• 0

Maandsalaris omrekenen naar freelancetarief

Hallo, ik ben sindskort zelfstandige en heb mij ingeschreven bij de Kvk. Nu is er een bedrijf die een vacature voor 4 maanden heeft open staan voor een project met daarbij een behorend maandsalaris. Zij hebben geen ervaring met freelancers maar zijn bereid op die manier te werken met mij, als het hun maar hetzelfde kost en ik ze goed uitleg wat het allemaal inhoudt. Nu denk ik dat ik een freelanceovereenkomst moet hebben en een VAR (die moet ik nog wel aanvragen).

Ik vraag mij het volgende af:

- hoe ik het beste kan uitrekenen wat ik hun in totaal kost als ik in loondienst ben en wat ik dus kan omrekenen naar een uurtarief op freelancebasis.

- of ik daar nog 19% BTW bij moet optellen

- wat ik, naast de BTW, apart moet houden voor de belastingdienst (maw, wat houd ik netto over)

 

Het is mijn eerste opdracht dus we kunnen uitgaan van de laagste belastingschijf in Box 1.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als dit bedrijf de vacature met een medewerker invult, kunnen ze uitrekenen wat ze aan loonkosten, sociale verzekeringen, pensioen etc kwijt zijn. Voor het gemak kun je rekenen met bruto salaris * 1,3 * 4 maanden. Dus 30% opslag voor de dingen die jij als werknemer niet ziet :D

 

Vb zeg salaris = 2000 bruto / maand, dan zijn hun totale kosten 2000 *1,3*4 = €10.400,- Als ze BTW plichtig zijn zou je hun deze klus kunnen aanbieden voor dit bedrag plus 19% BTW. Meestal zul jij zelf ook BTW plichtig zijn (zie site belastingdienst) dus jouw omzet is die 10.400 EUR voor een periode van 4 maanden.

 

Normaal gesproken is het handig om zo'n 40% van je omzet te reserveren voor de belastingdienst. Plus de BTW natuurlijk, die is niet van jou.

 

Wat je uiteindelijk overhoudt hangt af of je kosten maakt voor je opdracht, en of je door de fiscus als ondernemer gezien wordt (dan heb je ondernemersaftrek => minder belasting).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet de volgende kosten mee te rekenen die je als freelancer wel hebt en als werknemer niet:

- kosten KvK

- kosten administratie

- kosten accountant

- kosten particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering

- kosten zakelijke bankrekening

- kosten briefpapier / visitekaartjes / enveloppen van eigen bedrijfje

- kosten werkplek-aan-huis

- acquisitiekosten

- kosten bij ziekte (geen omzet)

- kosten bij vakantie (geen omzet)

- ....

 

Dus je moet eerder met een tarieffactor 2 tot 3 rekenen dan het 1,3 in de vorige post.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet ik mijn antwoord nog iets verduidelijken.

De crux zit hem in de uitspraak van je opdrachtgever "als het hun maar hetzelfde kost".

 

Je moet ze goed voorrekenen wat bij hun een werknemer daadwerkelijk kost.

Dan zie je met name dat werknemers veel duurder zijn dan ze aanvankelijk lijken door:

- doorbetaling bij vakantie (niet bij freelancers)

- vakantiegeld (niet bij freelancers)

- doorbetaling bij ziekte (niet bij freelancers)

- opleidingen (niet bij freelancers)

- pensioen (niet bij freelancers)

 

Dus tel 10% van het brutoloon erbij op voor doorbetaling bij vakantie en ook nog eens 8,5% vakantiegeld. Daar bovenop 5% vanwege ziekte en ook ruwweg 5% voor opleidingen.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Alleerst gefeliciteerd met de start als freelancer!

 

Ik kan mij voorstellen dat je deze opdracht wilt, maar dat je niet altijd uit moet gaan van het feit wat de opdrachtgever aan je kwijt wil. Uiteindelijk gaat iedereen in zijn eigen voordeel rekenen. Niet alleen je opdrachtgever, maar moet jij dat dus ook doen. Stel dus zelf je tarief op.

 

Verder.... Forumregels lezen... wat zijn dat? Zoekfunctie.... ehmmm... waar zit die ;)

Sowieso staat (of stond als je mijn bericht nu leest) je vraag in het verkeerde board.

Daar hebben heel veel nieuwe deelnemers aan HL last van. Geeft niets... we verplaatsen het, maar wel vervelend als we steeds dezelfde vraag beantwoorden.

 

Maar nu ik toch met dit bericht bezig ben.... Ga ik je wel een eindje op weg helpen.

 

Dus... nu je toch in het juist board staat... kin je daar de vaste info (the sticky topics) bovenaan dit board eens goed lezen.

Om het je makkelijk te maken.... hier direct doorlink gemaakt.

 

En om meer specifiek op je vraag in te gaan:

Rekenvoorbeeld loondienst versus zelfstandig ondernemer

 

Heb je nog andere vragen m.b.t. je bedrijfsvoering.....?

Als je de zoekfunctie gebruikt kom je een heel eind. Verder blijf je natuurlijk van harte welkom om vragen die je echt niet kunt vinden of te algemeen zijn qua antwoord, om die in HL.nl te stellen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.