Ik heb laatst voor mijn bedrijf in 1x een investering gedaan door kantoorinventaris in te kopen (bureaus, bureaustoelen, kasten, wat apparatuur etc.). Aangezien dit een faillissementsuitverkoop was (veiling), heb ik niet per bedrijfsmiddel of meubel een prijs, maar gaat het om een totaalprijs van ca. 2000 euro die ik gefactureerd heb gekregen en heb betaald.
Nu is dit natuurlijk meer dan de 450 euro (de grens tot wanneer je de investering mag boeken als 'kosten'), maar de meeste onderdelen uit het inventaris zijn natuurlijk minder waard dan die 450 euro (bijv. bureaustoel of kast). Hoe moet ik dit nu verwerken in de boekhouding?
Mag ik per onderdeel een schatting maken van de prijs per meubelstuk en op die manier de meeste onderdelen direct als kosten boeken (maar ik heb de prijs per onderdeel dus niet zwart op wit, 't is een schatting), of:
Moet ik het hele inventaris bij elkaar boeken op de balansrekening kantoorinventaris en dit als geheel afschrijven over 5 jaar? Wat is de beste oplossing? Of maakt 't niet uit?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ajon
ajon
Goedemiddag,
Ik heb laatst voor mijn bedrijf in 1x een investering gedaan door kantoorinventaris in te kopen (bureaus, bureaustoelen, kasten, wat apparatuur etc.). Aangezien dit een faillissementsuitverkoop was (veiling), heb ik niet per bedrijfsmiddel of meubel een prijs, maar gaat het om een totaalprijs van ca. 2000 euro die ik gefactureerd heb gekregen en heb betaald.
Nu is dit natuurlijk meer dan de 450 euro (de grens tot wanneer je de investering mag boeken als 'kosten'), maar de meeste onderdelen uit het inventaris zijn natuurlijk minder waard dan die 450 euro (bijv. bureaustoel of kast). Hoe moet ik dit nu verwerken in de boekhouding?
Mag ik per onderdeel een schatting maken van de prijs per meubelstuk en op die manier de meeste onderdelen direct als kosten boeken (maar ik heb de prijs per onderdeel dus niet zwart op wit, 't is een schatting), of:
Moet ik het hele inventaris bij elkaar boeken op de balansrekening kantoorinventaris en dit als geheel afschrijven over 5 jaar? Wat is de beste oplossing? Of maakt 't niet uit?
Groeten, ajon
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/14286-afschrijving-inventaris-of-boeken-als-kosten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag