• 0

Prijs, prijsmechanisme

Ik heb van de week een 14 tal (web-orders) met een totale waarde van ruim E 1.000,-- geweigerd. De reden is de prijs em de bestelgrootte.

 

De gemiddelde order van de (bestaande) klant, bedraagt E 610,-- (meestal niet minder dan E 300,--) en er bestaat geen debiteurenrisico. De bestelling van de particulier van een enkel artikel ad E 6,30 is dus volstrect onwenselijk. Vooral omdat er gratis bezorg wordt en 30 dagen betaald. Wat mij opvalt is, dat de enkele keren, dar wij wel bereid zijn te leveren, tegen vooruitbetaling en verhoging met transportkosten, de klant zijn order doorzet, betaalt heel trouw vooruit (on onze geEmailde factuur, nadat hij eerst te kennen gaf deze voorwaarden te accepteren). Dit is opmerkelijk, omdat hij ons gevonden heeft (wellicht) juist door de prijzen (onze concurrenten hebben geen bestel-website, ze zijn zo benauwd dat de overige concurrenten hun prijzen zien, dat ze liever niet op de web gaan, wel bestel-CD's uitgeven, met dus statische prijzen). Met de bijkomende vracht-kosten zijn wij echter niet meer zo goedkoop dan voordien. Ook valt op, dat er vrijwel altijd ingegaan wordt op mijn voorstel de hoeveelheid te verdubbelen, indien deze onder dezelfde vrachtprijs meegestuurd kan worden.

 

Wij leveren uitsluitend aan gesubfidieëerde instellingen en hebben slechts 4-5 concurrenten met een identieke opzet. Een daarvan is een reus en dus dicteert deze de markt=prijzen. Met 95% van onze producten moeten wij ons richten naar dezes prijzen. We kunnen slechts een fractie hoger zijn vanwege onze additionele services.

 

Voorgaande bevestigt tevens wat ik al een paar keer op deze site al beweerde: de prijzen maak je niet zelf, ze worden gemaakt door de markt.

 

Wij hebben dan ook geen web-winkel, maar een bestel-site voor onze bestaande en nieuwe klanten (van dezelfde doelgroep). Op onze inleidende pagina melden we dat ook heel duidelijk. Maar de klant komt binnen via een product en komt niet aan het lezen van onze eerste pagina toe.

 

Het is derhalve een mooie gelegenheid een TS te wijden aan de "prijs". Of misschien niet, ik ben benieuwd.

 

Karel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.