leeuwenr Geplaatst: 7 februari 2009 leeuwenr 9 0 Geplaatst: 7 februari 2009 Hallo, Moet je voor uitbetalingen van adsense en mollie e.d. ook rekening houden met factuurtelling e.d.? Ik bedoel is het aan te raden om voor het bedrag dat zij uitbetalen een factuur te maken voor in je administratie? Dit om het allemaal te laten kloppen voor de belasting. Hoe doen jullie dat? Gr. - edit - nu ik wat meer aan 't zoeken ben lees ik steeds meer verschillende verhalen - Het gaat niet over enorme bedragen, in totaal zo'n € 200,- deze maand. Link naar reactie
0 renep Geplaatst: 7 februari 2009 renep 2,4k 117 Geplaatst: 7 februari 2009 Ja, je boekt voor elke uitbetaling van Adsense een verkoopfactuur in. Mollie weet ik niet zeker, want dat is misschien een betaalsysteem/bankachtige, in plaats van een klant. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 leeuwenr Geplaatst: 7 februari 2009 Auteur leeuwenr 9 0 Geplaatst: 7 februari 2009 Ok, Bij mollie zijn het inkomsten van mensen die sms-en, wat dat betreft is het denk ik gelijk als situatie van Google.. Ik lees mbt google wel zaken als tegen 0% tarief e.d. zie http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?action=printpage;topic=5670.0 Gr. Link naar reactie
0 renep Geplaatst: 7 februari 2009 renep 2,4k 117 Geplaatst: 7 februari 2009 Ik lees mbt google wel zaken als tegen 0% tarief e.d. Nee, geen 0%-tarief. Mijn accountant heeft het laatst bij een btw-specialist gecheckt en ze kwamen tot de conclusie dat er geen btw op de Adsense-omzet zit en dat de omzet niet moet worden meegenomen in de btw-aangifte (het aangiftevak "Leveringen naar landen buiten de EU" betreft alleen export van goederen). De omzet telt natuurlijk wel mee voor de resultatenrekening. Dit soort btw-dingen (diensten buiten de EU, elektronisch, uitzondering voor reclamediensten) zijn vrij ingewikkeld en vandaar dat je er op het web de wildste dingen over leest. Het web is helaas geen betrouwbare bron. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 Derek-Jan Geplaatst: 7 februari 2009 Derek-Jan 698 1 96 Geplaatst: 7 februari 2009 Adwords : Adwords stuurt een notificatie dat er een incasso komt, als geincasseerd is staat er in adwords een faktuur klaar. Deze faktuur is 0% btw. Deze boek ik gewoon in als crediteur aan 0% btw en dit word automatisch verwerkt in mijn belastingaangifte (google-ierland). Mollie : Mollie stuurt een credit nota, deze boek ik in als crediteur met een negatief bedrag. Word automatisch verwerkt in mijn boekhouding. Let wel op bij mollie dat niet alle betalingen exclusief 19% btw zijn. bv betalingen via ideal zijn incl eventuele van toepassing zijnde btw. Hier zul je dus zelf nog btw voor moeten afdragen. Betalingen via sms etc zijn excl btw. Adsense uitbetaling heb ik nog niet gehad maar verwacht dat het op dezelfde manier gaat, dus dmv creditnota. Ik heb zo verschillende bedrijven waar ik creditnotas van krijg en dit werkt perfect. Om de boekhouding overzichtelijk te houden doe ik ze allemaal als crediteur inboeken. Het enige gevaar is dat je vergeet een negatief bedrag in te vullen, maar dat zie je vanzelf bij je banksaldo. Ik werk overigens met davilex totaal. Link naar reactie
0 renep Geplaatst: 7 februari 2009 renep 2,4k 117 Geplaatst: 7 februari 2009 Ik heb zo verschillende bedrijven waar ik creditnotas van krijg en dit werkt perfect. Om de boekhouding overzichtelijk te houden doe ik ze allemaal als crediteur inboeken. Het enige gevaar is dat je vergeet een negatief bedrag in te vullen, maar dat zie je vanzelf bij je banksaldo. Ik werk overigens met davilex totaal. Volgens mij is dat niet de juiste manier. Het zijn namelijk - in het geval van Adsense e.d. - klanten waaraan je iets verkoopt, niet leveranciers die iets terugbetalen. Dat ze een creditnota sturen is omdat je bent overeengekomen aan 'self-billing' te doen. Dat betekent dat de debiteur zelf bepaalt hoeveel er geleverd is en een document opstelt dat de gegevens bevat die anders op jouw verkoopfactuur zouden staan. Kortom, per uitbetaling of creditfactuur moet jij een verkoopfactuur aan een debiteur inboeken, geen negatieve inkoop van een crediteur. Op de resultatenrekening moet het terecht komen als omzet, niet als negatieve kosten. