• 0

Automatisering, informatisering, gegevensverwerking kwaliteiten.

Sinds enige tijd verdiep ik mij in de kwaliteit van "software". Hebben mensen hier een mening over wat de kwaliteit van software is? En hoe het er voor hen uit moet zien? Voldoen gebruikte softwareproducten aan de verwachtingen ( kwaliteiten )? Als het voldoet, wat is er dan zo goed? Voldoet het niet, wat is er dan slecht?

 

Ik ben hier in geïnteresseerd omdat ik veel in de praktijk heb zien misgaan. Het maken van software, het onderhouden van software zou als uitgangspunt de kwaliteiten van gebruikers moeten respecteren. En daar gaat er al iets scheef. Software drukt 3 kwaliteiten uit, functionaliteit, effectiviteit en efficiëntie.

 

Mede hier om spreek ik liever over gegevensverwerking, en de automatisering daarvan. Het verschil met software is dat gegevensverwerkingsautomatisering alles behelst. Als bijvoorbeeld iemand met een visuele beperking gebruik wil maken van bepaalde functionaliteit behelst dat voorzieningen in het systeem die verder gaan dan software.

 

Ik ontwerp systemen voor gegevensverwerking, en ik ben benieuwd wat mensen die computers gebruiken voor kwaliteit zoeken. En hoe ze het begrip zien.

 

Alle goeds, Stef.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een belangrijk aspect in goede software is dat het logische patronen bevat die je uit de 'normale' wereld zonder computer kent. Dat zorgt er vaak voor dat het meer tijd kost om te programmeren, vandaar dat er vaak een technische implementatie komt. Maar dat is uiteindelijk weer moeilijker uit te leggen aan de gebruiker.

 

Belangrijk is denk ik ook dat mensen die hun eigen praktijk kennen (weten hoe hun dagelijkse handelingen gaan) en weten hoe een standaard webmail werkt en hoe Word werkt zonder handleiding aan de slag moeten kunnen. Het is namelijk gewoon mogelijk, maar toch blijkt telkens dat handleidingen en trainingen nodig zijn.

 

Het niet denken vanuit de gebruiker en de omgeving van de gebruiken en tevens 'luie' programmeurs zijn denk ik de oorzaak van de slechte kwaliteit van veel software.

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijk aspect in goede software is dat het logische patronen bevat die je uit de 'normale' wereld zonder computer kent. Dat zorgt er vaak voor dat het meer tijd kost om te programmeren, vandaar dat er vaak een technische implementatie komt. Maar dat is uiteindelijk weer moeilijker uit te leggen aan de gebruiker.

Zou je voorbeelden kunnen geven, bij het werken met software waarin die logische patronen uit de normale wereld niet gevolgd worden. Wat is er onlogisch aan patronen die de computer op dat moment biedt?

 

Een technische implementatie is altijd nodig. Implementatie is er om er voor te zorgen dat de software in gebruik genomen kan worden. Softwarecode maken zorgt ervoor dat de bakstenen van het te implementeren geheel gemaakt worden. Twee belangrijke milestones dus. En hier gaat het meer over de kwaliteit gezien vanuit gebruikers. Hoe en of er software nodig is voor gebruikers, is voor hen niet interessant. Men wil geautomatiseerde gegevensverwerking dat hun logische patronen volgt.

 

Ik ben op benieuwd naar beschrijvingen van die patronen, in de zin van kwaliteit of eigenschappen van het product.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn hier ook veel mee bezig. Wij focussen ons met name op technische kwaliteit van programmeren. Hierbij is het erg belangrijk dat de code volgens de specificaties werkt. Dit kan op een aantal manieren: via unit tests, met de hand bewijzen of een sterk type-systeem. Waar wij veel mee bezig zijn is het bouwen van software in Haskell, waarbij je een erg sterk typesysteem hebt waardoor je een groot aantal mogelijke bugs kan voorkomen.

 

Op wikipedia zijn ook veel zaken te vinden over Software Quality, zeker de moeite waard.

Tupil - Haskell Web Development

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn hier ook veel mee bezig. Wij focussen ons met name op technische kwaliteit van programmeren. Hierbij is het erg belangrijk dat de code volgens de specificaties werkt. Dit kan op een aantal manieren: via unit tests, met de hand bewijzen of een sterk type-systeem. Waar wij veel mee bezig zijn is het bouwen van software in Haskell, waarbij je een erg sterk typesysteem hebt waardoor je een groot aantal mogelijke bugs kan voorkomen.

 

Op wikipedia zijn ook veel zaken te vinden over Software Quality, zeker de moeite waard.

Technische kwaliteit is zeker belangrijk. Ik omschrijf dat als de kwaliteit van de hoe kant. Omdat software vertelt hoe het moet gebeuren aan de computer. Op deze manier geeft software dus vorm aan een netwerk. De computer die aanstaat is de materie voor de bewerkingen die door de software gedicteerd worden. Het resultaat is een product dat bruikbaar is.

Er zit nog een kant aan deze kwaliteiten. Wat zal er gebeuren. De wat kant heeft ook kwaliteiten. Hier staat de reden voor de business om deze software te gebruiken. Ben je in staat om vast te stellen dat software technisch in orde is met de hoe georienteerde kwaliteiten. En dit sluit aan bij de wat georienteerde kwaliteiten, heb je een goed product.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.