• 0

Afschrijving inventaris of boeken als kosten?

Goedemiddag,

Ik heb laatst voor mijn bedrijf in 1x een investering gedaan door kantoorinventaris in te kopen (bureaus, bureaustoelen, kasten, wat apparatuur etc.). Aangezien dit een faillissementsuitverkoop was (veiling), heb ik niet per bedrijfsmiddel of meubel een prijs, maar gaat het om een totaalprijs van ca. 2000 euro die ik gefactureerd heb gekregen en heb betaald.

Nu is dit natuurlijk meer dan de 450 euro (de grens tot wanneer je de investering mag boeken als 'kosten'), maar de meeste onderdelen uit het inventaris zijn natuurlijk minder waard dan die 450 euro (bijv. bureaustoel of kast). Hoe moet ik dit nu verwerken in de boekhouding?

Mag ik per onderdeel een schatting maken van de prijs per meubelstuk en op die manier de meeste onderdelen direct als kosten boeken (maar ik heb de prijs per onderdeel dus niet zwart op wit, 't is een schatting), of:

Moet ik het hele inventaris bij elkaar boeken op de balansrekening kantoorinventaris en dit als geheel afschrijven over 5 jaar? Wat is de beste oplossing? Of maakt 't niet uit?

Groeten, ajon

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

"k zou er niet zo'n punt van maken. Gewoon activeren en in een paar jaar afschrijven in plaats van het risico te lopen een discussie te moeten aangaan met de fiscus.

Voordeel van afschrijven is dat je een aftrekpost hebt op toekomstige winsten; nadeel je financiert a.h.w.

Voordeel van boeken als kosten je hebt direct de hele aftrekpost te pakken; nadeel volgende periodes worden niet meer "positief" beinvloed door een aftrekpost.

Ik weet natuurlijk niet over welke grootheden we hier praten (behalve dat het gaat om een investering van circa 2.000) maar 'k zou zeggen schrijf lekker 400 per jaar af zonder problemen.

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar