• 0

Import vanuit China en via Nederland naar Turkije

Goedenavond,

 

Ik ben 35 jr en in loondienst, sinds enige tijd ben ik er serieus over aan het nadenken om een eigen bedrijf te starten.

Ik ken een distribiteur in Turkije die via mij goederen wil inkopen vanuit China. Waarom doet die dat niet rechtstreeks zou je denken ? Voornaamste reden is dat Turkije invoerrechten hanteert tegenover China van soms wel 35% !

 

Ons idee is nu dat ik voor hem de goederen inkoop, naar Nederland laat verschepen, hier een bewerking aan laat toevoegen zodat het een Europees product wordt en dan naar Turkije exporteren. Dit bespaart hem dan 35% aan invoerrechten !

 

Mijn vraag is nu in hoeverre is dit correct m.b.t belastingdienst en evt andere regels ? Kan iemand mij advies geven hierover, liefst iemand die dit al doet.

 

Alvast bedankt,

Ernesto

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, als het niet verboden is, mag het. ;D. Er is een klassiek verhaal uit de tijd toen op suiker forse invoerrechten werden geheven, maar niet op cacaoproducten, Een handige jongen liet suiker met een beetje cacao vermengen en noemde dat cacaofantasie. In NL verkocht hij het weer als suiker aan hagelslag- en chocoladefabrieken. Dat mocht.

 

Wat je wel moet bedenken:

 

- misschien zijn de invoerrechten in NL geen 35%, maar vast wel groter dan 0%. Dus die 35% besparing gaat niet op. Daarnaast moet je ook de transportkosten van NL naar Turkije nog doorberekenen.

 

- Op www.douane.nl staat veel info over invoeren.

 

- waarom richt die Turkse distributeur niet zelf een NL dochterbedrijf op?

 

- wat ga je doen als op een gegeven moment jij net een paar containers uit China hebt laten komen, en je Turkse afnemer zegt: 'fijn zaken doen, ik stop er mee, toedeledokie!'?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Daarbij...

 

Producten moeten waarschijnlijk in Turkije aangegeven worden met het land van oorsprong.

Nu kun je wel iets klooien daarmee, maar ook de Turkse douane gaat nooit geloven dat die in Nederland gemaakt werden.

 

Succes

Mark

Link naar reactie
  • 0

Klopt niet helemaal naar mijn mening Karel

 

Er is wel degelijk een mogelijkheid om goederen die vanuit China komen na een bewerking hier in Nederland ook Nederlandse oorsprong te laten krijgen. Bijvoorbeeld bij tariefpostverspringing. Ook bestaat er de zogenaamde 50% regeling om oorsprong te krijgen.

Het hangt er maar net vanaf wat er precies gebeurt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.