• 0

Help, hoe maak je een business case (het zit nu in mijn hoofd)

hallo allemaal,

 

Ik ben al tien jaar ondernemer meer heb nog nooit een business case hoeven te maken, nu heb ik een idee in mijn kop en wil dit graag gaat uitvoeren. ik heb al veel dingen uitgedacht, maar op de een of andere manier kan er alleen maar over vertellen en het verbaal aan iemand uitleggen.

 

Aangezien nu de software ontwikkeld moet gaan worden en dus ook eerst functioneel ontwerp zal ik nu toch het verhaal middels een business case moeten kunnen laten zien aan een functioneel ontwerper/informatie analist.

 

wie o wie kan mij daarbij helpen? een voorbeeld zou geweldig zijn! (het gaat om een website die wat werkzaamheden moet gaan vervangen)

of in ieder geval alle hoofdstukken die erin zouden moeten zitten

 

alle hulp is echt super welkom.!!!

 

alvast bedankt enne alvast fijne dagen!!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Hai engeltje,

 

Help mij je te helpen: Een businesscase kan zo kort en zo lang als een bedrijf wil. Het ligt aan de cultuur en de gewoontes van een bedrijf hoe een businesscase wordt opgebouwd. Dus het een map dik zijn en een jaar kosten (heb ik meegemaakt), ook afhankelijk van de complexiteit van het voorstel wat je gaat doen.

 

Maar onthoud: de beste businesscases kunnen op de achterkant van een sigarenkistje gemaakt worden en zijn vrijwel direct te begrijpen.

 

Wel aardig : een Engels/Amerikaanse presentatie over het onderwerp

 

Onderdelen:

 

[*]Executive Summary

[*]Huidige Situatie

[*]Je Voorstel

[*]Financiële onderbouwing

[*]Conclusie

[*]Ondersteunend bewijs, cijfers, onderzoeken, etc.

 

Exec Summary:

voor luie managers en geeft op 1 A4 liefst aan wat in je verhaal zit

 

Huidige Situatie

Wat is het probleem ? Waarom is het een probleem? (voor jou of het bedrijf of het management ?)

Je probleem moet je daarom beschrijven op een manier die je doelgroep aanspreekt, pijn doet, rechtop doet zitten of tenminste laat denken: "hier moeten we wat mee doen".

 

Je Voorstel

Wat stel je voor?

Hoe gaat jouw voorstel het probleem oplossen ?

Hoeveel gaat het kosten ?

Hoe snel/goed gaat de investering voor je voorstel zich terugbetalen ?

Wat zijn de risico's, wat zijn de mogelijkheden

(bedenk van tevoren wat tegenwerpingen zullen zijn en beantwoord deze)

 

Financiele onderbouwing

Bewijs het - loop stapje voor stapje na hoe je je berekeningen hebt gemaakt en wat uiteindelijk het resultaat is

Toon aan waar je je cijfers vandaan hebt gehaald

Maak gebruik van objectieve data; historische data; maak gebruik van standaarden uit de branche en/of data en standaarden uit het bedrijf.

Hou het simpel, maar zorg ervoor dat je genoeg informatie hebt in het Ondersteunende Bewijs-gedeelte.

 

Conclusie

Beschrijf kort het probleem en de oplossing

Beschrijf dat je door x uit te geven, je y krijgt in omzet of kosten

Eindig met : "daarom stel ik voor om (jouw voorgestelde actie) te beginnen"

 

Ondersteunend bewijs, cijfers, onderzoeken, etc.

Dit deel wordt in eerste instantie bijna niet gelezen, hooguit om te checken of essentiele onderbouwing aanwezig is.

Maar zorg ervoor dat als iemand echt interesse heeft, hij/zij hier alles kan vinden, wat je businesscase goed ondersteunt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.