• 0

Business planning: team (Ties van der Laan)

In het eerste deel van mijn serie over business planning schreef ik over waarom je een business plan schrijft, daarna over de valkuilen en de executive summary. In mijn vierde column ging in op het eerste echte hoofdstuk van je business plan, de markt en vervolgens over het product. Nu het zesde deel over de mensen die het met elkaar willen gaan doen: het team.

 

Inleiding

 

In mijn vorige columns heb ik het al enige keren benadrukt maar ik denk dat het kan niet vaak genoeg gezegd kan worden: investeerders investeren in mensen in plaats van in producten of markten. Investeerders zijn met name op zoek naar ervaren ondernemers en management teams. Mensen die weten wat het is om een bedrijf op te starten, verder uit te bouwen, weer van de grond te krijgen, nieuw leven in te blazen etc. Mensen die het aan den lijve hebben ondervonden, mensen die weten hoe moeilijk en veeleisend het is, weten hoe het spel gespeeld moet worden en het bijbehorende netwerk hebben.

 

Met andere woorden, investeerders zijn op zoek naar seriële ondernemers en managers. Ervaren investeerders weten dat ondernemen en managen vakken zijn waarover velen praten en waarin slechts weinigen presteren.

 

Daarom is het essentieel om jezelf te verkopen in je hele business plan. In dit hoofdstuk stel ik voor je te concentreren op twee zaken: waarom kan alleen mijn team dit bedrijf succesvol maken en wat hebben wij tot op heden bereikt op de weg naar succes.

 

Waarom alleen mijn team?

 

Wat is het unieke aan mijn team dat alleen wij dit bedrijf tot een volwassen onderneming kunnen bouwen. Voordat investeerders met een team gaat praten willen ze een indruk hebben van de leeftijd, ervaring, opleiding, achtergrond en persoonlijkheid van elk teamlid en de balans tussen de verschillende teamleden. Schrijf derhalve voor elk teamlid een korte samenvatting van zijn of haar CV en voeg een paar regels toe over wat elk lid toevoegt aan het team. Hierna een korte samenvatting over wat je team voortstuwt en samenbindt.

 

Let er op dat je alleen de belangrijkste teamleden noemt. Alleen diegenen die je echt onmisbaar acht voor het succes van het bedrijf, met een maximum van vijf mensen.

 

De uitgebreide CV's van elk teamlid kun je aan de annex van het business plan toevoegen.

 

Wat heeft mijn team bereikt?

 

Wat zijn de belangrijkste mijlpalen die mijn team heeft bereikt op weg naar het succes van het bedrijf. Investeerders willen een indruk hebben van het stadium waarin je bedrijf is: productontwikkeling, start-up, early stage etc. Aan de ene kant heeft dit te maken met het product b.v.ontwikkelingsfase, prototype, testfase, uitgetest en aan de andere kant met de verkoop b.v. partners, distributiekanalen en klanten. Ik stel voor dat je de financiële kant van dit verhaal samenvat in andere delen van het business plan nl. in de hoofdstukken cashflow en investeerder.

 

Samenvattend wil ik nog zeggen dat het niet zo is dat investeerders slechts en alleen in ervaren en gebalanceerde teams investeren maar meestal moet de leider van het team een ervaren ondernemer zijn, zeker in de huidige tijd. Zo heb ik eens een investeerder horen verzuchten: "Ik doe het niet meer, nooit meer! Ik investeer geen geld meer in mensen teneinde hen in staat te stellen om te leren wat ondernemen werkelijk."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.