• 0

Pensioen doorbouwen

Pensioen doorbouwen

 

Ook op het gebied van pensioenen is de regelgeving gebaseerd op de klassieke tweedeling werknemers - werkgevers.

Dat betekent dat in de praktijk pensioenbreuken ontstaan en dat zelfstandigen zonder personeel aangewezen zijn op individuele afspraken met de particuliere verzekeringsmaatschappijen. Pensioenopbouw is daardoor een kostbare zaak omdat de zelfstandige zonder personeel als eenling niet sterk staat in zijn onderhandelingen.

 

In het ideale geval zou het voor een aantal basiszaken - zoals het opbouwen van een pensioen, het verzekerd zijn voor ziektekosten en voor arbeidsongeschiktheid- niet uit moeten maken waar een persoon zich in beweegt.

Het uitgangspunt wordt dan dat mensen naar eigen inzicht een zekerheidspakket opbouwen, boven op een minimumbasis, dat aan de persoon gebonden is - en niet aan de werksituatie.

De minimumbasis biedt bijvoorbeeld een basisuitkering voor langere periodes waarin het inkomen dramatisch afneemt of wegvalt.

 

Oplossingen:

·   Voortzetten rechten. Work Brokers pleit voor verruiming van de

mogelijkheden om opgebouwde pensioen en VUT-rechten voort te

zetten.

·   Omzetten naar individuele regeling. Verder moet opgebouwd

bedrijfspensioen kunnen worden gekapitaliseerd en ingezet voor een

(individuele) pensioenregeling. Dit zou eventueel ook moeten gelden

voor VUT-rechten.

·   Geen anticumulatiebepaling. In de pensioenregelingen zouden de

belemmeringen uit de zogenaamde anticumulatiebepalingen moeten

verdwijnen of minimaal ruimer moeten worden gemaakt voor iemand

die naast zijn pensioen als zelfstandige zonder personeel werkzaam is.

 

Gaarne jullie reacties

 

M.V.G

 

Chris

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Denken ondernemers eigenlijk niet dat hun onderneming uiteindelijk het pensioen zal opleveren?

 

Daarnaast kun je natuurlijk met lijfrente's en levensverzekeringen een heel eind komen. Mijn persoonlijke mening is dat ik als ondernemer er juist voor gekozen heb mijn eigen financiele toekomst in de hand te hebben.

Een werkgever mag dan wel een mooie regeling hebben, maar over het algemeen geen directe aandelen in het bedrijf dat weer als onderpand kan dienen.

 

Johan heeft wederom gelijk: "Elk voordeel heb zijn nadeel."

 

Mijn 2 cent: een keer goed laten regelen en indien je ophoudt met ondernemen, niet meedoen met de collectieve pensioenregeling maar dit lekker zelf blijven regelen. Tenminste zo denk ik erover.

 

Ik vind het dus niet zo een probleem eerlijk gezegd.

 

K.

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het hier voornamelijk over de oudere starters.

 

De gemiddelde leeftijd van de zelfstandigen in een onderzoek van TNO in 2000 was 44 jaar.

 

Een specifieke groep zijn de oudere starters van 50+. Ouderen hebben op dit moment te maken met het vooruitzicht dat VUT-regelingen weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.

 

Persoonlijk voelen ze zichzelf actief, vitaal en zelfstandig.

Aan de andere kant raken ze uitgekeken op hun werk, vermoeid of merken ze dat de waardering afneemt.

Er zijn nog niet veel organisaties die een goed beleid ontwikkelen voor ouderen binnen de organisatie. De behoefte aan heroriëntatie op het werk wordt eerder verwoord door de oudere werknemer zelf.

 

Voor deze groep ouderen kan het zelfstandig ondernemerschap een uitdaging zijn om een nieuw perspectief te ontwikkelen.

 

Ik denk trouwens dat ik met dit onderwerp op het verkeerde forum zit. ;D

 

M.V.G

 

Chris ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Ook oudere starters komen hier hoor...al zal het inderdaad een minderheid zijn....:)

 

Maar hierop inhakend. Is het niet normaal om vanuit je eigen bedrijf (BV) een pensioen op te bouwen? Waarschijnlijk zullen veel ondernemers erop gokken dat ze hun bedrijf uiteindelijk kunnen verkopen en daarvan verder kunnen leven op een tropisch eilandje, maar ik denk dat de rest hiervoor zelf een persoonlijk-pensioen aflsuit?

 

Of loop ik nu weer slap te ouwehoeren en weet ik niet waar ik over praat.... :-X

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

 

Natuurlijk bied een bedrijf verschillende mogelijkheden voor een pensioen opbouw.

En er zijn ook nog andere manieren om voor een pensioen te sparen.

 

Alleen in welke richting gaat de oudere zelfstandige werken

De meeste worden kleine zelfstandige en de kans om dan je bedrijfje met een enorm bedrag te verkopen wordt wel kleiner.

 

m.v.g

 

Chris

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.