• 0

Mening gevraagd over freelance overeenkomst

Ik ben een freelance webdesigner / programmeur en in de toekomst zou ik graag gaan projecten gaan voltooien voor een webdesign bedrijf. Nu is mij een freelance overeenkomst aangeboden waar ik nogal wat vraagtekens bij heb. Ik heb het al door een bekende door laten lezen en die had hetzelfde gevoel.

 

Hieronder zal ik even wat bepalingen neerzetten waar ik mijn twijfels over heb:

 

Dat partijen streven naar een continue inzet van opdrachtnemer en zich inspannen om dit

te bereiken;

Ik zie niet in waarom ik hier naar zou moeten streven. Zelf dacht ik meer aan: "De opdrachtgever steeft naar..."

 

Opdrachtgever zal opdrachtnemer per opdracht via een briefing informeren over de

gewenste invulling ervan.

Briefing vind ik hier wel erg onduidelijk. Zelf zie ik bijvoorbeeld liever schriftelijke opdrachtomschrijving.

 

Opdrachtnemer is, binnen het raamwerk van de door opdrachtgever aangeleverde of

overeengekomen programmatuur, vrij zijn werkzaamheden naar eigen inzicht in te richten

en uit te voeren.

Kan ik hierdoor niet heel erg beperkt worden?

 

Artikel 4 vergoeding

- Opdrachtnemer zal per project het overeengekomen bedrag zoals vermeld in de

opdrachtbevestiging ontvangen. Partijen kunnen bij de totstandkoming van een opdracht

afwijken van het principe ‘vast bedrag’. Bij grotere opdrachten of opdrachten waarbij

langdurige projectmatige werkzaamheden zijn ingepland kan een uurtarief worden

opgesteld, waarbij een facturering op nacalculatie plaatsvindt. Het uurtarief zal worden

vastgesteld op grond van de uit te voeren werkzaamheden en de tijdsduur van het project.

- Opdrachtnemer zendt opdrachtgever na oplevering van het project en aanvaarding door

opdrachtgever een factuur met een betalingstermijn van 30 dagen.

- Reclames met betrekking tot de door opdrachtnemer gezonden facturen dienen door

opdrachtgever binnen 8 dagen na ontvangst van de factuur schriftelijk te geschieden.

Hier heb ik helemaal mijn twijfels bij. Als ik het goed lees kan ik vrij lang aan het lijntje gehouden worden voordat er overgegaan wordt tot betaling. De zaken over het uurtarief vind ik ook nogal vaag.

 

Artikel 8 intellectuele eigendom

- Op alle broncode, teksten en/of andere geproduceerde en geschreven werken zit

auteursrecht c.q. copyright. Partijen nemen geen enkel stuk code over door het te

dupliceren, veranderen, bewerken, of op een andere wijze te gebruiken voor eigen gewin.

Partijen verkrijgen een exclusief gebruiksrecht van elkaar intellectuele eigendom.

Dit wil ik er waarschijnlijk sowieso uithebben. Ik wil geen beperkingen krijgen op de door mij geproduceerde code.

 

- Deze overeenkomst eindigt direct op het moment dat één der partijen onder curatele wordt

gesteld, surseance van betaling aanvraagt en/of failliet gaat.

- Deze overeenkomst eindigt direct wanneer de (bedrijfs)activiteiten van één der partijen

stoppen, bijvoorbeeld door overname of opheffing van het bedrijf.

Is dit niet vrij risicovol voor mij?

 

- Onmiddellijk na beëindiging van de overeenkomst van onderhavige overeenkomst is

opdrachtnemer verplicht alle eigendommen van opdrachtgever bij laatstgenoemde in te

leveren, inclusief alle informatiedragers en kopieën of afschriften daarvan.

Moet ik straks mijn hardeschijf gaan inleveren? ;)

 

Alvast bedankt voor iedereen die mij een beetje advies kan geven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

...

