• 0

Partners en hun toegevoegde waarde

Hallo,

 

Afgelopen vrijdag heb ik afscheid genomen van een leverancier waarmee ik al jaren zaken doe.

In de loop van de tijd heb ik voor duizenden euro's bij hem besteed aan materiaal (hardware) en uren. Daarnaast heb ik veel klanten doorgestuurd voor dergelijke diensten, ook voor veel geld. Bij vragen vanuit mijn omgeving was mijn eerste reactie: bel die maar even, dan komt het wel goed.

Nu realiseerde ik mij dat in al die jaren er nog nooit never niet ook maar 1 x iemand naar mij is doorverwezen. Verder dan een linkruil is het nooit gekomen. Zelf geen flesje wijn, banketstaaf en wat je ook maar kunt voorstellen. Dit terwijl hij veel contacten heeft en prima in staat is ook eens aan mij te denken.

Op zich prima mensen, aardig, geen probleem met de dienstverlening maar daar bleef het ook bij.

Nu vind ik bij het zaken doen een vorm van wederkerigheid een groot goed, als fervent netwerken geloof ik ik erg in veel brengen waarna er meestal ergens ook wel eens wat te halen valt. Wie goed doet, etc..............

Mijn leverancier uitgenodigd op kantoor en hem verteld dat ik verder ga met een ander omdat hij blijkbaar geen oog heeft voor die wederkerigheid en hij was eigenlijk met stomheid geslagen. Nooit over nagedacht enzo.

Elkaar de hand geschut, bedankt en dat was dat.

Nu vraag ik mij af: hoe doen jullie dat nu? Verwacht ik teveel van de mensen om mij heen, projecteer ik teveel mij eigen denkbeelden op mijn omgeving of wat?

Krijg vanuit directe omgeving ook de opmerking dat ik wellicht impliciet teveel verwachtte maar is dat wel zo?

 

Ben benieuwd.

GJ

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je nooit iets gedaan om het subtiel onder de aandacht te brengen? Er zijn genoeg manieren om mensen te inspireren om aan je te denken als een bepaald geval of situatie zich voordoet. Het is goed daar oog voor te hebben, want veel mensen doen het graag maar zullen er zelf nooit aan denken is mijn ervaring (die dus aansluit bij jouw ervaring).

Link naar reactie
  • 0

Heb een paar keer aangeven (met een lach, dus wat grappend), bv nadat ik een lead voor een zooi hardware had doorgegeven,dat ik de bonus binnenkort wel zou zien op mijn rekening. Eerder hebben ze wel eens toegezegd voor een flink project langs te komen, maar dat is bij woorden gebleven. Ik denk dus, dat er wel een soort van besef was voor de situatie, maar dat heeft zich niet vertaald in daden.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Hoewel je van de partner iets meer had mogen verwachten (al was het alleen maar een dankwoord of een kerstkaartje met die boodschap), denk ik toch dat je daar de volgende keer duidelijker in moet zijn.

 

Spreek uit wat je van de ander verwacht of hoopt samen op te bouwen.

Ik zelf spreek in mijn netwerk altijd heel duidelijk af (liefst nog op papier), wat we met elkaar gaan doen.

 

Partij A zorgt voor leads, partij B neemt 5% provisie mee in zijn verkoopprijs.

of

Partij A+B spelen elkaar leads door en "duwen" de potentiele klant naar hun partner.

of

Partij A stuurt klanten door, Partij B levert in december een banketstaaf ;)

 

Ik ben van mening dat je daarover goede afspraken moet kunnen maken, zonder jou had men die omzet niet gehad en waarom zou je er niet om vragen?

 

 

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 1

Ik ben heéél erg tegen de methode die Ed voorstelt, persoonlijk wil ik me absoluut niet zo binden en dit niet dusdanig vastleggen. Ik wil iemand kunnen doorverwijzen aan een ander die mij goed werk levert of waarvan ik weet dat het betrouwbaar is (diverse HL-leden hebben daar al van geprofiteerd, net als ik van mooie contacten waar zij mij geïntroduceerd hebben). Daar help ik die iemand mee, en dat vind ik fijn. Daar hoeft geen overeenkomst, percentage of wat dan ook aan ten grondslag te leggen, ik doe het graag.

