Ja, begrijpelijk. Nu zal ik even moeten nazoeken hoe dat is geregeld, weet het momenteel niet helemaal zeker, temeer omdat blijkt dat een deel van de boekhouding van BV X (die niet failliet is) ook bij de curator terecht is gekomen (vooral die documenten die te maken hebben met de verhoudingen tussen beide BV's). Ik mis dus een aantal gegevens op dit moment en moet - in afwachting van het faillissementsproces van BV Y - toch de rest van de administratie weer op orde zien te krijgen, vandaar.
Het geval wil, dat BV X een holding bv is (100% van mij) die aandelen heeft in BV Y (een gezamenlijke werkmaatschappij, meerdere aandeelhouders, voor het gemak: 25% van mij).
Stel, volgens het meest onfortuinlijke scenario blijkt die overeenkomst onvindbaar te zijn: ik heb vanuit BV X 30.000 geïnvesteerd in BV Y, zonder een garantiestelling of aflossingschema zwart op wit, ik heb alleen de beschikking over de overzichten van de balans en de rekening-courant, waarbij werd uitgegaan van een rente van 5%. (Inderdaad niet erg zakelijk zonder overeenkomst, maar durf momenteel niet te stellen dat het er is.)
Stel nu dat de curator of belastingdienst meent dat er sprake is van 'kapitaalstorting' in plaats van een lening - wat heeft dit dan voor gevolgen, fiscaal gezien, voor BV X, nu BV Y failliet is?
BV X is natuurlijk sowieso dat kapitaal kwijt, of het nu een lening was of niet... ('t zit er niet in dat ik nog wat terugkrijg)
Misschien wel een domme vraag, maar zit momenteel met een hoop administratieve rompslomp en ik wil, voordat ik met een nieuwe accountant/adviseur om tafel ga, toch wat meer 'beslagen ten ijs komen' dan vroeger... Dus alle extra info is welkom!