• 0

Aanschaf zakelijke auto --> hoe te verwerken in administatie eenmanszaak

Hallo allen,

 

Sinds vorige week ben ik ondernemer geworden (ICT-consultancy) 8)

 

Nu heb ik een vraag over de aanschaf van een zakelijke auto en hoe die te verwerken in de administratie.

 

Situatie:

 

Ik koop een 2e hands auto op de zaak van 10.000 , rest BTW bedrag is 1.000 euro. Nu boek ik volgens mij:

 

Auto 9.000

te vorderen BTW 1.000

Aan Bank 10.000

 

Die 10.000 euro heb ik niet op mijn zakelijke rekening staan. is het verplicht om dit via de zakelijke rekening te doen?

 

Anders leen ik uit mijn prive vermogen 10.000 euro aan mijn onderneming, nu boek ik volgens mij:

 

Bank

Aan Prive Lening

 

Kan ik nu op elk willekeurig moment die 10.000 weer overhevelen naar prive als de liquide middelen op peil zijn in mijn onderneming?

 

Het lijkt mij een tikkeltje vreemd als je dat doet aangezien je auto dan eigenlijk volledig afschrijft door die lening. Volgens mij is dit de aloude verwarring tussen uitgaven en kosten...en ik ben er weer door in verwarring gebracht....

 

Graag jullie hulp.

 

Overigens rijd ik de auto alleen zakelijk (40.000 km per jaar). We hebben namelijk een goede prive auto en voor de vakanties ben ik van plan om een auto te huren. De factuur hiervan wil ik overleggen aan de Bdienst indien ze moeilijk gaan doen. Uiteraard wordt de autohuur uit privegeld betaald.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt de auto gewoon prive betalen en dit als privestorting op de balans opnemen. Als er op die tweedehandsauto BTW wordt geheven (gebeurt meestal niet) kun je de BTW volledig terugvorderen.

Je kunt inderdaad op willekeurig welk moment geld uit je eenmanszaak onttrekken voor prive, wordt gewoon geboekt als prive opname.

 

De waarde van de auto neem je op je balans op. Het maakt niet uit hoe deze betaald wordt, het gaat om de waarde die de auto heeft op het moment van aankoop. Vervolgens schrijf je hierop ieder jaar een bepaald bedrag af tot de restwaarde is bereikt. Heeft niets te maken met lening of privestorting.

 

Je zult, als je de auto niet prive rijdt een sluitende kilometerregistratie moeten bijhouden om de fiscus te overtuigen. Van een factuur voor een huurauto zijn ze niet onder de indruk. Gewoon een nete rittenregistratie is het beste.

 

Succes met ondernemen!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.