• 0

50% aandelen kopen in bestaande BV

Beste mensen,

 

 

Ik zal even kort uitleggen in welke situatie in zit, misschien dat jullie mij kunnen helpen.

 

Ik werk voor een bedrijf en heb de mogelijkheid om 50% van de aandelen over te nemen per 1oktober. prijzen, voorwaarden etc is allemaal al uitgeonderhandeld.

 

De 100% andelen zitten in een bv. Ik zou dus 50% van deze aandelen overnemen. Is het zo simpel om te zeggen: ik koop 50% van de aandelen in deze bv (mits geen schulden in de bv) en de huidige directeur houdt 50%? (uiteraard zal verkoper belasting moeten afdragen aan de fiscus)

 

Of moet dit op en andere manier?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De situatie is mij nog niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat de huidige directeur een holding heeft, die de aandelen in de werkmaatschappij houdt. Die holding verkoopt dan 50% van de aandelen in de werkmaatschappij aan jou?

 

Het is vaak verstandig die aandelen dan via een eigen holding te kopen. Dus een holding oprichten, die de aandelen in de werkmaatschappij koopt. De redenen waarom zijn hier al vaker beschreven, een van de redenen is dat bij verkoop niet direct belasting hoeft te worden betaald. Bij de verkopende holding is de winst namelijk vrijgesteld op grond van de deelneminsvrijstelling.

 

Als de directeur de aandelen in privé houdt, dan zul je nog kunnen kijken naar de bedrijfsopvolgingsregeling. Dan wordt het wel een heel ander verhaal.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

nee er is geen holding. gewoon 1 bv. (althans volgens verkoper)

 

de bedrijfs naam is echter ....... holding BV.

 

hier zou dus het misverstand kunnen ontstaan dat er het een holding is. volgens verkoper is het een bv die ook dienst doet als bv.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Het misverstand ontstond bij mij hierdoor:

 

De 100% andelen zitten in een bv.

 

Als de huidige aandeelhouder de aandelen in privé houdt, betekent dat dat hij belasting moet betalen over de verkoopopbrengst bij verkoop van 50% aan jou. Daar is wel wat aan te doen, maar dat kost tijd en geld, want daar heb je verschillende adviseurs voor nodig.

 

Ligt er aan wat de verkoopwinst is voor de verkoper, of dat voordelig is.

 

Als ik jou was, zou ik in ieder geval de aandelen via een personal holding kopen (dus jij richt een holding op, die de aandelen koopt).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

dat de verkoper belasting moet betalen is duidelijk. dat is ook geen probleem.

 

wat is het voordeel van een personal holding?

 

Het idee is als volgt: ik koop 60% van de aandelen voor 300.000 euro. hiervan heb ik 225.000 cash. de resternde 75.000 euro moet komen uit een overnamefinanciering.

 

Deze overname financiering zou plaatsmoeten vinden op winstgevenheid van de BV.

 

Hoe staat dit in relatie tot een personal holding?

 

En is het mogelijk na aankoop van de aandelen deze alsnog in een personal holding te stoppen?

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook later de aandelen onderbrengen in een PH. Alleen moet je dan wel afrekenen over de meerwaarde tot dat moment, en wederom naar de notaris. Bovendien kan het zijn dat je medeaandeelhouder dan toestemming moet geven.

 

Voordelen van een PH zijn onder meer:

- geen directe belastingheffing over dividenden uit de werkmij en bij verkoop van de werkmij

- dus belastingvrij de werkmij licht houden en geld uit de risicosfeer halen

- eigen dividendpolitiek mogelijk

- mogelijkheid tot pensioen in eigen beheer

- eigen salaris bepalen (je kan een management fee berekenen aan de werkmij, wel afspreken met de medeeigenaar)

- en zoek er zelf maar eens op door.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.