• 0

Aandelen terugleveren aan compagnon

Beste HL'ers,

 

Als nieuw lid op HL direct een vraag die mij momenteel bezighoudt.

 

Alvorens ik de vraag stel een aantal feiten over hoe ik e.e.a. heb geregeld:

- Mijn management BV heeft 20% van de aandelen in een werk BV

- In de werk BV is één andere aandeelhouder met dus 80% van de aandelen

- Mijn management BV heeft de aandelen gekocht voor laten we zeggen EUR 100.K

- Deze 100K is aan mijn management BV gefinancieerd door de eerder genoemde aandeelhouder en mijn BV betaalt maandelijks keurig rente voor de geleende gelden. Ik heb privé niet meegetekend voor de lening

- In de 2.5 jaar dat ik de aandelen bezit is nog geen dividend uitgekeerd en er is dus nog niets afgelost op de lening van in dit voorbeeld 100K

- Vanwege mijn minderheidsbelang wordt ik behandeld alszijnde werknemen voor de werknemersverzekeringen (WW plichtig)

 

En wat info over de situatie waarin ik verkeer:

- De werk BV draait erg slecht (60% minder omzet)

- Er is nog voldoende cash om een maand of 6 door te kunnen bij ongewijzigde omstandigheden

- Momenteel is er voor mij persoonlijk geen werk , er is ook wienig zich op werk voor de komende 6 maanden en mijn management fee trekt een flinke wissel op de kosten

- Los van de economische situatie had ik al wat bedenkingen over mijn toekomst bij dit bedrijf en de recessie versnelt dit proces: ik overweeg om er mee te stoppen

- Als ik zou stoppen zou ik (reeds overlegd) conform kanton formule een X aantal maanden aan management fee factureren bij "ontslag".

 

Dan nu mijn vragen:

- Wat zijn de mogelijkheden om bij wijze van spreken "een streep" te zetten door mijn aandeelhoudersschap en dit "met gesloten beurzen af te sluiten? Ter info: Mijn partner in de werk BV staat hier achter.

Wat komt e rnog bij kijken (en is dat slim) om mijn management BV te beindigen?

 

Hoor graag jullie advies en ben een ieder bij voorbaat dank voor de reacties.

Sebastos

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedenk in ieder geval dat die premieplicht voor oa de ww er niet voor niets is. In je afweging van hoe je dit op wil lossen, zou ik dat in ieder geval meenemen.

 

Wat dan resteert is je aandelen in de werkmij verkopen tegen de werkelijke waarde en daarmee je schuld voor zover mogelijk aflossen. Krijg je meer voor de aandelen dan dat ze werkelijk waard zijn, dan zal de belastingdienst ervan uitgaan dat dit een extra vergoeding is voor de verleende diensten en dit ook op die manier belasten.

 

Wat wil je hierna gaan doen? Je zit namelijk nog met een holding, die geld kost. Je kan overwegen om die holding op te doeken, je moet dan in de IB nog wel afrekenen over eventuele meeropbrengsten. Wat verstandig is, is afhankelijk van wat je wil en de cijfertjes. Daar is niet een 1-op-1 antwoord voor.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank je Ronaldinho.

 

Bedoel je met de WW verplichting te zeggen dat ik daar inderdaad gebruik van moeten maken?

 

Verder ben ik nog wel benieuwd hoe het werkt als mijn compagnon in de werk BV bereid is de schuld die is ontstaan voor het verkrijgen van de aandelen weg te strepen. Dat is in elk geval iets waar hij achter staat (mits fiscaal toelaatbaar).

 

Wellicht zijn mijn vragen niet haarscherp, ben hier toch meer leek in dan ik dacht.....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.