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 Derek-Jan Geplaatst: 7 februari 2009 Derek-Jan 698 1 96 Geplaatst: 7 februari 2009 Als je voor elke creditnota een verkoopfaktuur zou aanmaken dan krijg je een verschil bij een eventuele belastingcontrole : Stel dat men bij Mollie de boekhouding controleert en deze aan de hand van de door hun verstuurde credit-notas bij jouw verifieert zou men dus een verschil krijgen. Maar goed, ik ben geen boekhouder of belastingdeskundige. Heb dit overigens wel aangekaart bij de belastingdienst en die zag hier geen problemen in. Zolang alles maar traceerbaar/controleerbaar is. Link naar reactie
0 renep Geplaatst: 7 februari 2009 renep 2,4k 117 Geplaatst: 7 februari 2009 Als je voor elke creditnota een verkoopfaktuur zou aanmaken dan krijg je een verschil bij een eventuele belastingcontrole Integendeel, je omzet staat gewoon bij omzet. Stel dat men bij Mollie de boekhouding controleert en deze aan de hand van de door hun verstuurde credit-notas bij jouw verifieert zou men dus een verschil krijgen. Nee, want Mollie moet die dingen ook goed inboeken, namelijk als inkoop i.p.v. negatieve verkoop. Elke creditfactuur van een self-billende klant is in feite een verkoopfactuur van jou, bij hun een inkoop, bij jou een verkoop, geen verschil. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 Derek-Jan Geplaatst: 7 februari 2009 Derek-Jan 698 1 96 Geplaatst: 7 februari 2009 Ik vrees dat ik je niet snap, echter zoals ik het in mijn boekhouding verwerk komt het wel bij de juiste omzet terecht, ook de btw aangiftes kloppen, dus ergens zal mijn boekhoudprogramma het toch verwerken zoals ik het wil hebben. Waar ik echter toch mijn twijfels bij heb is die verkoopfaktuur aanmaken : dan zouden er 2 fakturen zijn voor 1 dienst/produkt en dat kan niet. Want dan word je dienst 2 x omgezet en er word 2 x btw berekend cq gevorderd. Waarom boek ik ze in bij crediteuren : zo blijven mijn verkoopfakturen doorlopend genummerd (voorwaarde) Link naar reactie
0 renep Geplaatst: 7 februari 2009 renep 2,4k 117 Geplaatst: 7 februari 2009 echter zoals ik het in mijn boekhouding verwerk komt het wel bij de juiste omzet terecht, ook de btw aangiftes kloppen, dus ergens zal mijn boekhoudprogramma het toch verwerken zoals ik het wil hebben. Ik weet niet hoe je je boekhouding ingericht hebt, maar een negatieve inkoopfactuur van een crediteur komt normaliter op de resultatenrekening als een negatieve bijdrage aan de kosten, in plaats van een positieve bijdrage aan de omzet. Hetzelfde geldt voor de btw-aangifte (voor zover er btw op zit): wat je negatief op crediteuren boekt komt negatief bij de terug te vragen btw, in plaats van positief bij de af te dragen btw. Waar ik echter toch mijn twijfels bij heb is die verkoopfaktuur aanmaken : dan zouden er 2 fakturen zijn voor 1 dienst/produkt Ik heb niet gezegd dat je twee facturen moet aanmaken. Ik zeg dat je een creditfactuur van een self-billende klant moet inboeken als een verkoopfactuur aan een debiteur, in plaats van als een negatieve inkoopfactuur van een crediteur. Waarom boek ik ze in bij crediteuren : zo blijven mijn verkoopfakturen doorlopend genummerd (voorwaarde) Deze redenering klopt niet. Die creditfacturen die je ontvangt zijn verkoopfacturen en moeten zelf een verkoopfactuurnummer krijgen. Ze zijn gewoon onderdeel van de doorlopende nummering. Jij maakt de fout om alleen de papiertjes die je zelf uitschrijft als verkoopfacturen te zien en niet de papiertjes die je ontvangt van self-billende klanten. Daardoor hebben sommige van jouw verkoopfacturen geen nummer en voldoe je dus juist niet aan de voorwaarde van doorlopende nummering. