• 0

Vooruitbetalen inkomstenbelasting 2009 en betalen over 2008

Ik ben sinds 2 maanden ondernemer (ZZPer - IT-consultant), maar een paar belastingzaken blijven voor mij enigszins onduidelijk. Ik hoop dat hier iemand me kan helpen.

 

Ik ben in het laatste kwartaal van 2008 begonnen met m'n bedrijfje en voor de komende maanden in 2009 ben ik vrij zeker van werk. Het lijkt mij handig dat ik inkomstenbelasting voor 2009 maandelijks ga betalen, want anders moet ik ergens in de toekomst een groot bedrag betalen (met rente). Krijg ik nu deze maand (januari) vanzelf een voorlopige aanslag van de belastingdienst (en waarop is deze dan gebaseerd?) of is het handig dat ik zo snel mogelijk zelf m'n geschatte inkomen aan de belastingdienst doorgeef (met programma voorlopige aanslag 2009)? Het is mij namelijk onduidelijk of de belastingdienst ook voorlopige aanslagen stuurt naar ondernemers die nog niet in een vorig jaar inkomstenbelasting hebben betaald.

 

En dan nog een tweede vraag. Ik was begin 2008 nog in vaste dienst voor 2 maanden, daarna ben ca. 8 maanden vrij geweest en in het 4e kwartaal van 2008 ben ik voor mezelf begonnen. Hoe zit 't nu met inkomstenbelasting betalen over 2009? Moet ik apart aangifte doen voor m'n vaste baan (particulier) en ZZP-werk?.. of gaat dit via één aangifte? Volgens mij heb ik gelezen dat er een aparte IB-aangifte is voor ondernemers (en dus lijkt separate aangifte mij het meest logisch), maar tegelijkertijd zijn de schijventarieven loonbelasting/premie volksverzekeringen van de belastingdienst vermoed ik van toepassing op een gecombineerd (vaste baan en freelance) salaris. Ik mis vast iets, dus ik hoop dat iemand me kan helpen.....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sander,

 

Welkom hier!

 

Heeft de Belastingdienst je in 2008 al aangemerkt als zelfstandig ondernemer? Zo ja, dan zullen ze een ondernemersaangifte voor je klaar zetten. In deze aangifte kun je ook de inkomsten uit loondienst kwijt.

 

Als je over 2008 nog niet als IB ondernemer werd beschouwd kun je in je particuliere aangifte de inkomsten en kosten opgeven onder resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Het klopt dat alle inkomsten in een jaar bij elkaar geteld worden en tezamen je belastbaar inkomen bepalen.

 

Omdat, zoals je zegt, de fiscus nog niet beschikt over inkomensgegevens m.b.t. je onderneming kun je zelf vast verzoeken of ze een voorlopige aanslag willen opleggen. Je kunt hiervoor gewoon een briefje sturen naar het belastingkantoor waar je onder valt en een schatting opgeven van je belastbare inkomsten in 2009. Op basis daarvan kun je na ca. 2 maanden een voorlopige aanslag verwachten die je in maandelijkse termijnen mag betalen. Halverwege het jaar ontvang je een schattingsformulier dat je moet insturen. Hierop kun je aangeven wat je aan inkomsten verwacht als dat zou afwijken van wat je aan het begin van het jaar hebt opgegeven.

 

Succes met ondernemen!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank je, Marjan, voor je uitgebreide antwoord! Die brief naar m'n belastingkantoor zal ik snel gaan schrijven. Naar aanleiding van je antwoord heb ik echter nog wel een vraag. Hoe weet ik precies of ik aangemerkt ben als zelfstandig ondernemer en of die ondernemersaangifte wordt klaargezet? Ik heb een VAR verklaring voor 2008 (en 2009) ontvangen en ook een formulier 'Vaststelling belastingplicht'. Is dat genoeg? In die 'vaststelling belastingplicht' ben ik aangemerkt voor Omzetbelasting (per kwartaal te betalen), maar nergens komt de inkomstenbelasting terug. Ook niet in andere brieven die ik ontvang van de belastingdienst. Hoe weet ik dan of die ondernemersaangifte wordt klaargezet?.. en aangenomen dat die wordt klaargezet, wanneer zou dat dan moeten gebeuren?

 

Link naar reactie
  • 0

Een belletje naar de BelastingTelefoon kan wellicht klaarheid brengen of je over 2008 als ondernemer aangifte moet doen. In de regel krijg je ergens in de loop van januari eeen emailbericht als de aangifte IB klaar staat in je persoonlijk domein (of kun je zelf zien door regelmatig in te loggen). Een VAR op zich zegt eigenlijk niets of je voor de IB als ondernemer wordt aangemerkt.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.