• 0

Bedrijfspand verkocht: hoe te herinvesteren (zonder teveel belasting te betale).

Het gaat om een bedrijfspand dat altijd is verhuurd aan een aantal verschillende soorten bedrijven. Wanneer je van die mogelijkheid (HIR) gebruik wilt maken en het binnen de economische functie moet vallen, dan kan bijvoorbeeld 1/3 van de verkoopprijs waarschijnlijk niet in een woonhuis worden geinvesteerd die verhuurd wordt of wel?

 

Graag hoor ik meer over...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je het voornemen hebt om te herinvesteren in een pand met dezelfde economische functie, kun je een herinvesteringsreserve vormen. Bij aankoop van een vervangend pand kun je die HIR afboeken op de aankoopprijs. Echter, als je een pand verkoopt dat altijd binnen de eigen onderneming is gebruikt, dan kun je in beginsel geen HIR vormen als je alleen een pand wilt kopen wat bestemd is voor de verhuur. Dat pand heeft dan namelijk niet dezelfde economische functie binnen de onderneming.

 

Zonder mogelijkheid tot vorming van een herinvesteringsreserve, zal de BV vennootschapsbelasting moeten betalen over de boekwinst (het verschil tussen de verkoopprijs en de fiscale boekwaarde op het moment van verkoop). Het vennootschapsbelastingtarief is geen 33%, maar maximaal 25,5%. Tot 200.000 euro winst (dit wordt mogelijk 250.000) betaal je nog minder.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt eraan. De rechtspraak hierover is zeer verdeeld.

 

De belastingdienst is in het algemeen bij verhuurd vastgoed heel snel van mening dat het niet dezelfde economische functie heeft. De verschillende rechtbanken en gerechtshoven zijn daar soepeler in, maar een eenduidige lijn ontbreekt. Er zijn verschillende manieren om te bekijken wat de economische functie is: je kunt kijken naar het economische profiel van het bedrijfsmiddel zelf. Bij een onroerende zaak gaat het dan om criteria als aard, ligging, risicograad, rendement, etc. Of je kunt kijken naar de economische functie die het bedrijfsmiddel in de onderneming vervult. Bij een onroerende zaak kan in dit verband worden gedacht aan criteria als eigen gebruik, belegging, etc. Dat is dus veel ruimer.

 

Een mooi voorbeeld is de uitspraak van Hof Amsterdam van 14 september 2004: Een aan

derden verhuurd bedrijfspand (waarvan een deel voorheen binnen de eigen onderneming werd gebruikt) werd vervangen

door een in Spanje gelegen woonhuis (te verhuren aan de grootaandeelhouder) en zes aldaar te verhuren

vakantiewoningen. Het Hof oordeelde dat sprake was van een vervanging in de zin van artikel 14 Wet IB 1964, aangezien

een verhuurde onroerende zaak werd vervangen door andere te verhuren onroerende zaken.

 

Het is dus in ieder geval te proberen, maar de uitkomst blijft afhankelijk van de feiten en omstandigheden, en de bui van de inspecteur.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dames/heren,

 

Mijn bedrijfspand staat te koop. Pand staat voor 118 duizend in de boeken en marktwaarde is momenteel ongeveer 500 duizend.

Ik wil graag een woon/werkpand kopen en van daar uit mijn onderneming voorzetten. (op een lager pitje...)

Ik heb inmiddels begrepen dat dat niet zo eenvoudig is als ik dacht (van de winst een ander pand met woonruimte kopen en vrolijk doorgaan)

Wat is verstandig, belasting technisch gezien. Ik hoor veel tegenstrijdige berichten.

 

Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

 

Renee

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.