• 0

Uitleg over een GMU bestand

Ik ben nu al een poosje bezig om te onderzoeken welke verschillende redenen er zijn voor de stornering van een incasso opdracht. In het GMU waar ik in kijk worden verschillende oorzaken aangegeven en in de technische handleiding van het GMU staan deze ook toegelicht. Echter vraag ik me af wat het een en ander nu precies inhoudt.

 

Ik kom op het volgende uit:

 

 

A   Opdracht niet uitvoerbaar   (Algemene melding van de bank? Saldo bijvoorbeeld niet toereikend?   )

B   Naam en Nummer komen niet overeen   (Controle van de postbank?)   

C   Rekeningnummer niet akkoord   (Elfproef geeft een melding? Maar al onze rekeningen voldoen aan de elfproef. Wat is het dan?)   

D   Mutatie niet toegestaan    (??? Zegt de bank dit of de klant? Wat kan een mogelijke reden hiervoor zijn?)   

F   Geen incasso machtiging verstrekt   (Geeft de debiteur dit als reden op?)   

 

Vooral categorie D is voor mij interessant. Na een draaien van een incassobatch komen hier namelijk zo'n 15000 posten op terug. Wat betekend dat nu eigenlijk: Mutatie niet toegestaan?

 

Het zou fijn zijn wanneer iemand hier wat duidelijkheid over zou kunenn geven.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben niet bekend met GMU, maar het lijkt me een transactiesysteem van de Postbank/ING. Ik zal proberen een algemeen antwoord te geven, wellicht dat je er iets aan hebt.

 

Wat antwoordt overigens de Postbank/ING op jouw vragen ?

 

Bij een incasso wordt normaliter de rekening van de incassant direct gecrediteerd voor het totale incassobedrag. De verschillende banken waar de rekeningen lopen waarvan geincasseerd wordt gaat die rekeningen belasten voor het incassobedrag.

 

Is het saldo op die rekening voldoende, dan is er niets aan de hand. Is die rekening om welke reden dan ook geblokkeerd ( rekening niet geschikt, bv spaarrekening of er is saldo tekort) dan ziet de incassant dat terug als een debitering van deze afzonderlijke post. Dit laatste gaat ook op als de geïncasseerde niet accoord is met de incasso en zijn/haar bank opdracht geeft om te storneren.

( geïncasseerde heeft 30 en bij een bedrijfsincasso 7 dagen de tijd om terug te boeken. Bij een éénmalige machtiging is er géén mogelijkheid tot terugboeken (storneren).

 

en dan de codes die kunnen het volgende betekenen.

 

A. Bank van de incassant heeft op voorhand al aangegeven dat de rekening niet bruikbaar is voor incasso.

B. Postbank toetst normaliter altijd naam en rekeningnummer indien die niet bij elkaar passen wordt niet geïncasseerd.

C. van sommige rekeningen, zoals spaarrekeningen kan niet geïncasseerd worden.

D. Sommige incasso's zijn niet te storneren, hierbij moet je denken aan incasso's uhv allerlei loterijen.

F. Debiteur geeft hier inderdaad op dat geen machtiging is afgegeven.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat juist over alle posten die wel gestorneerd worden en aangezien dit een zeer groot aantal posten is, ben ik aan het uitzoeken wat de grootste gemene delers zijn. 30.000 telefoongesprekken voeren zie ik niet zitten.

 

D wordt juist wel gebruikt bij de gestorneerde boekingen en ik vraag me dus af wat er achter zit. Dit is namelijk de helft van het aantal storno's.

 

Met betrekking tot het antwoord van de ING......... Ik wacht ongeduldig af. ;-)

Waneer ik het antwoord heb, zal ik het posten.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eruit.

 

A. Saldo is niet toereikend, of de juiste fiats zijn niet verleend.

B. Postbank naam - nummer controle.

C. Rekening controle en ook naam- nummer controle..

D. Saldo is niet toeriekend of rekening is geblokkeerd.

Van E t/m H gaat hem om handmatige storneringen en de reden welke door de debiteur is opgegeven.

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.