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 Paul Oudshoorn Geplaatst: 7 februari 2009 Paul Oudshoorn 195 5 Geplaatst: 7 februari 2009 Ik boek mijn factuur van mollie in als negatief op de crediteur en aan de andere kant boek ik de opstaand post weg (welke d.m.v. mollie is betaald) en een stukje bankkosten boek ik aan kosten. Vader | ondernemer | lichtexpert | investeerder | vrijdenker | levensgenieter | reizen Link naar reactie
0 Michiel van Vlaardingen Geplaatst: 7 februari 2009 Michiel van Vlaardingen 245 17 Geplaatst: 7 februari 2009 Nee, geen 0%-tarief. Mijn accountant heeft het laatst bij een btw-specialist gecheckt en ze kwamen tot de conclusie dat er geen btw op de Adsense-omzet zit en dat de omzet niet moet worden meegenomen in de btw-aangifte (het aangiftevak "Leveringen naar landen buiten de EU" betreft alleen export van goederen). De omzet telt natuurlijk wel mee voor de resultatenrekening. Dit soort btw-dingen (diensten buiten de EU, elektronisch, uitzondering voor reclamediensten) zijn vrij ingewikkeld en vandaar dat je er op het web de wildste dingen over leest. Het web is helaas geen betrouwbare bron. Vreemd, mijn accountant was van mening dat het onder '1(e) Leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast' hoorde op de BTW aangifte. Anders kom je als je verder niks anders aan hebt te geven ook in de problemen volgens mij.... want de vraag of je wat aan te geven hebt kun je eigenlijk niet echt met 'nee' beantwoorden natuurlijk, want je hebt wel omzet. maar je kunt als je 'ja' zegt niet 0 aangeven. Ik zal 't nog eens een keer vragen :) Effectief maakt 't verder niet zoveel uit natuurlijk, geen BTW afdragen is geen btw afdragen. Focus op Site & Server Monitoring en Foto's uploaden Link naar reactie
0 renep Geplaatst: 7 februari 2009 renep 2,4k 117 Geplaatst: 7 februari 2009 Vreemd, mijn accountant was van mening dat het onder '1(e) Leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast' hoorde op de BTW aangifte. De belastingdienst zegt over 1e: Let op! Het gaat hier alleen om vergoedingen voor goederen en diensten die in Nederland (met 0% btw) zijn belast en niet om vergoedingen voor leveringen die in het buitenland zijn belast of voor diensten waarvan de plaats van dienst in het buitenland ligt. En dat laatste is volgens mij het geval: de plaats van dienst is verlegd naar de VS. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 Michiel van Vlaardingen Geplaatst: 7 februari 2009 Michiel van Vlaardingen 245 17 Geplaatst: 7 februari 2009 Ja, tot die conclusie was ik zelf initieel ook gekomen: Dat er nergens een passende plaats is om het in te vullen... Focus op Site & Server Monitoring en Foto's uploaden Link naar reactie
0 Derek-Jan Geplaatst: 8 februari 2009 Derek-Jan 698 1 96 Geplaatst: 8 februari 2009 @Rene, ik twijfel niet aan je kennis maar ben het vooralsnog (nog) niet met je eens. Ik ga mijn boekhouding doorspitten en kijken hoe het verwerkt is. Voorheen heb ik alle btw handmatig nagerekend en dat was altijd correct, ik ga er dus van uit dat alles correct verwerkt word, maar : meten is weten....... ik kom hier op terug, ook omdat er blijkbaar meerderen zijn die het zoals mij doen (en dus wellicht fout). echter zoals ik het in mijn boekhouding verwerk komt het wel bij de juiste omzet terecht, ook de btw aangiftes kloppen, dus ergens zal mijn boekhoudprogramma het toch verwerken zoals ik het wil hebben. Ik weet niet hoe je je