Ga naar inhoud

Wordt niet boos op de tankstationhouder...

Geplaatst:

Alex1978

Ik zal vast niet de enige zijn die zich ergert aan de hoge benzineprijs van dit moment.

In het nieuws hoor je dan ook dat de agressie tegen pompstationhouders toeneemt.

Hieronder een overzicht van de opbouw van een liter euro 95.

Productieprijs 29 %

Distributiekosten 5 %

Brutowinst oliemaatschappij 1 %

Bruto winstmarge tankstation 3 %

Accijns en heffingen 46 %

BTW 16 %

Oftewel de overheid vangt met de huidige benzineprijs van 1,60 euro ongeveer 74 cent per liter en de pomphouder slechts 5 cent.

De percentages zijn wel uit september 2005 toen de benzineprijs 1,46 euro was.

Hoe de BTW op 16 % komt begrijp ik ook niet helemaal, dit staatje heb ik van bovag.nl, ik ga er vanuit dat zij destijds hun huiswerk wel goed hebben gedaan.

Groet,

Alex

Featured Replies

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Het opvoeren van accijnzen is best een goed idee, het probleem is alleen dat onze grote graaiers uit Den Haag die extra inkomsten meteen elders over de balk gooien en andere verplichtingen aangaan.

Dat heb ik er ook wel bij. Op zich is er iets voor te zeggen accijns te verhogen in ruil voor lastenverlichting op ander gebied, maar ik denk dat ik, en velen met mij, er weinig fiducie in hebben dat het tweede daadwerkelijk gaat gebeuren.

Zoiets zie je bijv ook met kilometerheffing - op zich niet eens een heel slecht idee, maar alleen als het dan op neerkomt dat mensen die bijv minder dan 15000 per jaar rijden er werkelijk op vooruit gaan... en dat lijkt er ook niet van te komen, dus waarom zo'n accijnsplan nog wel vertrouwen?

• 4 weeks later...
Geplaatst:

P.J.

Hmm... de olieprijzen zijn nu in een paar dagen met 20 dollar gezakt. Maar de prijzen aan de pomp zijn maar met 1 cent/ltr gezakt. Ik heb ooit bijgehouden hoe de verhoudingen van de olieprijzen t.o.v. de dieselprijs werkte. Als de olieprijzen met 1 dollar per vat stijgen gaat de diesel ook met 1 cent/liter aan de pomp omhoog. Ik begrijp echt niet dat we ons allemaal zo laten naa**n. Heb jij de laatste 10 jaren extreem nieuwe kraak-installaties op Pernis zien bouwen?

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.