• 0

Ontrekken eigen geld?

Beste Lezers,

 

Ik heb een kleine 2 jaar geleden een eenmanszaak opgericht,

toen heb ik bijna 20.000 Euro eigen geld in de zaak gestopt,

voornamelijk voor een bestelwagen. Nu overweeg ik door

omstandigheden te stoppen. Ik wil de wagen verkopen en mijn

eigen geld wat er nog in zit uit de zaak halen.

Stel dat er nog 15.000 Euro in de pot zit, dan heb ik volgende vraag.

 

Bij het formulier IB ondernemers zou ik volgens mij dan bij ontrekken van geld van de onderneming 15,000 euro in moeten vullen, maar hierover moet ik zo te zien dan belasting over betalen, alsof het inkomsten zijn???? Terwijl ik het er als eigen geld ingestopt hebt,

 

Doe ik hier iets fout, gaarne advies!

 

Eddie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik ben geen expert maar alles wat van de eenmanszaak is is van jou en alles wat van jou is van de eenmanszaak. Kortom geen verschil.

Indien jij geld "uit" de eenmanszaak haalt is dat gewoon inkomen en moet je als zodoende opgeven.

Op je winst/verliesrekening zal de eerdere investering tegen de opname wegvallen lijkt me zo.

Maar er zullen vast experts komen die het beter kunnen uitleggen.

Link naar reactie
  • 0

de winst van jouw onderneming wordt in de aangifte inkomstenbelasting op twee manieren berekend: aan de ene kant via de verlies- en winstrekening en aan de andere kant via de kapitaalsvergelijking. De berekende winst moet uiteraard aan elkaar gelijk zijn. Omdat een onttrekking leidt tot een verlaging van het kapitaal dat je in de onderneming hebt zitten, moet dit gecorrigeerd worden.

Let wel op de eventuele gevolgen van de verkoop van de auto. In het algemeen is het zo dat de boekwaarde van de auto lager is dan de verkoopwaarde. Je haalt dan een boekwinst en deze moet je wel in de aangifte verwerken.

 

gr Frank

Link naar reactie
  • 0

Renep vertelt het juiste verhaal.

 

In jouw geval nog een toevoeging. Behalve je normale winst uit onderneming, moet je omdat je gaat stoppen ook je stakingswinst bepalen (even wat huiswerk doen rondom stakingswinst).

 

De belastingdienst komt je tegemoet voor een stuk, er bestaat de stakingswinstvrijstelling.

 

Dus even wat huiswerk doen of richting een boekhouder.

 

Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.