• 0

Het kabinet helpt de glastuinbouw

NRC vandaag:

De mogelijkheden voor de tuinders om gebruik te maken van een borgstellingsfonds van het ministerie van LNV worden veruimd. Ook streven de ministers ernaar dat op 1 januari een begin wordt gemaakt met een aardwarmtefonds. Het kabinet is ook bereid te kijken naar fiscale maatregelen, zoals investeringsaftrek en vrijwillig afschrijven, om de tuinders te hulp te komen.

 

Ik heb liever tomaten die in Zuid Europa in de zon rijp zijn geworden dan tomaten die in een kas opgepompt zijn. Waarom moet de glastuinbouw financieel worden geholpen? Worden andere ondernemers op dezelfde manier geholpen? Die hebben toch ook last van stijgende energieprijzen? En worden die extra gesubsidieerde tomaten dan ook doorgedraaid als ze de prijs niet halen?

Ik begrijp er helemaal niks van.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Worden andere ondernemers op dezelfde manier geholpen? Die hebben toch ook last van stijgende energieprijzen? En worden die extra gesubsidieerde tomaten dan ook doorgedraaid als ze de prijs niet halen?

Ik begrijp er helemaal niks van.

 

Het mes snijdt in de glasbedrijven aan twee kanten: Veel bedrijven hebben door teruglevering van electriciteit aan het net een forse inkomstenbron gecreéerd.

Aan de ene kant subsidie vanwege stijgende brandstofprijzen en aan de kant andere hogere opbrengsten van wege stijgende brandstofprijzen, da's toch een behoorlijke hefboom zou ik zeggen.

 

Of zie ik iets over het hoofd ?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk is het vooral om de werknemers van doen, subsidie is misschien goedkoper dan ze allemaal van uitkering voorzien?

 

Overigens denk ik niet dat je een sector 'sterk' kunt noemen als die alleen kan overleven bij gratie van subsidie. De bijdrage aan de economie in de zin van 'omzet' kan wel groot zijn, maar als daar verlies in plaats van winst tegenover staat is de activiteit als geheel onaantrekkelijk. In een bedrijfssituatie zou je zo'n onderdeel afstoten.

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk is het vooral om de werknemers van doen, subsidie is misschien goedkoper dan ze allemaal van uitkering voorzien?

 

Ik dacht dat het met name Polen, Roemenen en Bulgaren waren die daar werkten omdat Nederlanders het werk niet willen doen? Bovendien schreeuwen werkgevers in de meeste sectoren om werknemers, dus hoezo uitkeringen?

 

Overigens denk ik niet dat je een sector 'sterk' kunt noemen als die alleen kan overleven bij gratie van subsidie.

 

Precies.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.