boekhouding ingericht hebt, maar een negatieve inkoopfactuur van een crediteur komt normaliter op de resultatenrekening als een negatieve bijdrage aan de kosten, in plaats van een positieve bijdrage aan de omzet. Hetzelfde geldt voor de btw-aangifte (voor zover er btw op zit): wat je negatief op crediteuren boekt komt negatief bij de terug te vragen btw, in plaats van positief bij de af te dragen btw. Waar ik echter toch mijn twijfels bij heb is die verkoopfaktuur aanmaken : dan zouden er 2 fakturen zijn voor 1 dienst/produkt Ik heb niet gezegd dat je twee facturen moet aanmaken. Ik zeg dat je een creditfactuur van een self-billende klant moet inboeken als een verkoopfactuur aan een debiteur, in plaats van als een negatieve inkoopfactuur van een crediteur. Waarom boek ik ze in bij crediteuren : zo blijven mijn verkoopfakturen doorlopend genummerd (voorwaarde) Deze redenering klopt niet. Die creditfacturen die je ontvangt zijn verkoopfacturen en moeten zelf een verkoopfactuurnummer krijgen. Ze zijn gewoon onderdeel van de doorlopende nummering. Jij maakt de fout om alleen de papiertjes die je zelf uitschrijft als verkoopfacturen te zien en niet de papiertjes die je ontvangt van self-billende klanten. Daardoor hebben sommige van jouw verkoopfacturen geen nummer en voldoe je dus juist niet aan de voorwaarde van doorlopende nummering. Link naar reactie
0 renep Geplaatst: 8 februari 2009 renep 2,4k 117 Geplaatst: 8 februari 2009 @Rene, ik twijfel niet aan je kennis maar ben het vooralsnog (nog) niet met je eens. Dat kan natuurlijk, maar ik snap echt het punt niet. Je verkoopt advertentieruimte, dus moet je verkoopfacturen uitreiken aan de klant (i.c. Google). Het feit dat de klant de papiertjes aan jou uitreikt i.p.v. andersom (self-billing) wil toch niet zeggen dat het opeens negatieve inkoopfacturen zijn geworden? Als je het toch als negatieve kosten inboekt en bij de btw-aangifte en resultatenrekening overhevelt naar positieve omzet dan komt het wel weer in orde (behalve dat je verkoopfacturen niet doorlopend genummerd zijn), maar waarom zou je dat doen? Kun je het eens proberen uit te leggen? René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 renep Geplaatst: 8 februari 2009 renep 2,4k 117 Geplaatst: 8 februari 2009 We zijn er inmiddels via pm'tjes achter dat Derek-Jan inkoopboekingen invoert, maar op een omzetrekening i.p.v. een kostenrekening. Zodoende komt de omzet wel goed terecht in de resultatenrekening en op de aangiftes. Het resterend probleem lijkt me dan dat voor deze verkopen geen verkoopfacturen zijn ingeboekt en dus geen verkoopfactuurnummers toegekend. Logischer lijkt me om omzet in het verkoopboek in te voeren en verkoopfactuurnummers toe te kennen. Dat geldt m.i. ook als de klant creditfacturen stuurt naar de leverancier (self-billing) i.p.v. dat de leverancier facturen stuurt naar de klant. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie
0 leeuwenr Geplaatst: 6 april 2009 Auteur leeuwenr 9 0 Geplaatst: 6 april 2009 Om dadelijk geen gedonder te krijgen met de belastingdienst wil ik netjes de inkomsten van Google Adsense opgeven: Zojuist een betaling van 180 euro ontvangen, zijn deze bedragen van Google inclusief of exclusief BTW of tegen 0%? Link naar reactie
leeuwenr
leeuwenr
Hallo,
Moet je voor uitbetalingen van adsense en mollie e.d. ook rekening houden met factuurtelling e.d.?
Ik bedoel is het aan te raden om voor het bedrag dat zij uitbetalen een factuur te maken voor in je administratie?
Dit om het allemaal te laten kloppen voor de belasting.
Hoe doen jullie dat?
Gr.
- edit - nu ik wat meer aan 't zoeken ben lees ik steeds meer verschillende verhalen -
Het gaat niet over enorme bedragen, in totaal zo'n € 200,- deze maand.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag