• 0

Hypotheek mogelijkheid voor (startende) ondernemers

Ik ben mezelf een beetje aan het oriënteren voor het opzetten van een bedrijf

en zowel de voor- als nadelen een beetje aan het inventariseren.

 

Hierbij kwam vanmiddag spontaan de vraag in me op of (startende) ondernemers een

kans maken op een hypotheek of dat deze automatisch zijn toegewezen op het huren van een privéwoning.

Ik heb namelijk altijd begrepen dat een bank op het gebied van hypotheken inkomstengaranties wil hebben

van de persoon die de hypotheek wil afsluiten. Een startende ondernemer kan deze zowisow niet geven

lijkt me (correct me if I'm wrong), dus vraag ik me af hoe het daarmee zit.

Ook zou ik graag willen weten of (en zo ja, dan hoe) de bedrijfsvorm van invloed is op het afsluiten ervan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Verwijderd account

Als je de rente voor langere tijd vast zet valt het risico van rentestijging weg. als je maar wel de "inkomsten kant" in de gaten houdt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met beide bedrijven is niks mis. Je moet alleen echter goed voor ogen houden dat het bedrijven zijn voor mensen die een tijdelijke oplossing zoeken. Dit kunnen mensen zijn met een BKR notering of mensen met een moeilijker aan te tonen inkomen. Zoals bijvoorbeeld startende ondernemers.

Omdat zij zich richten op dit "moeilijke" segment berekenen zij ook een meerprijs, cq hogere rente. Je moet echter niet alleen rekening houden met een hogere rente. Sparck en ELQ gaan ervanuit dat hun klanten na enkele jaren weer weg gaan. Daarom verkopen ze ook alleen relatief korte rentevaste periodes. De BKR notering is dan immers weg of het is inmiddels mogelijk meerdere jaren jaarcijfers te overleggen zodat het aantrekkelijker is naar een andere goedkopere bank over te sluiten. Dan moet je dus ook rekening houden met een eventuele boete bij aflossing en de te maken kosten voor de nieuwe financiering.

In ruil voor deze hogere kosten gaan zij echter wel het verst voor wat betreft de verstrekking zonder het inkomen aan te tonen.

Varianten op hypotheken zonder inkomen zijn er legio in de markt. Deze zijn doorgaans aantrekkelijker geprijsd maar gaan ook minder ver. Bijvoorbeeld GMAC 95%, zoals de naam al zegt tot 95% EW. Of bijvoorbeeld BankofScotland en BLG tot 75% EW. Je zult hier dus beduidend meer eigen geld (of overwaarde uit de oude woning) moeten inbrengen.

Daarnaast zijn er ook partijen die wel genoegen nemen met minder dan 3 jaar jaarcijfers, bijvoorbeeld de Goudse, hier is 2 jaar voldoende en is toch een hogere verstrekking mogelijk.

Daarnaast zou ik ook gewoon eens praten met de accountmanager van je eigen bank, hij kent jou en je situatie. Wellicht dat je hierdoor ook mogelijkheden aangereikt krijgt.

En tot slot, misschien niet altijd leuk maar even wachten met een nieuw huis kopen kan in een aantal gevallen ook een optie zijn ;)

Het leven is te belangrijk om het serieus te nemen.

(Oscar Wilde)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.