• 0

Bezwaar belastingdienst... wanneer antwoord?

beste mede-ondernemers, meer dan een jaar geleden heeft de belastindienst mij een voorlopige aanslag IB en ZVW '07 gestuurd, met ongeveer het 10-voudige aan belastbaar inkomen..foutje bedankt. Natuurlijk direct bezwaar gemaakt, met vermelding van de juiste gegevens (al waren die ook ingediend). Nu, meer dan een jaar later, heb ik nog steeds geen antwoord hierop gehad, wel brief over een goedgekeurd uitstel van betaling voor de ZVW, maar verder niets.

 

http://www.belastingdienst.nl/belastingconsulent/nieuwsbrief/2007/01/bericht_02-awb.html

"De Belastingdienst gaat volgend jaar bezwaarschriften en beschikkingen op aanvraag sneller behandelen. Vanaf 1 januari ontvangt u binnen 6 weken een uitspraak op een bezwaarschrift. Een beschikking op aanvraag ligt binnen 8 weken op de mat.

 

De Belastingdienst gaat van 1 januari 2008 ook op het gebied van de termijnen werken volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hiermee vervalt de uitzonderingspositie die de Belastingdienst genoot ten aanzien van de beslistermijnen van de Awb. In plaats van 6 of 8 weken kreeg de Belastingdienst in 1994 een jaar de tijd voor bijvoorbeeld een uitspraak op een bezwaarschrift. Later (1997) ontwikkelde de Belastingdienst het interne beleid om de Awb-termijnen zoveel mogelijk na te streven. Dit is grotendeels gelukt."

 

Nou, een bezwaar uit 2007 telt zeker niet mee in de 6 of 8 weken-regeling die per 1 jan. is ingegaan? Weet iemand hoe lang zoiets mag duren? Als ik bel, wordt er in eerste instantie gezegd 6 weken, hoogstens 8. Dan worden de gegevens erbij gepakt, en hoor ik weer iets van 'ja, ze lopen een beetje achter'.

Weet iemand wat nu de wettelijke termijnen zijn voor een bezwaar dat in 2007 is ingediend? Want bij de belastingtelefoon weten ze alleen van de nieuwe regeling.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In beginsel 6 weken, de oude termijn was 1 jaar. Als de termijn is verstreken, kun je dat opvatten als een afwijzing van het bezwaar en beroep instellen bij de rechtbank.

 

Heb je inmiddels nog geen definitieve aanslag gehad? Want dan moet je daartegen óók bezwaar maken, dat wordt niet automatisch overgezet.

 

Je zou eens een briefje kunnen sturen aan de belastingdienst met het verzoek om uitspraak te doen, of in ieder geval van zich te laten horen binnen, zeg twee weken, en dat je anders genoodzaakt bent in beroep te gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

nee, ook geen definitieve aanslag gehad, het laatste wat ik gehad heb is een brief over het goedgekeurde uitstel van betaling van de zvw-aanslag. Ben je 100% zeker van de 1-jaartermijn voor de behandeling van een bezwaar? Ik kan nl. nergens wat vinden hierover, en wil het wel zeker weten voor ik 'dreigbrieven' ga schrijven.

 

wel vond ik dit:

De Belastingdienst behandelt de binnengekomen aangiften zo snel

mogelijk. De aangiften inkomstenbelasting worden binnen één jaar

behandeld. Er kunnen echter uitzonderingen zijn. Wettelijk heeft de

Belastingdienst drie jaar de tijd om u een aanslag inkomstenbelasting te

sturen. Als u uitstel heeft gekregen voor het indienen van uw aangifte,

dan wordt de uitsteltermijn bij de behandelingstermijn opgeteld.

Maar goed, het gaat in deze tekst gaat dus om de aangifte zelf, en niet de behandeling van het bezwaar.

 

Heb je inmiddels nog geen definitieve aanslag gehad? Want dan moet je daartegen óók bezwaar maken, dat wordt niet automatisch overgezet.

Bedoel je dat ik bezwaar moet maken tegen het feit ik geen definitieve aanslag heb gehad? Of dat ik bezwaar moet maken als ik er wel een gehad zou hebben? Ik vermoed dat je het laatste bedoelt.

 

in beroep gaan klinkt wel heftig; ik zal dus wel beginnen met een brief, maar wil er wel zeker van zijn dat de termijn 1 jaar is. En anders sowieso maar eens een briefje schrijven met het verzoek om een schriftelijke bevestiging dat ze het bezwaar ontvangen hebben en verzoek de zaak wat te bespoedigen.

Link naar reactie
  • 1

Ja, de oude regeling was 1 jaar, verlengd met eventueel verkregen uitstel voor motivering. Met toestemming van de minister kon dit met nog een jaar verlengd worden, maar dat heb ik niet vaak meegemaakt. De oude wettekst:

Artikel 25

Geldig van 01-01-2007 t/m 31-12-2007

1. In afwijking van artikel 7:10, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht doet de inspecteur binnen een jaar na ontvangst van het bezwaarschrift uitspraak daarop.

2. In afwijking van artikel 7:10, derde lid, eerste volzin, van de Algemene wet bestuursrecht kan de inspecteur met schriftelijke toestemming van Onze Minister de uitspraak voor ten hoogste een jaar verdagen.

 

 

Ik bedoel inderdaad dat je, als je een definitieve aanslag krijgt (waar je het niet mee eens bent), je daartegen bezwaar moet maken. Enne, rechters zijn ook net gewone mensen, hoor. Maar als je dat kan voorkomen door een kort briefje aan de inspectie, dan scheelt dat wel een hoop tijd en moeite.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

heel erg bedankt! Dan kan ik dit ook mooi verwerken in de brieven, waarin ik vriendelijk doch dringend verzoek om in ieder geval een bevestiging te sturen én zsm tot een uitspraak te komen. Lekker bezig daar bij de belastingdienst. Gelukkig is het met de aanslag van 2007 tot dusver wél goed gegaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.