• 0

Mede-eigenaar uitkopen, wat is een passend overname bedrag?

Probleemschets:

Ik run samen met een mede-eigenaar 7 jaar een postorderbedrijf (v.o.f.). We zijn beide 50% eigenaar. Door ernstige ziekte zal de mede-eigenaar op (korte) termijn overlijden. Zijn vader (57 jaar) erft straks 50% van het bedrijf. Ik wil graag het bedrijf overnemen en alleen voortzetten. Ik ben hiervoor bereid een passend overnamebedrag te betalen. Ik weet dat: overnamebedrag = EV (+stille reserves) + goodwill. Het EV (+stille reserves) kan uit de jaarstukken worden gehaald, echter de goodwill bepalen is lastig. Op het internet zijn verschillende berekeningen te vinden om de goodwill te bepalen. Ook is het mogelijk om een accountant een berekening te laten maken.

 

Goodwill bepalen:

Als ondernemer vind ik zelf de volgende beredenering een goede richtlijn: Goodwill is het bedrag dat iemand betaald om binnen een aantal jaar dit terug te verdienen. Hierbij wordt de goodwill als volgt berekend: `(de winst voor inkomstenbelasting - reële arbeidsbeloning) x factor`.

 

Mijn vragen:

1) Hoe bepaal ik een reële arbeidsbeloning? Wordt hiervoor een leidraad aangehouden?

2) Welke punten moet ik meenemen in het bepalen van de factor?

3) Zijn er nog andere bepalende factoren voor het overnamebedrag waar rekening gehouden mee moet worden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

1. wat verdient iemand in loondienst in een vergelijkbare functie? Er zijn bureaus die staatjes bij houden over dat soort dingen.

 

2. Is er iets afgesproken in de vof-overeenkomst op dit punt? Dé methode bestaat niet, in iedere situatie zal afzonderlijk moeten worden bekeken welke methode het meest geschikt is.

 

3. Uiteindelijk zijn er veel factoren die nog meespelen. Denk bijvoorbeeld aan de wijze van overname. Gebeurt dat geruisloos, dan zul je er wel rekening mee moeten houden dat je ooit belasting gaat betalen over de stille reserves. Dus dan moet je rekening houden met een belastinglatentie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.