• 0

Nieuwe bv oprichten of nieuwe activiteiten in huidige bv verwerken?

Beste Higherlevel deelnemers,

Sinds 4,5 jaar heb ik een internetonderneming. De laatste 2,5 jaar draai ik bijzonder goed. Werkkapitaal voor mijn internetonderneming is bijna niet nodig. Nu wil ik geld dat ik verdiend heb (en ga verdienen) met mijn internetonderneming gaan investeren in onroerend goed. Het aangekochte onroerend goed wil ik vervolgens gaan verhuren.

Mijn oog valt vooral op kleine bedrijf/ kantoorpanden van tussen de 200.000 en 300.000 euro. Dit omdat juist deze panden wat gemakkelijker verhuurd worden, het rendement (bv na discounted cash flow) positief is en het risico voor mij laag blijft. Ik heb reeds met ABN Amro en ING bank gesproken en beide staan open voor een financiering van 82% (ABN) tot 85% (ING) van de executiewaarde. Het betreft namelijk een belegging, en dan wordt er niet tot 100% van de executiewaarde gefinancierd. Mijn eigen financiering betreft dan zo’n 30% van de totale koopsom. Rentetarieven zijn hetzelfde.

De structuur van mijn bedrijf is als volgt:

•   Persoonlijke holding

•   Werkmaatschappij

Nu kan ik voor het onroerend goed project een nieuwe werkmaatschappij oprichten, of de bedrijfsactiviteiten van het onroerend goed in mijn huidige werkmaatschappij verwerken. Meestal wordt uiteraard gekozen voor een nieuwe werkmaatschappij, maar hier ligt nu juist mijn probleem / vraag.

Ik wil de kosten van het onroerend goed project kunnen verrekenen met mijn internet activiteiten. Ik heb namelijk weinig kosten met mijn internetonderneming, en wil de vennootschapsbelasting graag wat omlaag hebben door de kosten van het onroerend goed project te verrekenen.

Hebben jullie ideeën / suggesties om de kosten van de onroerend goed activiteiten te verrekenen met mijn huidige internetonderneming werkmaatschappij?

Verder hoor ik graag ideeën / suggesties voor de meest interessante bedrijfsstructuur behorende bij mijn plannen.

Alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Via een fiscale eenheid kun je de resultaten direct met elkaar verrekenen. Ik zou onroerend goed meestal* afzonderen van de werkmaatschappij. Kan in de holding, of in een nieuwe werkmaatschappij onder de holding (dus naast de huidige werkmaatschappij). Dat is overzichtelijker en dan loop je minder risico. Minste risico is een nieuwe werkmaatschappij, als die failliet gaan, gaan de holding en de andere werkmij niet direct mee. Met de fiscale eenheid haal je wel aansprakelijkheid voor elkaars belastingschulden binnen.

* er zijn ook redenen om de onroerende zaken in de huidige werkmij onder te brengen, zoals overdrachtsbelasting bij verkoop van de aandelen. Maar m.i. wegen die in de meeste gevallen niet op tegen de nadelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Hoi Ronaldinho,

Bedankt voor je reactie!

De door jou voorgestelde structuur is ook bij mij opgekomen. Ik heb echter bij mijn holding vrijstelling van BTW, wat het creëren van een fiscale eenheid verhindert.

Stel jij voor om de vrijstelling van BTW in de holding te verbreken en een fiscale eenheid voor het geheel in te stellen?

Alvast bedankt!

• 1

Vrijstelling van BTW doet hier niet terzake. Er bestaan twee soorten fiscale eenheden: voor de vennootschapsbelasting en voor de omzetbelasting. Je kunt een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting aanvragen, zonder dat je een fiscale eenheid voor de omzetbelasting hebt.

Overigens zal die vrijstelling voor de omzetbelasting verder weinig nut hebben, er zit waarschijnlijk geen omzet in de holding, alleen deelnemingsresultaten. Een FE BTW zal dan vrij weinig consequenties hebben, mocht de inspecteur besluiten dat die er (ook) is. Een van de verschillen tussen FE VPB en FE BTW is dat je die voor de vennootschapsbelasting zelf aan moet vragen, terwijl voor de omzetbelasting de inspecteur ook zonder aanvraag kan zeggen dat er een FE is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar