• 0

Stamrecht BV kan niet aan verplichtingen voldoen

Hallo,

 

8 jaar geleden heb ik op advies van een gerenommerd bureau een stamrecht BV opgericht. Doelstelling, Middels beleggingen een hoger rendement halen. Dat is uitgelopen op een klein drama.

 

Ik heb een beleggingsdeskundige ingehuurd, want zelf hadfik er weinig verstand van beleggen.

 

Het vermogen had ik in 2 delen opgesplitst: dee l 1een bedrijf dat innovatief met parkeren bezig was, deel 2: 13 aandelen over verschillende marktgebieden.

 

Het advies heb ik van de deskundige opgevolgd. We weten allemaal wat er gebeurd is: 11 september 2001, accountants fraude, dollar in waarde gedaald, crisis op crisis etc.

 

Het parkeerbedrijf heeft ook nog geen inkomsten opgeleverd. Sterker nog, het staat op de rand van faillisement.

 

Ik heb prive nog wat geld in mijn BV gestopt om de kosten te kunen dekken van het onderhoud.

 

Ieder jaar stuur ik een officiele jaarrekening naar de belasting en de KvK krijgt daar een uittreksel van. De verliezen in de BV staan daar precies in opgetekend. Tot op heden heeft de belasting nog geen vragen gesteld.

 

Mijn accountant zegt dat de BV failliet verklaard gaat worden, en dat ik prive niet bang hoef te zijn dat ik belasting moet gaan betalen over "de gouden handruk" plus oprenten.

 

Vraag 1: Klopt het dat de belasting je prive vermogen (je huis bv) niet aan kan spreken?

 

Vraag 2: Wanneer moet ik de belasting formeel informeren dat ik mijn verplichtingen niet na kan komen?

 

 

Graag een reactie.

 

 

Hans

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Hans,

 

Als het waar is dat je aan de administratieve verplichtingen hebt voldaan en geen bijzondere onverantwoordelijke investeringen of prive opnamen hebt gepleegd, zal er geen sprake zijn van bestuurdersaansprakelijkheid. De dienst zal je niet in prive kunnen aanspreken. De dienst moet wel direct bij insolventie worden geïnformeerd.

 

Ik maak me echter wel zorgen om het parkeerbedrijf. Ik ben geen financieel expert, maar hoor graag even van de hier aanwezigen wat het betekent als één van je aandeelhouders faiiliet gaat.

 

Henk

Link naar reactie
  • 2

 

Ik maak me echter wel zorgen om het parkeerbedrijf. Ik ben geen financieel expert, maar hoor graag even van de hier aanwezigen wat het betekent als één van je aandeelhouders faiiliet gaat.

 

Henk

 

Als één van de aandeelhouders failliet gaat zullen de aandelen moeten worden aangeboden aan de resterende aandeelhouders. De curator ontvangt daarvoor een koopsom. Het staat de curator pas vrij de aandelen aan derden te verkopen als de bestaande aandeelhouders de aandelen niet willen hebben. (of niet kunnen betalen etc etc)

Dat is het grofweg.

 

Over de stamrecht-BV. Er is uitstel van betaling verleent voor de loonbelasting door middel van een stamrecht-BV.

 

Als een directeur-grootaandeelhouder zijn voor verwezenlijking vatbare pensioenaanspraken prijsgeeft, wordt deze aanspraak direct als loon uit vroegere dienstbetrekking aangemerkt (loon- en inkomstenbelasting naar het progressieve tarief). De sanctie kan ook worden toegepast bij het afzien van weduwen- en wezenpensioen. Een uitzondering geldt als om zakelijke reden wordt afgezien van pensioen. Hiervan kan sprake zijn bij faillissement of schuldsanering, de aanspraak is dan ook niet voor verwezenlijking vatbaar.

 

Bij faillissement zul je dus als concurrente schuldeiser moeten optreden van de failliete B.V. en je vordering neerleggen bij de curator.

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 330 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.