• 0

Financiering buitenland

Hallo,

 

Ik ben een 30 jarige werknemer van een groot restaurant in Spanje. Nu is mij de mogelijkheid geboden mij in te kopen in deze zaak. De investering die ik dien te doen is € 50.000,-. Omzetmatig gezien is het een uitermate gezond bedrijf.

Heb echter geen eigen vermogen en geen eigen woning. Wel hebben mijn ouders beide een goede baan en een eigen woning, tevens privegeld (wil dit echter niet aanwenden).

 

Kan iemand mij adviseren welke stappen en waar ik deze dien te zetten, dwz of in Nederland of in Spanje.

 

BVD

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Horeca is zowiezo al een lastige branche om een financiering te verkrijgen ! en dan ook nog in het buitenland !

 

Geen Nederlandse bank zal hierin meegaan.

Soms willen ze nog wel eens iets doen, indien er spaargeld tegenover staat of een volwaardige hypothecaire inschrijving.

 

Financiering zal dus je ter plaatse moeten zoeken.

Je wilt je inkopen, wellicht kan je afspraken maken met de verkopende partij dat de koopsom in termijnen opgebracht wordt uit besparing salaris.

Link naar reactie
  • 0

Kunt u mij vertellen wat de (financiele) redenen zijn van het niet investeren in een gezond bedrijf waarvan de jaarcijfers toonbaar zijn, waar jaalijks winsten worden gemaakt en wat zeker voor de komende jaren rendabel is

 

Een Nederlandse bankier zal een ondernemening die in het buitenland gevestigd is niet financieren, omdat het vanuit Nederland niet mogelijk is de plaatselijke omstandigheden te controleren/beoordelen, waardoor het niet mogelijk is om de risico's in te schatten, en waar bankiers de pest aan hebben ( en terecht !), is het niet kunnen beoordelen van risico's.

 

Nog een reden: bij het verstrekken van financieringen worden altijd zekerheden gevraagd. Zekerheden die in het buitenland "gevestigd" zijn, zijn onderworpen aan die Buitenlandse wetgeving, daardoor voor een bankier in Nederland waardeloos. Daarnaast, heb je te maken met buitenlandse rechtsvormen en die zijn niet altijd één op één te vergelijken met de hier in Nederland gebruikelijke, dus ook daar zit een voor een bank onoverzichtelijk risico.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Sofiak,

 

Allereerst hartelijk dank voor deze uitleg.

 

Indien ik een gedeelte zelf zal financieren, welke bedragen moet ik aan denken en welke percentages zijn dit. Hiermee bedoel ik. Vanuit Nederland "neem ik eigen geld mee", zijn er voor mij dan mogelijkheden via een Spaanse bank alsnog het resterende gedeelte bij te financieren?

 

Kunt u mij eventueel andere handvaten geven om een en ander eventueel mogelijk te maken.

 

BVD

Link naar reactie
  • 0

Indien ik een gedeelte zelf zal financieren, welke bedragen moet ik aan denken en welke percentages zijn dit. Hiermee bedoel ik. Vanuit Nederland "neem ik eigen geld mee", zijn er voor mij dan mogelijkheden via een Spaanse bank alsnog het resterende gedeelte bij te financieren?

 

Kunt u mij eventueel andere handvaten geven om een en ander eventueel mogelijk te maken.

 

Hallo Nillz1,

 

De vragen die je stelt, zijn hier niet makkelijk te beantwoorden. Ik zal proberen je een eindje op weg te helpen door wedervragen te stellen, want ik heb de indruk dat je te snel gaat.

 

Je kan voor een bedrag van EUR 50.000,= deelnemen in een horecagelegenheid in Spanje:

-Welke rechtsvorm, wat zijn/worden daarin je rechten,je plichten en de risico's ?

 

Waarom kan je in dat bedrijf participeren ? :

-Willen ze je kost wat kost voor het bedrijf behouden?

-Hebben je jouw financiële inbeng nodig voor andere activiteiten, investeringen, verlies opvangen?

 

Omzetmatig een uitermate gezond bedrijf:

-Omzet, zegt mij niet zoveel, wat van belang is, wat blijft er na aftrek van alle kosten over !

 

Vanuit Nederland neem je eigen geld mee:

-Je hebt geen eigen vermogen/eigen woning,hoe ga je die (gedeeltelijk) inbreng van EUR 50/m. financieren:

-je ouders vragen ?, weten ze waar je aan beginnen, welke risico's ?

-rest bij Spaanse bank vragen?

 

Ik ben niet bekend met de financieringsmores in Spanje, maar het lijkt me evidend dat ze daar dezelfde criteria hanteren als hier in Nederland, dus beoordelen ondernemer/kredietnemer, inzage in financiële positie, verstrekken van zekerheden.

Misschien dat verkopende partij jou hierover kan informeren, anders zelf bij een Spaanse bank aankloppen.

 

Ik ben bang dat je het gehele bedrag vanuit Nederland zal moeten meenemen.

 

Al met al lijkt het me op dit moment, met de huidige informatie een behoorlijk avontuur. Heb je de middelen en kan je ze missen dan zou je ervoor kunnen gaan, want dan loop alleen jij het risico. Moet je alles of een deel bij familie financieren dan loop je het risico dat familiebanden verstoord worden als het Spaanse plan niet loopt zoals het zou moeten lopen.

