Blyzzard

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Blyzzard's trofeeën

  1. Bedankt voor de uitleg. Uiteraard hou ik ook een rittenadministratie keurig bij. Volgens mij zou er dan geen probleem moeten zijn met de fiscus.
  2. Hallo allen, Sinds vorige week ben ik ondernemer geworden (ICT-consultancy) 8) Nu heb ik een vraag over de aanschaf van een zakelijke auto en hoe die te verwerken in de administratie. Situatie: Ik koop een 2e hands auto op de zaak van 10.000 , rest BTW bedrag is 1.000 euro. Nu boek ik volgens mij: Auto 9.000 te vorderen BTW 1.000 Aan Bank 10.000 Die 10.000 euro heb ik niet op mijn zakelijke rekening staan. is het verplicht om dit via de zakelijke rekening te doen? Anders leen ik uit mijn prive vermogen 10.000 euro aan mijn onderneming, nu boek ik volgens mij: Bank Aan Prive Lening Kan ik nu op elk willekeurig moment die 10.000 weer overhevelen naar prive als de liquide middelen op peil zijn in mijn onderneming? Het lijkt mij een tikkeltje vreemd als je dat doet aangezien je auto dan eigenlijk volledig afschrijft door die lening. Volgens mij is dit de aloude verwarring tussen uitgaven en kosten...en ik ben er weer door in verwarring gebracht.... Graag jullie hulp. Overigens rijd ik de auto alleen zakelijk (40.000 km per jaar). We hebben namelijk een goede prive auto en voor de vakanties ben ik van plan om een auto te huren. De factuur hiervan wil ik overleggen aan de Bdienst indien ze moeilijk gaan doen. Uiteraard wordt de autohuur uit privegeld betaald.
  3. Ik moet dit nog overleggen met mijn werkgever, voorstel van die 10-15% is een nette optie. Ik wil in ieder geval open kaart spelen met mijn werkgever dat is wel zo netjes, en ik wil ze inderdaad te vriend houden. Bovendien heb je meer kans op problemen als ze er achter komen via via. Overigens is het zo dat in het laatste jaar 2 werknemers van ons zijn gaan werken voor de klant (in dienst dus niet gedetacheerd). Voor zover ik weet hebben zijn ze niet aan het relatiebeding gehouden, terwijl het duidelijk is. Wat ik mij afraag m.b.t. het beding: Is in dienst treden hetrzelfde als gedetacheerd? Dit is cruciaal gezien de formulering van het geding. Deze lijkt er namelijk op gericht om mijn werkgever te beschermen tegen klanten die werknemers willen inlijven. Hoe zien jullie dit?
  4. Ik ben sinds 1,5 jaar gedetacheerd via mijn huidige werkgever bij klant X. Nu wil ik mijn eigen onderneming gaan starten en zit ik met het volgende Concurrentie- / Relatiebeding: "Het is werknemer, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van werkgever, verboden om binnen een half jaar na het einde van het dienstverband in dienst te treden bij die klanten van werkgever voor wie in de laatste 12 maanden van het dienstverband werkzaamheden zijn verricht, of met wie in die periode uit hoofde van het dienstverband met werkgever contact heeft plaatsgevonden, teneinde dezelfde of vergelijkbare werkzaamheden te verrichten. Onder klant in dit artikel worden eveneens ondernemingen e.d. verstaan waarvoor eventueel via derden werkzaamheden worden uitgeoefend of uitgevoerd zijn, die behoren tot het dienstenpakket van de werkgever." Ik wordt dus ingehuurd door klant X. Klant X is in dit geval een ICT BV (A) welke diensten verleed voor de gehele NV. Sinds 1 juni dit jaar is het bedrijf echter opgesplitst waardoor er 2 ICT BV's (A en B) zijn ontstaan welke 2 verschillende N.V.'s diensten verleent. Ik ben nog steeds gedetacheerd bij BV "A". Nu is de situatie zo dat ik ingehuurd kan worden door BV "B". BV 'B" is een organisatie waarvoor ik nooit gedeacheerd heb gewerkt (ook niet toen het nog 1 BV was, toen was het een andere afdeling) BV "B" huurt op dit moment wel iemand in van mijn huidige werkgever, dit blijft ook zo. Nu is mijn vraag of ik aan mijn Concurrentie- / Relatiebeding gebonden ben gezien deze unieke situatie. Tevens zet ik vraagtekens bij de formulering van het concurrentiebeding aangezien er geproken wordt over "in dienst treding bij klanten" Dit is dus rechtstreeks werken voor de klant als werknemer en niet als gedetacheerde? Ik benadeel mijn werkgever in deze niet aangezien er geen enkele werknemer is die mijn competenties heeft om de betreffende functie bij BV "B" uit te voeren. Graag wil ik jullie reactie op bovenstaande. Is dit Concurrentie- / Relatiebeding geldig of niet?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.