• 0

Concurrentie overeenkomst na beeindiging samenleving

Mijn prive partner en ik zijn begin dit jaar na ongeveer 9 jaar

samenwonen uit elkaar gegaan.

Toen we elkaar hebben ontmoet was hij net met de zaak begonnen.

We hebben ervoor gezorg dat prive (mijn gedeelte) en zakelijk (zijn gedeelte)

administratief altijd gescheiden zijn geweest.

In de loop van de jaren heb ik hem diverse malen in het bedrijf geholpen,

en ik heb diverse klanten binnengehaald.

Hiervan is nooit iets op papier gezet of zijn er contracten of overeenkomsten

opgemaakt. Er is dus ook nooit iets geregeld mbt het uit elkaar gaan.

We hebben afgesproken dat ik wel zou blijven helpen bij de zaak, wat ik dit jaar

ook het hele jaar heb gedaan.

Aangezien hij nog bij mij ingeschreven staat (maar niet meer woonachtig is, heeft hij mij een vergoeding onder het mom van priveopname gegeven.

 

Nu geeft mijn ex partner aan dat hij vanaf nu een volledige scheiding wil dus ook zakelijk.

 

Bovendien wil hij dat ik een contract onderteken waarin ondermeer staat dat ik 2 jaar bepaalde klanten (die ik heb binnengebracht) niet mag aannemen mocht ik in die periode voor mijzelf beginnen.

Als goodwill hiervoor wil hij mij wel bepaalde andere klanten geven.

 

Echter de waarde van de klanten die hij mij wel toestaat over te nemen staat in geen verhouding tot de waarde van de klanten die hij zelf wil houden (zowel geldelijk als goodwill opleverende klanten) en dat voor een periode van nog wel 2 jaar.

 

Mijn vragen zijn volgende:

 

Zijn genoemde eisen (alleen bepaalde klanten niet overnemen), 2 jaar limiet, en vergoeding redelijk?

 

Hoe moet ik naar zo'n contract kijken? In principe heb ik niets zakelijks met hem, alleen een privesamenlevingsovereenkomst en mocht ik in de toekomst een eigen zaak in zijn branche opstarten, hoe moet ik handelen als een van de klanten mij benadert om door mij geholpen te worden ipv door hem?

Kan hij mij rechtsgeldig benadelen indien ik die klant aanneem? Aangenomen natuurlijk dat ik het contract niet heb getekend.

Waar moet ik in deze dan op letten?

 

Ik hoop dat iemand mij een passend antwoord op deze voor mij moeilijke situatie wil geven.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat zou je met die andere klanten van plan zijn? Heb je daar wat aan? Ben je van plan voor jezelf te beginnen?

 

Waarom is hij zo bang dat je er met klanten vandoor gaat?

 

Ik kan zo niet bedenken waarom jij zo'n relatiebeding zou tekenen. Als hij dat wil, zal hij ook iets moeten bieden waar je wat aan hebt. Cash bijvoorbeeld?

 

Je bent zeker niet verplicht te tekenen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Ronaldinho.

Ik heb nog niet besloten dat ik voor mezelf begin, maar als ik dat doe dan weet ik zeker dat zogauw klanten er lucht van krijgen ze naar me toe komen. Enkelen hebben dat al aangegeven. Nou ben ik niet zo dat ik er pro actief op af ga, maar ergens heb ik wel zoiets als iemand mij graag wil hebben dan moet dat kunnen, per slot zijn ze voor mij een contract met het bedrijf aangegaan.

 

Het belangrijkste probleem voor mij is eigenlijk wat kan hij doen als een klant naar mij komt en ik heb het contract niet getekend? Welke maatregelen staan hem ter beschikking om mij dwars te zitten? En welke zouden dan ook effect hebben?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft hij geen poot om op te staan. Wellicht heeft de klant een probleem om zomaar over te stappen omdat de klant een contract en dus evt (betalings)verplichtingen met hem heeft. Maar dat ligt dus helemaal aan het contract.

 

Speciaal voor dit soort zaken worden normaal dus die concurrentie- en relatiebedingen afgesproken om deze situaties te voorkomen. In dit geval is dit dus niet geregeld dus hoef jij nergens rekening mee te houden.

 

Jullie zullen er verder onderling wel uit moeten komen hoe verder te gaan. De klanten zitten niet te wachten om kibbelende ex-partners en zullen misschien daarom uiteindelijk naar een derde partij overstappen. Zitten jullie allebei zonder werk.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.