 

je vroeg rentepercentages, hiervoor zou je de door banken gebruikelijke percentages kunnen gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Sofiak,

 

Graag en met uw welnemen, wil de door u benoemde punten stapsgewijs uit een zetten.

 

Reden om te participeren is als volgt. Twee eigenaren, een van de eigenaren wil eruit (investeren in iets anders) overblijvend eigenaar is financieel niet krachtig genoeg dit deel volledig over te nemen. Wel de helft hiervan, resterende gedeelte zou dan "voor mij" zijn.

 

Bedrijfsvorm is een zogeheten SL. vergelijkbaar met de Nederlandse BV vorm.

 

Lenen is voor mij in Nederland uitgesloten daar ik al jarenlang geen Nederlands inkomen geniet en derhalve niet volgens de Nederlandse wetgeving belastingplichtig ben. Kan dus niks tonen bij een Nederlandse bank. In een eerder door u gegeven advies inzake een soortgelijke casus, geeft u aan, neem 30% van het te lenen bedrag mee uit Nederland en leen de rest bij in het voor u betreffende land (globale uiteenzetting). Kunt u dit nader specificeren?

 

Zoals door mij aangegeven zijn de omzetten absoluut goed, de winst eveneens. Ik neem de vrijheid om niet met bedragen te komen. Echter gelet op mijn economische achtergrond, ben ik geneigt te zeggen, een gezond bedrijf met een goede bedrijfsvoering.

 

Hoe het leentechnisch verder in Spanje is, is mij niet geheel duidelijk, echter niet veel anders dan in Nederland.

 

Hoop u hiermee voor nu een antwoord te geven,

 

Nogmaals BVD

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is ook niet nodig om hier exacte bedragen te noemen. Waar het mij om gaat is om zaken helder te krijgen.

 

De casus die jij noemt, ging om iets anders, die ging over het compleet opstarten van een bedrijf, waarvoor ook voor de bedrijfsvoering financiering gezocht werd. De genoemde 30% doelde op het percentage eigen vermogen ( lees risicokapitaal) dat ingebracht moest worden, alvorens een externe financier bereid is de rest te financieren.

 

Jij gaat aandelen overnemen in een bestaand bedrijf. Met andere woorden jij gaat deelnemen in het risicokapitaal van de onderneming. Die EUR 50.000,= die jij moet ophoesten kan je vergelijken met die 30 % van genoemde casus.

Dat is ook de reden, dat ik zei dat je het gehele bedrag uit Nederland zal moeten meenemen.

 

Nu ik weet dat het om overname van aandelen gaat, zal ik het nog gecompliceerder maken:

Hoe weet jij dat je niet teveel betaald voor die Spaanse aandelen ?

 

(noot: ik krijg een spontane allergische uitslag als ik met U aangesproken wordt) ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Sofiak,

 

Gelet op het feit dat ik reeds een lange tijd werkzaam in de zaak, ken ik de omzetten, jaarcijfers en winstcijfers. Dit bedrag is gebaseerd op 1/4 deel. Hiermee bedoel ik dat daarmee voor 1/4 eigenaar (aandeelhouder) ben.

 

Gelet op de inventaris, keuken, opstal en overige zaken is dit geen onrealistisch bedrag. Eerder redelijk.

 

Ook ben ik op de hoogte waarvoor het bedrijf 6jaar geleden is gekocht, voor welke prijs en de daarbij behorende vergunningen.

 

Realiseer dat bovenstaande vrij beknopt is, krijg echter het gevoel dat " we elkaar stapsgewijs weten te vinden.

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nilzz,

 

Leuke vraag maar onmogelijk te beantwoorden op ons prachtige forum alhoewel Sofiak m.i. een erg goede poging deed. Er spelen hier o.m. de volgende factoren:

- waardering

- kopen van een minderheidsbelang

- Nederlander in buitenland

- horeca

Over elk van deze onderwerpen kan je een boek schrijven terwijl de onderlinge relaties de zaak nog verder compliceren. Onderstaand probeer ik je enigszins op weg te helpen:

 

Waardering

Er bestaat geen objectieve waarde van een bedrijf. De factoren die jij noemt zijn niet de enige die de waarde van een horeca ondernemingen bepalen. Er is veel geschreven op higherlevel.nl over dit onderwerp. Zoek maar een op ons forum op dit onderwerp.

 

Minderheidsbelang

Er is maar een advies voor lenen voor het kopen van aandelen: niet doen! Zie het debacle Legiolease. Ook moet je als je een minderheidsbelang hebt goede afspraken maken met je medeaandeelhouders via een aandeelhoudersovereenkomst.

 

Nederlander in buitenland

Woon zelf al 10 jaar in Luxemburg en ben goed geïntegreerd. Toch is mijn indruk is dat je altijd een buitenlander blijft dus pas op!

 

Horeca

Heb een aantal vrienden in deze bedrijfstak. Gaat veel cash in om, soms ook zwart geld. Er is relatief veel ruimte voor fraude. Weer geldt: pas op!

 

Mijn advies: zoek lokaal advies van iemand die je vertrouwt.

 

Succes ermee!

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.