Dat partijen streven naar een continue inzet van opdrachtnemer en zich inspannen om dit

te bereiken;

Ik zie niet in waarom ik hier naar zou moeten streven. Zelf dacht ik meer aan: "De opdrachtgever steeft naar..."

 

Ik neem aan dat ze bedoelen dat zowel jij als zij hun best doen de klant tevreden te houden zodat die jou weer via hun inhuurt.

 

Opdrachtgever zal opdrachtnemer per opdracht via een briefing informeren over de

gewenste invulling ervan.

Briefing vind ik hier wel erg onduidelijk. Zelf zie ik bijvoorbeeld liever schriftelijke opdrachtomschrijving.

 

 

Kwestie van smaak. Uiteindelijk zul je toch met de klant bepalen wat er moet gebeuren. De briefing of opdrachtomschrijving is vaak toch zo vaag als stroop. Pas 'werkende weg' wordt dat concreter.

 

Opdrachtnemer is, binnen het raamwerk van de door opdrachtgever aangeleverde of

overeengekomen programmatuur, vrij zijn werkzaamheden naar eigen inzicht in te richten

en uit te voeren.

Kan ik hierdoor niet heel erg beperkt worden?

 

 

Nee, niet als jij duidelijk aangeeft wat jij nodig hebt om je opdracht goed te kunnen vervullen.

 

 

...

Hier heb ik helemaal mijn twijfels bij. Als ik het goed lees kan ik vrij lang aan het lijntje gehouden worden voordat er overgegaan wordt tot betaling. De zaken over het uurtarief vind ik ook nogal vaag.

 

Het is een algemene formulering die vaak met een specifiek extra contract wordt aangevuld. Dat hangt nl ook af van de eindklant en de opdracht zelf. Op projectbasis wordt vaak per maand gefactureerd obv gewerkte uren.

 

Artikel 8 intellectuele eigendom

- Op alle broncode, teksten en/of andere geproduceerde en geschreven werken zit

auteursrecht c.q. copyright. Partijen nemen geen enkel stuk code over door het te

dupliceren, veranderen, bewerken, of op een andere wijze te gebruiken voor eigen gewin.

Partijen verkrijgen een exclusief gebruiksrecht van elkaar intellectuele eigendom.

Dit wil ik er waarschijnlijk sowieso uithebben. Ik wil geen beperkingen krijgen op de door mij geproduceerde code.

 

Dat is jouw keuze. Maar realiseer je dat jij wordt ingehuurd om code op te leveren die in principe eigendom wordt van de klant. Als je dat niet wilt, moet je eigen software maken en die als product verkopen.

 

Misschien kun je bedingen dat je het recht hebt de code te hergebruiken onder bepaalde voorwaarden.

 

- Deze overeenkomst eindigt direct op het moment dat één der partijen onder curatele wordt

gesteld, surseance van betaling aanvraagt en/of failliet gaat.

- Deze overeenkomst eindigt direct wanneer de (bedrijfs)activiteiten van één der partijen

stoppen, bijvoorbeeld door overname of opheffing van het bedrijf.

Is dit niet vrij risicovol voor mij?

 

Waarom risicovol voor jou? Als je klant failliet gaat hebben je tussenpersoon en jij een probleem, dat heet ondernemersrisico. Als je tussenpersoon failliet gaat kun jij zelf factureren aan de eindklant, je bent dan niet meer gebonden aan de overeenkomst met je tussenpersoon.

 

- Onmiddellijk na beëindiging van de overeenkomst van onderhavige overeenkomst is

opdrachtnemer verplicht alle eigendommen van opdrachtgever bij laatstgenoemde in te

leveren, inclusief alle informatiedragers en kopieën of afschriften daarvan.

Moet ik straks mijn hardeschijf gaan inleveren? ;)

 

Nee. Gewoon achterlaten wat jij wel gebruikt hebt maar niet van jou is.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.