Badabigboom

Senior
  • Aantal berichten

    71
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

Badabigboom's trofeeën

  1. Ik heb een BV met daarin: Een kleine activiteit die ik eigenlijk als eenmanszaak zou willen voortzetten ipv BV. De software applicatie die ik aanbied (de activiteit) staat ook met waarde op de balans (de ontwikkelkosten waarop jaarlijks wordt afgeschreven). Naast de activiteit zit er ook nog een uitstaande lening in de BV (geld dat ik moet ontvangen). Deze lening heb ik uitstaan bij een incassobureau en zal nog wel jaren doorlopen en waarschijnlijk nooit helemaal betaald worden. Hoe kan ik de BV opheffen en de activiteit als eenmanszaak voortzetten? Hoe moet ik afrekenen over de applicatie zoals die geactiveerd op de balans staat (de ontwikkelkosten)? Ik wil die daarna dus als eenmanszaak gaan exploiteren. Wat moet ik dan met die lening doen? Verkoop ik die dan als het ware aan mijzelf in prive?
  2. Oehh, daar heb je wel gelijk in maar of dat echt zo is bedoeld... Mijn vermoeden zou zijn dat daar impliciet nog steeds alleen op prive personen wordt gedoeld. Dat een BV hier ook onder valt, zou ik eigenlijk nog ergens expliciet willen lezen :)
  3. Dat gaat helaas over schenken aan een prive persoon i.p.v. aan een BV.
  4. Een prive persoon schenkt aan een BV. Hoe zit het in die situatie met eventuele schenkbelasting?
  5. Ah, ja het lijkt erop dat zo lang je onder de 10.000 per jaar zit aan zakendoen met andere EU-landen, dat je gewoon NL % in rekening mag brengen en je de transacties niet per MOSS hoeft door te geven. Zoals ik het begrijp hoef je je keuze alleen kenbaar te maken als je van deze standaard wil afwijken: dus als je toch het btw-% van het land van de afnemer in rekening wil brengen, ondanks dat je onder de 10.000 grens zit.
  6. Oh jeh, maar zeg je nu dat het btw-percentage van Italie (en niet NL) hier van toepassing is? Want dan heb ik dit altijd verkeerd gedaan...
  7. Ik bied software in de cloud aan. Een Italiaanse organisatie wil een abonnementje afnemen (200 euro). Ik doe verder geen zaken met Italie en zit dus onder het grensbedrag qua zakendoen met Italie, zodat ik Nederlandse btw-percentage kan heffen. Aangezien zij geen btw-identificatienummer hebben, breng ik Nederlandse 21% btw in rekening. Nu blijkt de organisatie aan de Italiaanse overheid gelieerd te zijn. Zij zijn niet btw-plichtig, en geven aan dat er een speciale wet is in Italie waardoor je aan niet-btw-plichtige organisaties ook geen btw in rekening hoeft te brengen. Dus ik zou volgens hun de 21% niet in rekening moeten brengen (en dus niet om de normale reden van "VAT reverse charge" maar ivm de Italiaanse wet dat niet-btw-plichtige-organisaties geen btw hoeven te betalen. Hoe zit dit? Is de speciale wet alleen van toepassing op in Italie binnenlanse transacties? Of ook voor mij als Nederlands bedrijf?
  8. Is verleggen van btw binnen EU eigenlijk verplicht? Ik zag een website (uit Switzerland) dat als je van binnen de EU komt altijd de btw van je land in rekening brengt, ongeacht of je zakelijk of particulier afneemt. Deze website levert overigens voornamelijk aan bedrijven (maar ook wel aan consumenten). Voordeel zou zijn dat je dan geen controle btw-nummer hoeft te doen. Je brengt binnen de EU gewoon altijd de btw in rekening en draagt deze af aan de belastingdienst. Buiten de EU breng je geen btw in rekening.
  9. Praktisch gezien wordt het wel lastig gemaakt. Ik vond ook deze die het voor start-ups goed uitlegt. En zie ook hier. En ik lees hier over een voorstel om het voor kleine spelers toch wat simpeler te maken.
