• 0

Auto van prive naar BV: wat gebeurt er met de BTW ?

Ik heb echt 'alles' afgezocht, maar kom niet tot 1 antwoord, dus bij deze:

 

Ik heb prive anderhalf jaar geleden een nieuwe auto aangeschaft, waarde 40.000 euro. Waarde nu circa 30.000 euro. Ik ben per 1 januari 2008 een eigen bedrijf (BV) gestart (100% eigenaar) en wil eigenlijk de auto 'verkopen' aan de BV, om vervolgens een auto van de zaak te rijden.

 

Ik kan dus geen BTW verrekenen bij aanschaf van de auto door de BV. Dan betaald de BV dus 30.000 euro aan prive. Hoe zit het nu bij de verkoop van diezelfde auto door de BV ? Moet de BV dan wel weer BTW afdragen ? Lijkt me vreemd, maar zoals gezegd vind ik nergens duidelijk antwoord.

 

Vat het niet verkeerd op, maar ik zit niet te wachten op de discussie of het al dan niet gunstiger is om kilometers te declareren.. ;)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Ik kwam het onderstaande tegen op zibb.nl, hopelijk kun je er wat mee.

 

Later toch de auto op de zaak zetten?

Als u later de auto ook voor zakelijke doeleinden gaat gebruiken, kunt u besluiten om de auto naar uw zaak over te hevelen. Omdat u als particulier de auto levert, brengt u geen BTW aan uw onderneming in rekening. Er ontstaat dus geen verplichting tot BTW-afdracht bij u noch een recht op BTW-aftrek bij uw onderneming. Een dergelijke overheveling naar de zaak is voor wat betreft de BTW-heffing dan ook niet echt voordelig. Immers, een belangrijk voordeel van de auto in de onderneming is het recht op BTW-aftrek bij aanschaf van de auto. Dit voordeel gaat voor u verloren als de auto bij aankoop in uw privévermogen valt.

 

bron: http://www.zibb.nl/10219848/Auto/Auto-how-to-guides/Auto-en-BTW/Aanschaf-auto-in-priv-of-via-de-zaak2.htm

Chatteam, live chat contactcenter - www.chatteam.nl

4fence - internet & vormgeving - www.4fence.nl

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/jhekke

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ook dit artikel geeft maar voor een deel antwoord op mijn vraag: Op zich was me dat namelijk al wel helder: op de 'aanschaf' kan ik op deze manier geen BTW verrekenen.

 

Waar het mij om gaat is of ik vervolgens bij de verkoop (over 2 jaar?) wel BTW moet afdragen, ondank dat ik bij aanschaf geen BTW heb kunnen verrekenen..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ook dit artikel geeft maar voor een deel antwoord op mijn vraag: Op zich was me dat namelijk al wel helder: op de 'aanschaf' kan ik op deze manier geen BTW verrekenen.

 

Waar het mij om gaat is of ik vervolgens bij de verkoop (over 2 jaar?) wel BTW moet afdragen, ondank dat ik bij aanschaf geen BTW heb kunnen verrekenen..

Als jij die auto na aanschaf door de BV zakelijk behandeld en dus op alle onkosten de BTW terugvordert wordt het uiteindelijk een BTW auto en moet je bij de verkoop BTW berekenen.

Zo heeft een accountant het laatst aan mij uitgelegd iig.

Link naar reactie
  • 0

De marge-regeling is in principe alleen bedoeld voor handelaren in 2dehands goederen.

 

Regnem moet dus bij overdracht van de auto naar privé volledig BTW afdragen. Hij kan de auto dus beter niet inbrengen in zijn B.V.

Veel beter is om de zakelijke kilometers te declareren tegen € 0,20 en 75% van de BTW op brandstof en onderhoudskosten terug te vorderen.

 

(Ik ga er vanuit dat het hier om een personenauto en niet om een grijs-kenteken auto gaat).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.