• 0

instappen in een BV

Beste mede HL

 

Ik wil graag toetreden tot een bestaande BV. De BV heeft momenteel 2 bestuurders, ik zou dan de derde bestuurder worden en later de zaak overnemen.

 

Vraag 1: Hoe gaat dit financieel? Moet ik aandelen kopen? Een bedrag in de BV stoppen? Kan dit zonder geld?

 

Vraag 2: De nu beide bestuurders (man en vrouw) zullen over 5 jaren stoppen met de BV. Kan ik het voor hen financieel aantrekkelijk maken door hun toch in de BV te laten zitten. Als DGA zonder salaris? Anders moet het bedrijf verkocht worden (aan mij welliswaar) en moet er door de man en vrouw belasting worden betaald. Het bedrijf is ongeveer 1 miljoen waard.

 

Ik wil hen graag in de looptijd dat zij bij mij in de BV zitten jaarlijks een geldbedrag over maken, wat aan het einde van een paar jaar de totale verkoop van het bedrijf moet dekken. Zo krijgen zij niet in 1 keer al dit geld en hoef ik dit niet in 1 keer te betalen. Is dit realiseerbaar?

 

Groeten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

1.

Alleen bestuurder worden, dan ben je gewoon in loondienst en geen (mede)eigenaar. Daarvoor zul je je in moeten kopen, dus aandelen kopen. Dit kunnen nieuwe aandelen zijn, of je kunt aandelen overnemen van de huidige eigenaren. Zonder geld wordt wat lastig, dan zul je dat ergens moeten lenen. Dat kan op allerlei manieren, ook bij de huidige aandeelhouders. Ik zou overigens een holding overwegen als je 5% of meer van de aandelen koopt.

 

2.

Wil je dat ze als aandeelhouder verbonden blijven aan de BV? Dat betekent namelijk ook dat jij niet volledig aandeelhouder bent en dus ook niet alle zeggenschap hebt. Het betekent ook dat een deel van de opbrengst niet naar jou zal gaan.

 

Er zijn diverse manieren om directe belastingheffing bij de huidige aandeelhouders te voorkomen, zeker als je nog een paar jaar de tijd hebt. Als zij er al een holding tussen hebben zitten, hoeven ze ook niet direct af te rekenen.

 

3.

Zeker met dit soort bedragen lijkt het mij uiterste noodzaak om diverse adviseurs te raadplegen. In ieder geval voor een due diligence onderzoek op juridisch, financieel en fiscaal gebied. En ook voor de structurering, immers, iedere wijze van participatie heeft haar eigen financiële, juridische en fiscale gevolgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie

 

Het bedrijf bestaat nu ook uit en holdingstructuur, te weten: een beheer maatschappij, met daaronder een onroerendgoed bv, met daaronden twee andere bv's

 

Moet ik daarnaast dan nog een holding opzetten? Dat stukje begrijp ik niet helemaal. Is dat dan om samen zaken te doen, maar niet verantwoordelijk voor elkaar te zijn?

 

Opmerking......het bedrijf bestaat uit een perceel wat verhuurd is aan een handelaar....nog een paar jaren te gaan. Echter willen we niet dat de handelaren het in handen krijgen en dat ik het verder ga verhuren aan de handelaren.

Link naar reactie
  • 0

Een personal holding ertussen is vaak verstandig bij meerdere aandeelhouders. Je kunt dan in eigen beheer je pensioen opbouwen en de holding als spaarpot gebruiken. Ook bij latere verkoop heb je daar voordeel bij, namelijk als de holding de aandelen verkoopt, realiseer je zelf nog geen inkomsten die belast zouden zijn. Oftewel: belastinguitstel.

 

Overigens is het erg verstandig om na te gaan of de vennootschap waarin je aandelen koopt, niet toevallig wordt aangemerkt als onroerende zaak-lichaam voor de overdrachtsbelasting. Afhankelijk van het percentage dat je koopt, zou je dan 6% overdrachtsbelasting verschuldigd kunnen zijn. Dit even omdat je het hebt over een verhuurd perceel.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.