• 0

Export tips

 

Ha higherlevel-vrinden,

 

Soms een open-deur, soms een wijsheid; niet door mij uitgevonden maar daarom niet minder waar:

 

Enkele internationaal gerichte Wijsheden:

-----------------------------------------------------

Internationale handel is elkanders cultuur begrijpen en waarderen.

Het ene land is het andere niet.

Iemands eigen naam is voor hem de mooiste en prettigste klank in zijn taal.

Cultuurverschillen ondervangt men niet met een landgrens of provinciegrens.

Door stereotyperingen is menig ondernemer gesneuveld.

Een goede voorbereiding is juist voor het buitenland veel meer dan het halve werk…

Zonder inspanningen gaat er nergens een deur open.

Als je je vergeet voor te bereiden, bereid je je voor om vergeten te worden.

Als je niet weet waar je heen gaat, eindig je waarschijnlijk ergens anders.

Als u alleen maar internationale tegenliggers treft, neem dan een afslag.

Even stoppen om een distributeur in beweging te krijgen.

Zonder geduld heb je in China niets te zoeken.

België is meer dan Vlaanderen alleen en Vlaanderen is geen België.

In Rusland start men de vergadering met een wodka en proost daarna nog vele malen. Aan het einde van de (soms wat lange) vergadering heeft wel iedereen zijn zegje gedaan.

Cultuurverschil: Een Nederlandse burgemeester is ‘goed voor het volk’ als hij ook in een rijtjeshuis woont; het buitenland vraag zich af of een burgemeester in een rijtjeshuis ‘wel voor het volk’ kan zorgen als hij niet eens goed voor zichzelf kan zorgen… 

Bewust zijn VAN de verschillen is vaak de grootste stap.

Taalbarrières: In België is lopen–stappen en rennen–lopen. Indien u dus ergens heen ‘loopt’, verwacht men dat u zeer bezweet aan zult komen, u heeft immers ‘gerend’.

Taalbarrières: Spreekwoorden als ‘Getting blood under the nails’ is wel erg letterlijk vertaald en worden vaak in het buitenland niet begrepen.

 

Enkele NEDERLANDSE wijsheden die u NIET mee dient te nemen naar het buitenland:

-------------------------------------------------------------------------------

De koe bij de horens vatten.

Met de deur in huis vallen.

Koppen met spijkers slaan.

In 7 sloten tegelijk lopen.

Op de valreep scoren.

Met de klompen op het ijs komen.

Zo de waard is, vertrouwd hij zijn gasten.

Hier wordt niet gepoft.

Spijkers op laag water zoeken.

Want vooral bij internationale zaken geldt; Haastige spoed is zelden goed…!

 

Internationale sales:

----------------------------------------------------

Schiet niet op alles wat beweegt.

Overweeg het eerst goed, voor u al uw kruit verschiet.

Richt niet al uw pijlen op 1 klant of land.

Een export-expert is iemand die binnen een zijn landenregio’s en vakgebieden alle mogelijke fouten heeft gemaakt.

 

Wijsheden sales:

----------------------------------------------------

Behandel iedere klant alsof het uw eerste is.

Levenswens van de klant: belangrijker zijn.

Als u een klant wilt vangen. Moet u beginnen met vissen.

Geld wordt vaak geteld, klanten niet.

Meeleven is iets anders dan mail-even.

Om veel te scoren moet u veel klanten BELLEN of BEZOEKEN.

Het vergt maanden om een klant te winnen, seconden om hem te verspelen.

Wees nooit 'arro' tegen bescheiden klanten. Wees nooit bescheiden tegen 'arro' klanten.

Een verkoper moet goed kunnen luisteren.

Als er geld in het spel is, moet je nooit als eerste getallen noemen.

Lang nadat de prijs vergeten is, wordt kwaliteit nog herinnerd.

Wijsheden (internationale) relaties:

Toon interesse in ‘de mens’ achter uw zakenpartners.

U kunt beter weinig klanten goed kennen, dan veel namen kunnen noemen.

U kunt niemand prettiger stemmen dan door naar hem te luisteren.

Alles wat je aandacht geeft, groeit..!

Geef de klant eerst uw hart, de rest volgt vanzelf.

Geef iedere klant het gevoel uw beste klant te zijn.

Klantentrouw is niet iets dat u krijgt, maar dat u verdient!

Als u de klant van alles gunt, gunt hij u de opdracht.

Het winnen van een nieuwe klant kost elfmaal meer energie dan het behouden.

Als u respect krijgt, hebt u het verdient!

 

Wijsheden intern:

------------------------------------------------------

Van uw tegenslagen leert u meer dan van uw successen.

Wie de toekomst als tegenwind ziet, loopt de verkeerde kant op.

Mensen die werken maken fouten. Mensen die weinig werken maken weinig fouten.

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.

Wie een fout begaat en deze niet herstelt, begaat er nog een.

BLAMEstormen: Bepalen welke niet-aanwezige de schuld krijgt!

Wie geen dalen kent, kan niet genieten van de pieken.

1 XXL-order verbloemt 1 jaar lang falen.

Structurele pech bestaat niet.

Het is mooi om de ruimte te hebben om zo nu en dan een order te verliezen.

Velen kunnen veroordelen, slechts weinigen kunnen beoordelen.

Als je de manier verandert waarop je naar dingen kijkt, veranderen de dingen waarnaar je kijkt.

De angst voor de concurrentie is vaak groter dan die voor de eigen tekortkomingen.

De enige plaats waar succes voor werk komt, is het woordenboek.

Overal waar 'te' voor staat, is niet goed. Behalve 'tevreden.

Vergeet uw successen niet te vieren!

Winnaars zien mogelijkheden, verliezers zien moeilijkheden.

Winnaars haken nooit af. Afhakers winnen nooit.

 

Bronnen: DOORdenkers; Archief NEC; Internet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.