 

Ik merk ook dat anderen dat graag doen, dat ze je succes gunnen als je voor hen goed werk doet. Niet iedereen denkt direct aan het doorvertellen van iets goeds dus daar probeer ik wel subtiel toe te inspireren als daar een moment voor is, maar absoluut zonder enige eis, concrete verwachting of wat dan ook. Anders haal je het uit de sfeer van gunnen en elkaar aardig en vakkundig vinden, en dat is m.i. niet hoe dit soort wederkerigheid zou moeten werken.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie en mijn huidige partner heeft ook een stapel visitekaartjes meegenomen :)

 

Op zich is er niets mis om dergelijke afspraken op papier te zetten, maar het is toch veel leuker om "gewoon" door te verwijzen waarna er ook zaken jouw kant op komen. Als ik afspraken wil maken dan moet ik iemand inhuren voor de acquisitie, tenminste zo voel ik dat. Misschien wat zweverig, maar ik vind het juist zo leuk als zaken natuurlijk tot stand komen.

Natuurlijk loop je dan wel tegen mijn eerdere constatering aan maar er moet toch iets als een tussenvorm zijn die recht doet aan ieders inzet en inspanning? (retorische vraag, meer wens..................)

 

Hoe dan ook: zo blijven we wel bezig!

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

ho, huuh, stop!!

 

Ik heb nooit willen adviseren dat JIJ je afspraken schriftelijk moet gaan vastleggen.

Belangrijkste dat ik wilde aangeven was dat je naar elkaar helder moet zijn in wat je van een ander verwacht en daar is het met je vorige "partner" mis gegaan. Jij had veel meer iets van een samenwerking verwacht, daar waar je partner er nooit bij stil gestaan heeft.

 

Vervolgens heb ik een paar voorbeelden geschetst wat er mogelijk zou zijn, daarmee niet bedoelende dat TS nu alles op papier moet gaan vastleggen.

 

Er zit natuurlijk een groot verschil in het type klant wat je doorspeelt en welke branche en aan wie je 'm doorspeelt.

 

Als mijn buurman visitekaartjes zoekt, tip ik hem belangeloos om naar een vriend van me te gaan.

Als mijn klant iets zoekt wat ik niet lever (omzet >100k), verwijs ik hem (belangeloos) door naar een leverancier die mij ook waardevolle leads aanlevert.

Die klant speel ik voor andere zaken door naar een buitenlandse leverancier die geen leads voor mij heeft, maar met wie ik afspraken heb over provisie (en die staan wél op papier).

 

Overigens: ik tip mijn klanten alleen over bedrijven waar ik zelf volledig achtersta omdat ze een perfecte kwaliteit/service nivo hebben. Ik kan mijn klanten die tips niet geven als ik het risico loop dat het ten koste van mijn eigen naam en faam gaat.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Het is vrij eenvoudig. Het gaat allemaal om het verwachtingspatroon wat je hebt. Als je de verwachting hebt dat je iets terugkrijgt van een partner als jij iets voor hem doet, dan moet je hem dat duidelijk laten blijken. Dat betekent dus niet met één of ander vaag grapje.

 

Ik heb zelf een civieltechnisch ingenieursbureau in Peru dat werkt voor de Nederlandse markt. Een deel van de communicatie met mijn opdrachtgevers loopt via zakenpartners. Dat is niet noodzakelijk, maar verschillende opdrachtgevers vinden het makkelijker om met iemand om de tafel te zitten. Dit betekent dat mijn zakenpartners met mijn opdrachtgevers om tafel zitten. Hoewel er hierover verschillende dingen op papier staan, blijft het gedeeltelijk een kwestie van vertrouwen.

 

Diverse keren heb ik als ik een raar gevoel had over een situatie gesproken met mijn zakenpartner. Dit zijn niet de leukste gesprekken, maar na een goed gesprek is alles weer voor iedereen duidelijk.

 

Kortom zorg ervoor dat jullie beider verwachtingen bij elkaar bekend zijn. Bespreek dit regelmatig, want verwachtingspatronen kunnen veranderen.

 

Groeten

 

Hanno Kant

 

 

EDIT MOD: geen eigen weblinks in posts, zie sitevoorwaarden

Bezoek ook eens: www.kantengineering.com, voor al uw civieltechnische projecten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.