HILVERSUM - Bedrijven die te maken hebben met een trage betaling van rekeningen door de overheid, kunnen dat melden bij minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken.

De bewindsvrouw deed zaterdag in het tv-programma EénVandaag een oproep aan ondernemers om zich met langdurig openstaande rekeningen bij haar te melden.

Ter Horst wil met de klachten in de hand de betrokken ministeries aanspreken. ''Dan kan ik die departementen op het vestje spugen'', zo zei ze.

De afspraak is dat de overheid binnen dertig dagen betaalt, maar volgens een onderzoek van incassobureau Intrum Justitia is dat in de praktijk gemiddeld pas na 46 dagen.

Traagste betaler

Bedrijven raken door te laat betalen van rekeningen soms in grote problemen, zeker in deze financieel onzekere tijden. Uit het onderzoek van incassobureau Intrum Justitia blijkt dat de overheid de meest trage betaler is.

De kaspositie van het bedrijfsleven verbetert volgens de onderzoekers per direct met anderhalf miljard euro als openstaande bedragen binnen dertig dagen worden voldaan. Bovendien zou het op tijd betalen van de rekeningen tweeduizend extra banen opleveren.

LAten we hopen dat het ook echt gaat gebeuren.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb werkelijk waar nog NOOIT problemen gehad met een overheid die traag betaalde, zonder dat ik er zelf (ten dele) debet aan was. Strak 30 dagen of eerder, of soms zelfs vooraf.

De overheid is een van mijn belangrijkste klanten en de BESTE betaler die ik ertussen heb zitten. Jaar in jaar uit, onafhankelijk welke ministerie, welke gemeente of welke school dan ook.

ZO, even positief over de overheid zo net voor pasen. En het is nog waar ook

• 0

Dat is dan inderdaad wel heel mooi.

Wij hebben al jaren de overheid als klant. Zoals diverse ministeries, maar ook bijvoorbeeld de nieuwspoort (is niet echt overheid) en die ministeries betalen meestal pas na 60 dagen. alleen economische zaken wilde akkoord gaan met de 30 dagen regeling. De andere niet, zij betalen daarom1.5% extra op de totale som, dit als compensatie.

Wanneer een klant nieuw is moet hij vooruit betalen overheden niet utigezonderd.

• 0

Weer een berichtje vanuit de overheid:

http://www.nu.nl/economie/2396918/snel-boete-laat-betalende-overheid.html

erg populistisch, maar eindelijk iets waar de ondernemers iets mee opschieten:

'Snel boete voor laat betalende overheid'

Uitgegeven: 8 december 2010 08:58

Laatst gewijzigd: 8 december 2010 08:55

DEN HAAG - Om ervoor te zorgen dat rekeningen van de overheid binnen dertig dagen worden betaald, krijgen ondernemers een schadeloosstelling als de nota later wordt voldaan.

© ANPMinister Maxime Verhagen (Economische Zaken) schrijft de Tweede Kamer woensdag dat er per te laat betaalde rekening een boete van 40 euro volgt en dat ook de zogenaamde vertragingsrente wordt verhoogd van 7 naar 8 procent.

Hij verwacht dat hierdoor in elk geval de lage rekeningen niet nodeloos meer blijven liggen, antwoordt hij op vragen van Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn (ChristenUnie).

Verhagen wil het midden- en kleinbedrijf liefst zo snel mogelijk tegemoet komen, hoewel deze Europese afspraken pas over twee jaar ingaan. Volgens onderzoek wordt nu 81 procent van de overheidsrekeningen tijdig betaald, Verhagen legt de lat hoger en streeft naar 90 procent.

• 0

Leuk, nobel streven, maar ook voor mij geldt dat de overheid in praktisch alle gevallen netjes binnen de betalingstermijn, en soms zelfs ruim daarbinnen, de fakturen betaalt.

Zelfde geldt voor andere freelancers en zzp'ers, ook uit het buitenland. Het zijn in mijn geval juist de (middel-) grote bedrijven die het traagst betalen (en ook daar zijn het er een paar die het zo bont maken, de rest is toch wel vrij alert).

Is het een idee dit 2 kanten op te laten werken? Dat als de overheid mij te laat betaalt ik m'n IB of BTW ook wat later mag afdragen? ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar