• 0

Onderhoudskosten prive auto

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen boekhouder maar volgens mij krijg je € 0.19 per gemaakte kilometer en daarin zit ook je onderhoud, afschrijving, benzine etc. Van je BTW mag je geloof ik in een uitzonderlijk geval een klein gedeelte terug claimen na veel rompslomp bij de BD. MIsschien even je accountant bellen?

Link naar reactie
  • 0

Volgens de gegevens, die ik heb kan ik inderdaad een deel van de btw terugvragen. Ik weet alleen niet

wat voor journaalpost daarbij hoort. Een boekhouder heb ik niet.

Normaal heb je:

Kosten

Btw

aan crediteuren

 

Of mag ik de voorbelasting van die onderhoudskosten gewoon meenemen?

Link naar reactie
  • 0

ik zou zeggen

te vorderen BTW(of gewoon BTW)

@ buitengewone baten

 

als bedrijf heb je nu een extra opbrengst

 

maar misschien dat andere er anders over denken

 

edit: ik heb hier gister nog eens over nagedacht maar in principe zou je ook het volgende kunnen boeken

 

te vorderen BTW

@ Prive

 

Dit omdat je als prive zijnde eigenlijk de BTW betaald heb en je deze via je zaak kan terugvorderen. Derhalve heb je als onderneming een voordeel omdat je minder BTW hoeft te betalen en derhalve moet je dit dan aan je prive uitkeren.

Ik denk eigenlijk dat dit de beste oplossing is maar het kan natuurlijk net zo goed zo zijn dat de belastingdienst wil dat je IB moet betalen over dit voordeel. Denarius?

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Wat de terugvordering van de BTW betreft, dit is niet zo uitzonderlijk, noch hoeft er veel rompslomp bij te komen kijken. In principe kun je het zakelijk gedeelte van de BTW terugvragen. Dat houdt in dat als de helft van de kilometers die je rijdt, zakelijk is, je ook de helft van alle BTW die je voor je auto uitgeeft, kunt aftrekken, behalve die van de aanschaf.

 

Wel staat er op de website van de belastingdienst iets wazigs, dat is namelijk dat wanneer uit de administratie niet kan worden afgeleid hoeveel kilometers je privé gereden hebt, je 75% van de BTW mag aftrekken. Ik hanteer daarom de regel: 75%, of méér wanneer dat werkelijk zo is. Ik boek deze BTW tegen op de post Transportkosten, waar ik later ook mijn 19 cent per kilometer boek. Uiteindelijk is die teruggekregen BTW namelijk een vermindering van je reiskosten. Gaat uitstekend en een controlerend accountant vond het prima.

I'm not useless, I can always be used as a bad example!

Link naar reactie
  • 0

Wat de terugvordering van de BTW betreft, dit is niet zo uitzonderlijk, noch hoeft er veel rompslomp bij te komen kijken. In principe kun je het zakelijk gedeelte van de BTW terugvragen. Dat houdt in dat als de helft van de kilometers die je rijdt, zakelijk is, je ook de helft van alle BTW die je voor je auto uitgeeft, kunt aftrekken, behalve die van de aanschaf.

 

Wel staat er op de website van de belastingdienst iets wazigs, dat is namelijk dat wanneer uit de administratie niet kan worden afgeleid hoeveel kilometers je privé gereden hebt, je 75% van de BTW mag aftrekken. Ik hanteer daarom de regel: 75%, of méér wanneer dat werkelijk zo is. Ik boek deze BTW tegen op de post Transportkosten, waar ik later ook mijn 19 cent per kilometer boek. Uiteindelijk is die teruggekregen BTW namelijk een vermindering van je reiskosten. Gaat uitstekend en een controlerend accountant vond het prima.

 

dat betekend dus dat je meer winst heb door die terugboeking, waardoor je dus meer ib moet betalen.

de vraag is dan ook of deze teruggaaf btw in de V&W moet worden geboekt of alleen een balanstechnische kwestie is

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Is volgens mij geen vraag. Als je BTW als kosten boekt en later alsnog terugvraagt / verrekent zul je dit aan de kostenkant moeten corrigeren. Je kunt namelijk niet en de BTW terugvorderen en tegelijkertijd die BTW als kosten opvoeren.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Is volgens mij geen vraag. Als je BTW als kosten boekt en later alsnog terugvraagt / verrekent zul je dit aan de kostenkant moeten corrigeren. Je kunt namelijk niet en de BTW terugvorderen en tegelijkertijd die BTW als kosten opvoeren.

 

maar je boekt ze niet eerst als kosten, want die betalingen voor onderhoud en brandstof heb je prive gedaan en derhalve zijn de kosten niet in je onderneming gekomen.

 

tenzij je redeneert dat die 0,19 cent als kosten zijn genomen, maar daar boek je ook geen btw als voorbelasting, dus ik ben het niet eens met jouw antwoord

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Die 19 ct is inclusief alle kosten (dus ook BTW). Je hebt de BTW dus wel degelijk eerst als kosten genomen als je 19 ct per kilometer boekt.

 

ja maar je kan ze dus niet aftrekken als voorbelasting dus de redenering van jouw die klopt niet. BTW zit wel in die 0,19 cent maar in je onderneming boek je hem netto dus niet als voorbelasting

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Het klopt allemaal.

 

BTW die je terugkrijgt, zorgt voor een hogere winst, dus betaal je daar belasting over. En al helemaal als je die BTW eerst pri'vé betaald hebt. Jammer, maar zo is het.

 

De 19 cent zit tot zover alles in, dat je geen parkeerkaartjes, kosten van brandstof en onderhoud kunt declareren bij de zaak die dat dan als kosten aftrekt. Alleen voor de BTW is er een uitzondering: de BTW voor het zakelijk gebruik mag je terugvragen bij de belastingdienst. Aangezien je in een jaar pas goed kunt zien hoeveel je zakelijk en dus ook hoeveel je privé gereden hebt, kun je dat normaal pas aan het eind van het jaar afrekenen. Je kun het ook per kwartaal doen, maar dan moet je aan het eind van het jaar de totaalsom opmaken. Kijk maar eens op deze pagina.

 

Ook is er nog een regel dat wanneer niet uit de administratie kan worden afgeleid, hoeveel je zakelijk gereden hebt, mag je 75% van de voor de auto uitgegeven BTW terugvragen. Staat ook op bovenvermelde pagina.

 

I'm not useless, I can always be used as a bad example!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.