• 0

btw over verkoop boekje per internet

Ik heb een boek(je) geschreven in het Engels en wil dit nu graag via de Internetsite van mijn bedrijf aanbieden voor een paar tientjes (niet een pdf; maar echt hard-copy die ik opstuur). Ik ben al blij als ik er een paar per week verkoop. Omdat het boek in het engels is, moet ik er rekening mee houden dat bestellingen vanuit de hele wereld kunnen binnenkomen.

 

Welk btw-percentage is hier in dit geval van toepassing? Is dit 6% omdat het een boek betreft?

Als de bestelling uit het buitenland komt, moet je dit dan als intracommunicaire levering opgeven?

 

Mijn bedrijf is een BV maar geen BV in de verkoop van boeken of iets dergelijks. Daarom vraag ik mij af of het geen voordeel is en of het niet mogelijk is om de verkoop van het boek gewoon buiten mijn BV, als privé persoon, te houden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als je binnen NL factureert is het 6% tarief van toepassing.

Als je naar een ander land binnen de EU verkoopt is het inderdaad een intracommunitaire levering. Indien je aan een particulier verkoopt moet je toch de BTW berekenen. Volgens mij is dan de btw van toepassing van het land waar de dienst / transactie verricht wordt. In dit geval is dit Nederland. Dus 6%. Verkoop je aan een bedrijf in een ander EU land dan kun je de btw verleggen. Dit moet je op je factuur vermelden, dan hoef je deze btw in NL niet af te dragen.

Buiten de EU aan een particulier in principe ook de NL BTW berekenen. Aan een bedrijf buiten de EU hanteer ik altijd het BTW 0 tarief. Maar BTW is een heel moeilijk onderwerp (helaas), ik ben geen belastingdeskundige. Maar als het om BTW gaat weten deze ook niet altijd het antwoord.

 

Mvg

Rob Groeneweg

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.