• 0

Huurvrije huurovereenkomst met bevriende ondernemer mogelijk voor starter?

Beste allemaal,

 

Ten eerste, complimenten voor dit forum. Ik ben in oprichting en heb de afgelopen twee weken hier veel informatie gevonden. Heb besloten om mij dan ook aan te melden en hopelijk zo af en toe een actieve bijdrage te kunnen leveren.

 

Goed, nu mijn vraag.

Een bevriende ondernemer voert een onderneming vanuit zijn privéhuis en heeft een bureaustoel en plek aan zijn bureau over. De "kantoorruimte" is privé en wordt dus niet in de zakelijke administratie meegenomen.

Aangezien hij in een gebied zit waar ik potentieel veel werk kan krijgen, hebben we met elkaar afgesproken dat ik bij hem aan het bureau kan aanschuiven en mijn bedrijfje op zijn adres mag vestigen.

Ik woon buiten het gebied, maar ga mij daar op basis van de resultaten van de komende maanden naar alle waarschijnlijkheid wel vestigen.

Een voorwaarde voor de KvK voor een ander vestigingsadres dan privéadres is een huurovereenkomst. We hebben met elkaar mondeling afgesproken dat ik gedurende een x aantal maanden gratis gebruik mag maken van het bureau in mijn startende fase. Daarna bekijken we welke huurprijs redelijk is (afhankelijk van mijn resultaat) of misschien besluiten we wel om mij ergens anders onder te brengen.

 

- huurvrije periode van x aantal maanden

- per ieder moment (bijv. per week/maand) op te zeggen

- na afloop van de contractperiode bekijken we wat de voorwaarden voor het nieuwe contract zijn.

 

Kun je dit gewoon zo simpel in een documentje typen met een kopje 'Huurovereenkomst' er boven en dan allebei tekenen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Sebastiaan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij hoeft het niet zo moeilijk. Bij de KvK kun je meerdere vestigingsadressen opgeven zover ik weet. Je hoofdvestiging is dan daar waar je woont, een andere vestiging (die tevens in alle correspondentie e.d.) gebruikt wordt is dan de plaats waar de feitelijke werkzaamheden plaatsvinden.

Probleem dat je zou kunnen krijgen met een "fictieve" huurovereenkomst is dat (afhankelijk wat de situatie van die bevriende ondernemer is, eigen huis of niet) dit fiscaal niet altijd op deze wijze kan. Bij dit soort afspraken wordt men geacht een overeenkomst op zakelijke gronden te sluiten. Een hypotheekgever staat (onder)verhuurovereenkomsten niet altijd toe evenals een verhuurder. Ik vrees dat hier meer haken en ogen aan zitten dan nu op het eerste gezicht te overzien. Laat je goed voorlichten door een deskundige anders kun je achteraf verrassingen krijgen.

De vraag is ook altijd hoe lang dit soort constructies goed gaan. Een bevriende ondernemer is leuk en nuttig maar hoe bevriend blijft dit als je regelmatig op elkaars lip komt zitten?

 

Succes met de onderneming!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Stien,

 

Dankjewel voor je reactie. Wat zijn dan zakelijke gronden? Als ik een huurovereenkomst zou opstellen voor 1 euro. Is dat dan zakelijk? Wat is het criterium voor zakelijk. Dat is toch een redelijk subjectief begrip?

 

Een hypotheekgever of verhuurder is niet in beeld, dus daar hoeven we ons ook geen zorgen over te maken.

 

Zou je mij een toelichting kunnen geven op je bijdrage: "Probleem dat je zou kunnen krijgen met een "fictieve" huurovereenkomst is dat (afhankelijk wat de situatie van die bevriende ondernemer is, eigen huis of niet) dit fiscaal niet altijd op deze wijze kan.".

"Niet altijd" impliceert dat er wel mogelijkheden zijn. Wat zijn volgens jou dan de voorwaarden waaronder het zou kunnen?

 

Over hoe lang het goed kan gaan, is zeker een nuttige aanvulling, maar daar zijn wij absoluut niet bang voor. Daarvoor gaat de relatie al te lang terug...:-)

 

Zijn er mogelijk nog andere leden die een bijdrage kunnen leveren?

 

Met vriendelijke groet,

 

Sebastiaan.

Link naar reactie
  • 0

Sebastiaan,

 

Een zakelijke overeenkomst is wanneer jij voor het gebruik van de ruimte (en eventuele andere faciliteiten) een vergoeding betaalt zoals je die aan een willekeurige derde zou betalen, waarbij je overigens best een iets lagere vergoeding kunt afspreken.

Om je een voorbeeld te geven: ik heb een hypothecaire lening afgesloten bij mijn eigen (stamrecht) BV. Hiervoor betaal ik een zakelijke rente, d.w.z. een rente die ongeveer gelijk is aan wat ik aan een bank zou betalen.

Nog een voorbeeld: mijn fiscaal partner stelt aan mijn eenmanszaak grond ter beschikking om een kantoortje op te bouwen. Uiteraard zit hij niet op een vergoeding te wachten maar fiscaal gezien zullen we deze constructie wel vast moeten leggen met een redelijke vergoeding (daar betaalt hij dan belasting over). Het maakt daarbij niet uit of ik de vergoeding ook daadwerkelijk aan hem betaal of niet.

 

Begrijp me goed: ik ben ook een voorstander van het KISS principe, waarom zo moeilijk doen? Ik heb echter al ervaren dat de belastingdienst niet zo gecharmeerd is van deze "onderling geregel" constructies. Dat is ook de reden dat ik een waarschuwend geluid laat horen in die richting.

Houd er gewoon rekening mee dat de fiscus graag van alle inkomsten (fictief of niet) een graantje meepikt.

Vooral omdat je het adres van je vriend ook als zakenadres gaat gebruiken zal er m.i. formeel iets geregeld moeten worden.

Zolang er geen vragen gesteld worden c.q. controle ingesteld wordt is er geen vuiltje aan de lucht en als het maar om een paar maanden gaat zal het wel los lopen maar wat als het langer duurt?

groeten,

Stien

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.