• 0

Factuur betaald via prive

Dag allemaal,

 

Op dit moment houdt ik mijn administratie als startende ondernemer bij in een excel draaitabel. Wil een dezer tijd wel overstappen naar een wat professioneler boekhoudprogramma.

 

Maar heb een vraag...

Mijn telefoonrekeningen worden van mijn privérekening afgeschreven. Is het toegestaan en verstandig om deze 'via privé betaalde factuur' in de administratie op te nemen als een KAS-factuur? Ik had het idee om hem op dezelfde wijze te boeken als een kasfactuur... dus gewoon op telefoonkosten en dan vervolgens het totale bedrag contact over te hevelen van mijn zakelijke kas naar mijn prive.

 

Of hoe kan ik dit het beste en overzichtelijkste oplossen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover het zakelijke telefoonkosten betreft zou ik deze "declareren". Dus declaratie maken, als crediteur inboeken in de eexcel draaitabel, en dan uitbetalen aan jezelf. Ik zou wel de zakelijke abonnemnenten ook via de zaak laten lopen, dus rekeningen t.a.v. de zaak, en betalen van de zakelijke bankrekening. Even snel laten aanpassen dus, wel zo makkelijk en duidelijk.

 

Groeten, Martijn

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Brandy,

 

je hoeft het niet eens over te maken van je zakelijk rekening naar je prive.

 

Als je de kosten gewoon als telefoonkosten neemt en dan de tegenboeking prive doet dan is het ook prive, derhalve krijg je dan:

Telefoonkosten

@ prive

 

mvgr

 

glenn

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Hmmm.. het is nogal verwarrend voor mij.

 

Kan iemand mij vertellen waar het misgaat als ik de volgende regel in mijn Excel - kasblad zou inboeken met het fictieve factuurbedrag van 1,19:

 

Omschrijving:

Via prive betaalde telefoonrekening

 

Grootboek

Telefoonkosten

 

Totaalbedrag

1,19

 

Voorbelasting

0,19

 

Netto uitgaven

1,00

 

En vervolgens om de liquide middelen aan te laten sluiten bij de administratie de 1,19 uit de cashbox haal ?

Link naar reactie
  • 0

dan moet je het wel van je zakelijke rekening naar prive over maken

 

Ja dat kan ik toch ook per kas doen, of niet?

 

Maar denken jullie dat dit een goede optie is, of raden jullie mij deze af?

 

ja dat kan ook per kas.

 

als jij het zo wil lijkt me dat geen probleem.

JP ziet er goed uit dus

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Kas zou ik niet gebruiken. Dat impliceert namelijk het aanwezig zijn van een contante kas, met kasboek, kastelling etc. Ik zou het simpel en eenduideig houden. Declareren voor zover zakelijke kosten betreft, en gewoon als crediteur inboeken (en de crediteur ben je zelf). Wel z.s.m. laten aanpassen dat toekomstige bedragen via de zaak lopen.

 

Success, Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Kas zou ik niet gebruiken. Dat impliceert namelijk het aanwezig zijn van een contante kas, met kasboek, kastelling etc. Ik zou het simpel en eenduideig houden. Declareren voor zover zakelijke kosten betreft, en gewoon als crediteur inboeken (en de crediteur ben je zelf). Wel z.s.m. laten aanpassen dat toekomstige bedragen via de zaak lopen.

 

Success, Martijn

 

Oke, maar dan als tegenrekening wel de telefoonkosten aanhouden?

 

En dan het geld daadwerkelijk naar mijn prive rekening overboeken?

Link naar reactie
  • 0
Oke, maar dan als tegenrekening wel de telefoonkosten aanhouden?
Zeker

 

En dan het geld daadwerkelijk naar mijn prive rekening overboeken?
Inderdaad, net als een gewone crediteur, alleen dan ben jij de begunstigde ipv de telefoonleverancier.

 

Zorg je er wel voor dat de zakelijke telefoonkosten in de toekomst ook via de zaak lopen..?

 

Groeten, Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Kas zou ik niet gebruiken. Dat impliceert namelijk het aanwezig zijn van een contante kas, met kasboek, kastelling etc. Ik zou het simpel en eenduideig houden. Declareren voor zover zakelijke kosten betreft, en gewoon als crediteur inboeken (en de crediteur ben je zelf). Wel z.s.m. laten aanpassen dat toekomstige bedragen via de zaak lopen.

 

Success, Martijn

 

ben ik zeker met je eens, maar uitgaande van haar post dacht ik dat die al aanwezig was ;)

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Oke, maar dan als tegenrekening wel de telefoonkosten aanhouden?
Zeker

 

En dan het geld daadwerkelijk naar mijn prive rekening overboeken?
Inderdaad, net als een gewone crediteur, alleen dan ben jij de begunstigde ipv de telefoonleverancier.

 

Zorg je er wel voor dat de zakelijke telefoonkosten in de toekomst ook via de zaak lopen..?

 

Groeten, Martijn

 

Ja ik probeer dat inderdaad meteen te regelen. Maar het mobiele abonnement staat op dit moment gewoon op mijn privenaam. Voor mijn eenmanszaak heb ik geen apart abonnement afgesloten. Maar de verhoudingen liggen nu ongeveer 80% zakelijk / 20% prive, dus vanuit dat standpunt heb ik besloten om de rekening voortaan in de zaak op te nemen.

Maar is het voldoende als ik bij Vodafone alleen het bankrekeningnummer laat wijzigen door mijn zakelijke rekeningnummer?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.