  10. Bedankt Peter, dus dan als leverancier van elektronische diensten, ongeacht bedrijf/particulier: 1) binnen de EU de btw in rekening brengen van het land van de afnemer; 2) buiten de EU geen btw in rekening brengen. Ik hoop dat er ook nog lezers/ervaringsdeskundigen op higherlevel zijn met ervaring met web apps (zelf een web app aanbieden of de boekhouding hiervoor verrichten). Want bij bestaande web apps zie ik eigenlijk nooit onderscheid in prijzen tussen continenten, noch specificatie van btw. Daar zie ik gewoon 1 prijs en geen vermelding van btw. Dus ik vraag mij af hoe dat zit.
  11. Ik ben bezig een engelstalige web applicatie te bouwen. Een gebruiker kan met een eenmalige betaling een jaarabonnement afnemen. Gebruikers kunnen in theorie van over de hele wereld komen, en het kunnen btw-plichtige ondernemers zijn maar ook niet-btw plichtige ondernemers (stichtingen) en zelfs particulieren. Wat aan btw te factureren? Googlen (2) (3) levert al veel informatie op maar helemaal duidelijk is het mij nog niet. Volgens mij zijn er 3 situaties om te onderscheiden maar ik ben onzeker of onderstaande interpretatie correct is: 1) Afnemer van buiten de EU: Dan dien je de regels te volgen in het land van de afnemer. Voor de meeste landen betekent dit 0% btw en afnemer is verantwoordelijk voor het aangeven van de btw (dit laatste zet je dan ook op de factuur). In de praktijk lijken web applicaties het volgende beleid te hanteren: gewoon 0% hanteren voor alle landen en het risico dat dit toch niet de regel van het land is voor lief nemen. Pas als je veel levert aan een land, eventueel aanpassen als regel van het land afwijkt. 2) Afnemer vanuit de EU maar niet Nederland. Het van toepassing zijnde btw-percentage is dat van het land van de afnemer. Je rekent 0% btw op de factuur (of is dit het btw-percentage van dat land?). Wanneer de klant een particulier betreft dien ik deze betalingen op te geven middels MOSS. Als het een ondernemer betreft, is de afnemer zelf verantwoordelijk voor aangifte. 3) Afnemer uit Nederland: dan dien ik gewoon 21% in rekening te brengen en zoals normaal aangifte te doen. Kijk je bij bestaande web applicaties en neem je een abonnement af, dan wordt er veelal niets over btw gezegd. Het geeft mij de indruk dat die gewoon altijd 0% btw hanteren. Dit is ook wel zo gemakkelijk omdat het technisch i.c.m. de payment provider, niet zomaar is gedaan dat je in het afrekenproces rekening kunt houden met de vestigingslokatie van de afnemer. Maar hoe doen die bestaande web applicaties dat, c.q. hoe houden ze dit zo eenvoudig? Hoe zit dit btw-technisch?
  12. Ik ben het met je eens maar heb niemand om een introductie bij deze investeerder te doen. De investeerder is een enigszins algemeen bekend persoon en de persoon die de tip gaf heeft hem wel eens kort gesproken maar niet meer dan dat.
  13. Beste allen, Voor een nieuwe bedrijf dat ik op poten probeer te krijgen, wil ik een investeerder benaderen (kreeg de tip van iemand). Deze persoon heeft ook een investeringsmaatschappij met op de website een standaard formuliertje voor investeringsaanvragen. Bij dit formuliertje wordt ook gevraagd je bedrijfsplan mee te sturen. Ik twijfel bij dit laatste, het meesturen van het bedrijfsplan, om dit (nu al) te doen. Wat is hierin de "gewoonte"? Bij professionele investeerders gewoon doen en niet zeuren en maar vertrouwen? Of is het toch gewoon hiervoor eerst te vragen een geheimhoudingsverklaring te tekenen? Ik weet het, iedere situatie is uniek, maar wil toch beetje gevoel krijgen bij hoe ver ik hierin moet gaan. Bij voorbaat dank!
  14. Bedankt Dennis! Met deze parallel moet ik er inderdaad wel uit komen. Ik denk dat ik je conclusie deel :)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.