• 0

Weinig externe opdrachten. Bedrijfsauto dan maar weer verkopen?

Hallo,

 

Ik ben beginnend ondernemer en heb een klein eenmansbedrijfje.

 

Tijdens de oprichting verwachtte ik veel externe opdrachten en heb hiervoor een bedrijfsauto gekocht, marge dus. De huidige situatie is echter anders dan voorspeld en gebruik ik de auto hoofdzakelijk prive. Het betreft een VW Caddy TDI uit 2004.

 

Ik heb al het een en ander hier op het forum gelezen en kan, als ik het allemaal goed begrijp, een flinke bijtelling tegemoet zien aan het einde van het jaar, of beter gezegd, een correctie op de winst.

 

Wat is nu wijsheid om te doen? Moet ik de auto nu verkopen en prive een auto aanschaffen en de zakelijk gereden kilomters opvoeren? Of zijn er andere alternatieven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is een kwestie van doorrekenen, de uitkomst is voor iedere situatie anders. Een paar aandachtspunten: verkoop is in beginsel belast met btw, ook al heb je de auto als margeauto gekocht, tenzij je zelf de margeregeling kan toepassen. Er was hier recent ook een draadje over onttrekking naar privé en dan verkopen, dat zou kunnen helpen.

 

Let er daarbij wel op, dat je in privé geen grijs kenteken kan rijden. Dat heeft ook fiscale gevolgen (bpm/mrb). Hou dat ook in de gaten als je aan een particulier verkoopt!

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord ronaldinho! Het duizelt nog een beetje, het fiscale gedeelte is wat mij betreft ook het minst leuke onderdeel van het ondernemen.

 

Ik ben geen wederverkoper. Dus als ik de auto verkoop dan moet ik hiervan 19% BTW afdragen aan de belastingdienst? Is hiermee de auto dan ook meteen een BTW auto en kan ik deze dan als particulier op mijn naam zetten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verkopen aan jezelf kan niet - dat is ook de achterliggende gedachte bij de opmerkingen in de link in mijn vorige post.

 

Verkoop aan een derde zonder margeregeling is met btw, dus dan wordt het een btw-auto. Heb je als verkoper formeel niet zoveel last van, omdat je die btw in rekening brengt aan de koper. Alleen zal die zonder btw waarschijnlijk meer willen betalen dan met btw.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.