• 0

Vraagje over btw van dropship vanuit belgie naar nederland.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik geraak er niet wijs uit :p

 

Ik ga dus een webschop in Belgie starten die met Dropshipping werkt met de leveranciers en het grootste deel klanten in nederland.

Nu in belgie is de btw 21% en in nederland 19%

Volgens wat ze mij gezegt hebben zou ik 21% btw moeten rekenen aan alle klanten dus ook die van in nederland als dit niet klopt gelieve dit mee te delen :)

Hoeveel btw moet moet ik dan betalen aan de leverancier die in nederland zit en die de goederen dan doorstuurt naar een andere nederlander ?

is dat 19% , geen , of ...

 

Als jullie mij hier mee kunnen helpen zou ik zeer dankbaar zijn :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Plaats van levering lijkt me Nederland. Dus ja, gewoon 19% rekenen.

 

Gr

Mark

 

 

edit: las er over heen dat je website/bedrijf ook vanuit België werkt. Dan inderdaad alles met 21% btw, behalve aan bedrijven. Daar mag je onder voorwaarden de btw naar verleggen.

Link naar reactie
  • 0

Lever je aan particulieren of aan ondernemers? Bij ondernemers moet je ook nog onderscheid maken tussen ondernemers binnen de EU en ondernemers buiten de EU. Ik neem aan dat die laatste categorie geen rol speelt.

 

Hoofdregel is dat je BTW bent verschuldigd in het land waar de verzending of vervoer een aanvang neemt. België dus.

 

Indien je afnemers ondernemers zijn is er sprake van een intracommunautaire verwerving en wordt de BTW verlegd naar het land van de afnemer. Jij brengt dan 0% in rekening en de Nederlandse afnemer geeft 19% BTW aan over de IC-verwerving en brengt deze BTW direct weer in aftrek. Bij een IC-verwerving moet je wel het BTW-nummer van je afnemer opvragen en eventueel controleren. Als achteraf blijkt dat de afnemer geen BTW-ondernemer is, ben je alsnog (Belgische) BTW verschuldigd.

 

Bij je Nederlandse leveranciers werkt het precies andersom. Zij brengen geen BTW in rekening. Jij geeft bij je Belgische aangifte 21% aan over deze leveringen en trekt deze 21% weer af als te vorderen BTW.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.