• 0

Is Prive een Balanspost of een post van de Verlies- en Winstrekening?

Geacht Forum,

 

In de boekhouding van een eenmanszaak heb ik in het rekeningschema de post Prive als balanspost opgenomen. Dat leek mij logisch omdat priveopnamen en privestortingen het eigen vermogen van de onderneming resp. verkleinen of vergroten. Als tegenrekening heb ik hierbij de Prive-rekening gebruikt als hulprekening van het Eigen Vermogen. Het saldo van Prive heb ik in de balans als onderdeel van het Eigen vermogen opgenomen.

 

Mijn zwager die een afgestudeerde bedrijfseconoom is, beweert nu dat de post Prive als een Verlies en Winstrekening moet worden gebruikt.

 

Mijn vraag is: Wat is de juiste benadering?

 

Met vr. gr.

 

Thiel Chang

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Thiel Chang,

 

Je zwager zit ernaast. De prive post is een balanspost. Wat je zelf al aangaf het behoort tot het stukje Eigen vermogen van je eenmanszaak.

 

Prive stortingen en opnames worden allebei in het E.V. verwerkt. ( Balanspost dus )

 

 

Hopend je hierbij voldoende geholpen te hebben,

 

Groetjes,

 

Jeroen.

Link naar reactie
  • 0
Je zwager zit ernaast. De prive post is een balanspost. Wat je zelf al aangaf het behoort tot het stukje Eigen vermogen van je eenmanszaak.

 

Prive stortingen en opnames worden allebei in het E.V. verwerkt. ( Balanspost dus )

 

Dit klopt niet. Prive staat niet op de balans, net zo min als de posten van de Verlies en Winstrekening. Prive is inderdaad een hulprekening van de rekening Eigen Vermogen en komt dus niet nog eens apart op de balans.

 

Groeten,

 

Christian

Link naar reactie
  • 0

Je zwager zit ernaast. De prive post is een balanspost. Wat je zelf al aangaf het behoort tot het stukje Eigen vermogen van je eenmanszaak.

 

Prive stortingen en opnames worden allebei in het E.V. verwerkt. ( Balanspost dus )

 

Dit klopt niet (of ik moet een blackout hebben, wat best zou kunnen). Prive staat niet op de balans, net zo min als de posten van de Verlies en Winstrekening. Prive is inderdaad een hulprekening van de rekening Eigen Vermogen en komt dus niet nog eens apart op de balans.

 

Groeten,

 

Christian

 

Goedemorgen Christian,

 

Wat ik ermee bedoelde te zeggen ( en ook als conclusie in m'n laatste zin had gezet) is dat de prive opnamen/stortingen in het E.V. verwerkt worden. Prive zelf komt niet apart op de balans, daar heb je helemaal gelijk in! Echter wat ik probeerde aan te geven is dat de TS in ieder geval weet dat het sowieso niet in de winst&verlies thuis hoort. ( Ik snap wel dat er vanwege mijn eerste zin wat onduidelijkheid kwam, deze zal ik aanpassen! )

 

Groetjes,

 

Jeroen.

Link naar reactie
  • 0
Goedemorgen Christian,

 

Wat ik ermee bedoelde te zeggen ( en ook als conclusie in m'n laatste zin had gezet) is dat de prive opnamen/stortingen in het E.V. verwerkt worden. Prive zelf komt niet apart op de balans, daar heb je helemaal gelijk in! Echter wat ik probeerde aan te geven is dat de TS in ieder geval weet dat het sowieso niet in de winst&verlies thuis hoort. ( Ik snap wel dat er vanwege mijn eerste zin wat onduidelijkheid kwam, deze zal ik aanpassen! )

 

Groetjes,

 

Jeroen.

 

Hallo Jeroen,

 

Het kwam mij inderdaad niet helemaal helder binnen. Het is duidelijk nu. Bedankt voor je berichtje!

 

Groeten,

 

Christian

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.