• 0

Klant weigert ook via incassobureau te betalen

Goedemorgen,

 

In november 2008 hebben we artikelen van textiel geleverd aan een klant in alkmaar en tot op heden is er nog niet betaald. De klant heeft na de betalingstermijn van ons 3 brieven gehad en verschillende telefoontjes. Steeds werd er gezegd dat er betaald zou worden. Uiteindelijke begin februari de vordering overgedragen aan een incassobureau. Deze hebben nu al 4 aanmaningen verstuurd en al diverse keren telefonisch contact gehad. Na de laatste aanmaning wordt het dossier volgende week gesloten.

 

De eerste keer dat het incassobureau de klant aan de telefoon had, vertelde de klant dat ze de spullen niet wilde hebben en dat ze ze op aandringen en uit medelijden had aangenomen. Ze wilde dat we de spullen op kwamen halen. Het incassobureau is hier niet mee akkoord gegaan en heeft de procdure doorgezet, mede omdat we wisten dat veel spullen al verkocht waren, ze eerst altijd heeft aangegeven dat ze zou gaan betalen en de klant heeft al meer dan genoeg tijd en mogelijkheden gehad om de spullen retour te sturen.

 

We hebben inmiddels ook al van andere leveranciers gehoord dat dit al vaker/altijd bij deze klant gebeurt. Echter hebben deze al deze facturen gewoon afgeschreven, omdat het teveel gedoe oplevert en vaak gaat het om bedragen tussen de 300 en 400 euro. Ook in ons geval, de vordering bedraagt 335 euro. Als we dit nu via de kantonrechter terug willen krijgen, dan is het vrijwel zeker dat de vordering wordt toegewezen door de rechter. Deze procedure kost ons in eerste instantie 350 euro, maar deze zullen dan ook toegewezen worden aan de klant. De vraag is alleen of de klant na een rechterlijke uitspraak wel zal betalen. Ons incassobureau zegt dat bij deze klant de kans groot is dat er nog verder geprocedeerd moet worden om beslag te laten leggen op het geld of goederen. Al met al zal dit veel tijd en geld gaan kosten. Dit voor een vordering van 335 euro.

 

Ik weet dat je als ondernemer risico's loopt en dit is een dergelijk risico. Het gaat ons niet zozeer om die 335 euro, want de daadwerkelijke schade zal voor ons kleiner zijn. Echter gaan het mij om het principe, zeker omdat de klant dit soort kunstjes vaker flikt en er ook mee weg komt. De klant loop nog steeds over beurzen en blijft inkopen doen bij andere leveranciers die niet op de hoogte zijn van de reputatie. De lijst met slachtoffers wordt zo steeds langer.

 

Een mogelijkheid zou zijn om met een aantal andere leveranciers een faillissement aan te vragen, maar andere leveranciers zijn hier niet voor te porren, omdat het teveel gedoe is en er in eerste instantie ook kosten moeten worden gemaakt. Ze schrijven liever de vordering af.

 

Schijnbaar kun je als bedrijf (het is een bv) in nederland met dit soort wangedrag wegkomen en dat steekt mij en gaat tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid in. Ik studeer zelf rechten en weet wat diverse mogelijkheden zijn, echter is dit vooralsnog allemaal theorie en zou ik niet weten hoe dit op te lossen bij deze (kleine) vordering. Kosten maken en risico lopen om de klant tot stoppen te brengen of mijn verlies nemen?

 

Heeft iemand dit ook meegemaakt of heeft er iemand advies?

 

BVD Marc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ruben...

Als je weet hoe de belgische wet in elkaar steekt snap je ook waarom ze in Belgie zo zijn.

In belgie zijn wanbetalers nog erger beschermt als hier in nederland en is een gang naar de reachter ook echt de enige mogelijkheid om geld te krijgen.

Belgen zijn zo zwaar beschermt dat een incasso bureau daar echt helemaal geen indruk maakt.

In belgie mag je ook maar zeer beperkt incasso kosten bij je klant in rekening brengen.

 

Belgen moet je dan ook NOOIT een betalingsoptie aanbieden waarbij achteraf betaald mag worden maar gewoon ALTIJD vooraf laten betalen omdat je anders gewoon om problemen vraagt.

Maar ja, helaas ben ik daar ook pas in de praktijk achter gekomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.