• 0

Freelancer - Werkgever / nemer relatie

Beste allen,

 

ik ben freelancer, erkend ondernemer bij de BD, en ingeschreven bij KvK.

 

Uit verschillende berichten maak ik op dat het moeilijk is om als freelancer een werkgever-werknemer relatie te vermijden.

 

Zo zou de opdrachtgever nauwelijks instructies moeten geven over 'hoe' de opdracht uit wordt gevoerd, want dat impliceert een instruerende rol van de opdrachtgever, dus werkgever-nemer relatie (met alle gevolgen vandien).

 

Mijn vraag aan experts: waarmee moet ik in mijn Alg. Voorw. rekening houden om bovenstaande zo goed mogelijk uit te sluiten?

 

Mijn voorwaarden staan hier:

http://www.coredinal.nl/

 

Dank!

 


Ik heb deze topic even gesplitst en hernoemd om deze vraag beter naar voren te laten komen.

 

Succes

Persoon

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik ben hier niet de resident expert, maar wil wel een duit in het zakje gooien:

 

Het verschil tussen werken in loondienst en ondernemen, is precies wat logisch is: Je relatie is die van baas/werknemer, of die van klant/ondernemer. Dat is wat voor de belastingdienst en uitvoeringsinstaties geldt, niet hoe je het juridisch in elkaar steekt, en niet of je je best doet een dienstverband te ontkennen.

 

That said, zijn er wel dingen die je in je algemene voorwaarden kunt opnemen: Bijvoorbeeld dat het werk altjid gedaan kan worden door een ander, gelijk gekwalificeerd persoon. Maar ook dat de uitvoering zal geschieden naar jouw inzicht, tenzij anders is vastgelegd in een offerte of overeenkomst.

 

Overigens vind ik 'freelancer' altijd een wat moeizame term. Niet zozeer het concept freelancen, dat is uitstekend, maar het complete gebrek aan juridische en fiscale basis voor het begrip. Er is gewoonweg voor de wet niet zoiets als een 'freelancer'. Er zijn werknemers, en er zijn ondernemers... en mensen die beide zijn. Het laatste heeft dan betrekking op mensen die parttime ondernemen, en daarnaast ergens in loondienst werken (of andersom).

 

De term ZZP'er is minder sexy, maar impliceerd wel dat je ondernemer bent (zelfstandige), zonder personeel. Presenteer jezelf als een professioneel bedrijf, ook als je de enige bent die erin werkt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.