• 0

gestort kapitaal in bv vraagje

zoals ik in diverse threads heb kunnen lezen is een ltd gelijkwaardig aan een bv en daarnaast ook goedkoper.

 

maar....

 

velen hebben niet zo'n hoge pet op van een ltd als het aankomt op investeerders of grote ondernemingen waar je zaken mee wil doen, aangezien zij zich waarschijnlijk zullen afvragen waarom er nou zo'n constructie is gemaakt. (niet dat zij dat altijd denken, maar die kans liggt er)

 

dus mij keuze zal waarschijnlijk op een bv vallen. maar toch nog eerst een aantal vraagjes daarover.

 

1: er moet €18.000 gestort kapitaal zijn. is mij vrij duidelijk maar ik lees dat dit op diverse manieren ingebracht kan worden. uiteraard gewoon storten op de rekening, daarnaast inventaris inbrengen.......maar nu zat ik nog aan een andere mogelijkheid te denken.

 

stel dat wij in een pand gaan zitten waarvoor wij een contract afsluiten van 2 jaar. hiervoor moeten wij huur betalen maar de eigenaar van het pand ziet toekomst in ons bedrijf en besluit een minderheidsbelang in onze bv te nemen d.m.v. kwijtschelding van de huur.

 

Stel nu dat de huur €1500 p/maand bedraagt, dan is het belang dat hij krijgt op dit moment 1500 x 24 maanden = €36000 waard. Hij krijgt dus een aandelenpakket ter waarde van €36000

 

----

 

Nu als ik het goed begrijp hebben we op één of andere manier toch €36000 betaalt of gecreërd. hoe precies weet ik niet, hopelijk kan iemand mij hierover iets meer vertellen. en zo dacht ik even snel te denken dat wij zo misschien ook al voldoen aan die €18000 gestort kapitaal. of kan dit helemaal niet zo.....?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Obrigado,

 

de situatie zoals jij die schetst lijkt me niet erg verstandig. Op deze wijze is de verhuurder de enige persoon die kapitaal inbrengt en daarmee dus ook enig aandeelhouder en dat lijkt me nu net niet de bedoeling!

Als de verhuurder een minderheidsbelang dient te krijgen zul jij dus altijd een bedrag moeten inbrengen dat hoger is dan de verhuurder. Anders heeft hij immers een meerderheidsbelang.

 

Wat een andere mogelijkheid is:

Het te storten kapitaal van €18.000 moet eenmalig op de bankrekening van je BV hebben gestaan. Dit kan heel eenvoudig gerealiseerd worden.

Vaak zijn banken bereid om dit bedrag op je rekening te storten met als voorwaarde dat jij het een dag later weer terugstort.

Zo creëer je alleen een schuld aan jou privé, maar dat is alleen boekhoudtechnisch. Het bedrag heeft dan dus wel op je rekening gestaan en voldoe je aan de voorwaarde voor het storten van je aandelenkapitaal!

 

Daarnaast kan je dan met je verhuurder een overeenkomst afsluiten dat hij kan deelnemen in de onderneming tot een bedrag van maximaal €17.999 . Zodoende behoud je je meerderheidsbelang. Het resterende bedrag kan je dan als lening om laten zetten.

Dit zal allemaal wel statutair goed vastgelegd dienen te worden!!!

 

Mocht je nog meer vragen hebben of mocht er nog iets niet duidelijk zijn laat het dan even weten!

 

Gerwin

 

Link naar reactie
  • 0

Het te storten kapitaal van €18.000 moet eenmalig op de bankrekening van je BV hebben gestaan. Dit kan heel eenvoudig gerealiseerd worden.

Vaak zijn banken bereid om dit bedrag op je rekening te storten met als voorwaarde dat jij het een dag later weer terugstort.

Zo creëer je alleen een schuld aan jou privé, maar dat is alleen boekhoudtechnisch. Het bedrag heeft dan dus wel op je rekening gestaan en voldoe je aan de voorwaarde voor het storten van je aandelenkapitaal!

 

ik dacht dat dat niet meer mocht zo eerst storten en dan weer gelijk erafhalen. ik dacht dat dat werd gezien als wanbeheer als ze onderzoek gaan doen als er in de toekomst het één en ander verkeerd mocht gaan.

 

"Zo creëer je alleen een schuld aan jou privé, maar dat is alleen boekhoudtechnisch. "

 

boekhoudtechnisch, dat is dus puur op papier of heb ik daar ook nog ergens echt last van op deze manier?

 

Obrigado

Link naar reactie
  • 0

Obrigado,

 

dat is inderdaad alleen puur op papier. Je vormt dan via de rekening "rekening courant privé" een schuld. Die je in de loop der jaren kan afbouwen dmv betalingen of andere stortingen in de onderneming.

 

Zo ver ik weet mag deze variant nog steeds. Ik heb een aantal jaren op een accountantskantoor gewerkt en daar werd veelvuldig van deze manier gebruik gemaakt.

 

Gerwin

 

Link naar reactie
  • 0

en wat als ik het zo doe:

 

er is een bestaande moedermaatschappij met 4 bv's.

die holding is overigens niet van ons maar dat zijn de ouders van een mede-oprichter. zij willen ons wel helpen met dat gestort kapitaal voor 1 dag.

 

1: waar komt die boekhoudschuld nu te liggen?

 

2: als deze bv helemaal nieuw zo op deze manier gecreërd wordt en die moedermaatschappij met zijn bv's heeft in het verleden schulden gehad, kunnen er dan eventueel ook nog moeilijkheden bij onze nieuwe bv komen?

 

3: hoe zit het als er maar 2 oprichters zijn met de loonbelasting, want ik heb zoiets vernomen dat we dan sowieso aangeslagen worden voor een bedrag dat standaard vaststaat ook al hebben we niet zoveel verdiend. hoe zit dat?

 

Obrigado

Link naar reactie
  • 0

Obrigado,

 

1) in principe maakt het niet uit wie het bedrag voor die ene dag betaald. Zij betalen aan jou en jij betaald meteen terug. Op deze manier blijft de schuld altijd naar jou privé.

 

2) Zolang jullie een totaal zelfstandige BV hebben, zal je nooit last krijgen met schulden van een andere onderneming. Ook al heb je ooit geld van hun geleend. Je hebt het bedrag immers terug betaald en is er dus geen relatie meer met die onderneming.

 

3) Het klopt dat DGA's een minimum loon bedrag hebben voor de belastingdienst. MAAR, als jij duidelijk kan aantonen dat jij met de omzet, die je realiseert, dat salaris niet op kan brengen, kan dit bedrag verlaagd worden. Hierbij geldt dan wel dat jou salaris niet lager mag zijn dan dat van een van je medewerkers. Het salaris wordt dan altijd in overleg met de belastingdienst vastgesteld.

 

Gerwin

Link naar reactie
  • 0

 

"1) in principe maakt het niet uit wie het bedrag voor die ene dag betaald. Zij betalen aan jou en jij betaald meteen terug. Op deze manier blijft de schuld altijd naar jou privé."

 

en dus naarmate de tijd vordert en er komt meer geld binnen, zo werken we die schuld weg, toch?

 

en krijg ik daar dan geen last van op het einde van het jaar bij jaarrekeningen of aangiftes of zo?

 

"2) Zolang jullie een totaal zelfstandige BV hebben, zal je nooit last krijgen met schulden van een andere onderneming. Ook al heb je ooit geld van hun geleend. Je hebt het bedrag immers terug betaald en is er dus geen relatie meer met die onderneming."

 

dus het maakt helemaal niet uit dat het geld uit die holding komt waar misschien problemen mee zijn. het is puur een nieuwe bv en heeft niet te maken met die holding, correct? ik had namelijk begrepen dat als er maar ook één geldstroom van,via en terug tussen die holding en de nieuwe bv gaat het namelijk gelijk al fout is.

 

"3) Het klopt dat DGA's een minimum loon bedrag hebben voor de belastingdienst. MAAR, als jij duidelijk kan aantonen dat jij met de omzet, die je realiseert, dat salaris niet op kan brengen, kan dit bedrag verlaagd worden. Hierbij geldt dan wel dat jou salaris niet lager mag zijn dan dat van een van je medewerkers. Het salaris wordt dan altijd in overleg met de belastingdienst vastgesteld."

 

kan ik dan niet beter een coöperatie beginnen, want dan heb ik geen gezeik met die loongedoe dat vrijwel vaststaat als ik dat zo lees voor een DGA.

 

Obrigado

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

In het kader van het kasrondje verwijs ik even naar deze topic, zie reactie Lawman

Een heel antwoord zoals je zult lezen, maar hierin stelt hij samenvattend: het mag maar is niet zonder grote risico´s voor de oprichters, de aandeelhouders en de bestuurders (vaak de zelfde personen), en ik adviseer dan ook om op andere wijze aan de stortingsplicht te voldoen dan door middel van een "kasrondje"!!

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

kijk dat bedoel ik. ik had al zoiets gelezen in het verleden en dacht zelf ook dat dit niet helemaal kosjer zou zijn. zijn er nog anderen die het ook eens zijn met kermie of misschien wel met iceman

 

ps. iceman, ik heb je een private message gestuurd, tis maar dat je het weet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.