• 0

Marketing van interim managers

Opvallend genoeg staat er op dit hele forum zeer weinig over interim management en wat de commerciele aspecten hiervan zijn. Des te meer opvallend omdat

 

Omdat er toch opvallende aspecten aan kleven, open ik hierbij de discussie over commercie van interim managers.

 

Denk aan zaken als :

 

* Werken met interim intermediairs: wat zijn je ervaringen, wat is goede/slechte begeleiding, hoeveel percentage gaat boven je tarief, wat is het verschil tussen interim-portals en zeer persoonlijke interim-begeleiders?

* Werken met opdrachtgevers: hoe herken je de goede van de slechte opdrachtgevers? Wanneer is een verlenging interessant en wanneer moet je zo snel mogelijk afkappen? Hoe lang is de ideale verblijftijd van een interimmer en wanneer begint je effectiviteit af te nemen

* Direct of indirect opdrachten? Is het altijd goed om via je eigen netwerk opdrachten te krijgen of is het teveel gedoe? Hoe ga je om met bedrijven die alleen werken met vaste leveranciers?

* Hoe blijf je jezelf ontwikkelen? Doe je dit met een intermediair, doe je het zelfstandig of doe je dit met een collectief interim managers?

* Hoe val je op bij medewerkers van interim intermediairs? Loop je elke borrel, netwerk-event, spreker, diner af van intermediairs?

* Hoe ga je om met je eigen tarief? Ga je altijd zo hoog mogelijk zitten, varieert het per opdracht en wat laat je allemaal meewegen in het aannemen van een opdracht en je tarief?

 

Om maar met een paar zaken te beginnen ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sancho,

 

Een interessant post van je.

 

"De ideale interim is de man/vrouw die dat doet wat iedereen graag wil, maar eigenlijk niet mogelijk is.

 

Ik ben die interim managers nog niet tegengekomen, eerlijk gezegd. Je eerste zin geeft mij het idee dat dit soort interim managers hun eigen graf graven. Als er een ding wel voor interim managers belangrijk is, is om resultaten op te leveren.

 

Tarief maakt niet uit, als je maar wonderen verricht en uitvindingen doet, waar archimedes nog steeds wakker van ligt."

 

Ehm, 1. Tarieven maken altijd wat uit. Maar als iemand wonderen kan verrichten? Tja, dan kan ik mij voorstellen dat zo iemand een tarief kan vragen wat zij wil.

 

Het is een keuze, die bepaalt of je gaat voor de kennis/expertise of het inkomen. In het laatste geval is het vooral belangrijk om te zorgen voor een goed (lees meedogenloos hard) manager imago en een degelijk opgepoetst cv. In het eerste geval is het vooral belangrijk om een ruime adem en een brede rug te hebben om het gebrek aan opdrachten te kunnen overleven.

 

Ik denk dat je een ander beeld hebt van een interim manager. Toegegeven: het is een zeer ruim begrip geworden waar zo langzamerhand iedereen inpast die niet op vaste basis iets doet. Je lijkt meer te schrijven over een soort crisis manager en/of een soort slaafje. Als die bestaan op de manier die jij beschrijft: ik ben ze nog niet tegengekomen en ik denk ook niet dat dit soort mensen een lang leven beschoren is.

 

Over Expertise/inkomen : ik kan alleen voor mijzelf spreken. Ja, mijn werk zorgt voor mijn inkomen. Maar ik word in 97,4% van de tijd gevraagd voor mijn expertise en ervaring. Dat is voor mijn opdrachtgevers de beste garantie dat ik een resultaat kan opleveren wat zij wensen. En voor mij is het de reden om met veel plezier & passie bezig te zijn. Als ik een opdracht aangeboden krijg, die geen (intellectuele) uitdaging is, dan zal ik daar meestal niet op ingaan.

 

Kennis is dus essentieel voor mijn soort interim manager.

Link naar reactie
  • 0

Goed nieuws (?) voor de interim managers onder ons :

 

Atos Origin houdt nu ongeveer een jaar de wereld van de interim managers in de gaten dmv de Interim Index. Dit doet ze samen met Nyenrode Universiteit. Een goed idee, wat we hier al eerder hadden, dus wie weet of we tot inspiratie zijn geweest ? ;)

 

Anyhow : de laatste versie van de Index heeft een interessant gegeven op geleverd : opdrachtgevers willen zelf steeds vaker interim manager worden ! Het moet niet gekker worden.

 

Voor 2010 verwachten de geinterviewde interimmers en opdrachtgevers een stijging van opdrachten. Over de stijging van de tarieven zijn managers positief, opdrachtgevers verwachten dat de bodem nog niet is bereikt.

 

Kortom: uw opdrachtgever van vandaag is je concullega van morgen !

Link naar reactie
  • 0

Klopt, het komt inderdaad voor dat mijn opdrachtgevers ineens voor zichzelf begonnen blijken te zijn en er "[achternaam] facility management' op het kaartje staat, en dan met name de overheidsjongens.

 

En degenen die ik ken doen het voor zover ik kan zien wel erg goed.

 

Ze maken maximaal gebruik van het 'collegiale' netwerk dat ze in loondienst hebben opgebouwd, ze kennen de beslissers, de mensen op de juiste plek die nu hun opdrachtgever kunnen worden, en omgekeerd kennen die beslissers hen ook vanuit het 'loondiensttijdperk' en komen zo relatief eenvoudig aan opdrachten

 

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.