• 0

Terugvragen van Franse TVA

Goedeavond!

 

Na veel zoeken en rondjes bellen zowel met Nl-se als Franse belastingdienst is het me toch niet helemaal duidelijk hoe ons bedrijfje het volgende probleem creatief, maar toch volgens het boekje kan oplossen ???:

 

Wij, nl-se onderneming met nl-se BTW-nr = B, verkopen tuinderglas aan andere nl-se onderneming = A die het glas aan hun klant = C in Frankrijk verkoopt. Wij (B) vervoeren het glas naar © in Frankrijk. Nu is het zo dat ons leverancier ipv het glas in EU te produceren, heeft het glas in Israël geproduceerd en op de boot naar Frankrijk gezet en ons pas daarna op de hoogte gesteld. Het glas komt volgende week in Frankrijk aan.

 

Volgens het boekje moet er Franse TVA betaald worden, omdat de goederen in Frankrijk blijven.

 

Zowel wij (B) als ons nl-se klant (A) hebben geen Ftranse TVA-nummer.

 

En nu de vragen:

 

1. Indien wij Franse TVA betalen (de klant of uiteindelijke afnemer laten betalen is commercieel niet mogelijk) kunnen wij deze betaalde TVA terug vragen. Dit is toch mogelijk?

 

2. Hebben wij dan in Frankrijk een officiële residentie nodig? Franse belastingdienst zegt van niet, Nederlandse zegt van wel. Wie heeft gelijk?

 

3. Hoe factureer ik mijn Nl-se klant (A) ivm TVA? Gezien dat wij allebei geen Franse TVA-nr hebben en echt geen tijd meer om ons te laten registreren, zou ik denken dat wij 19% BTW moeten doorbelasten.

 

4. Als ik 19%BTW doorbelast (en niet 19.6% TVA wat volgens het boekje moet, indien je het TVA-nummer hebt) zal het problemen opleveren ivm terugvragen van Franse TVA?

 

Bij voorbaat dank voor jullie aandacht, het willen delen van jullie ervaring en tijd.

 

MVG.,

Irena.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Irena,

 

Ik ben geen fiscaal specialist (hopelijk komt er nog een voorbij), maar wat bedoel je met "volgens het boekje moet er Franse TVA betaald worden?" Over welk boekje heb je het dan?

 

Mijn visie - die ik graag laat corrigeren of aanvullen door een echte kenner:

 

Jouw leverancier zit in een EU land. Hij factureert vanuit dat land naar jou en verlegt de BTW heffing daarbij naar jou, m.a.w. hij berekent aan jou geen BTW. Waar hij zijn product heeft laten produceren, maakt m.i. niet uit, de financiele afhandeling daarvan is een zaak tussen hem en zijn producent. Ook het feit dat voor een ander afleveradres is gekozen, speelt daarbij volgens mij geen rol. De factuur gaat van een bedrijf uit een EU land naar een bedrijf uit een ander EU land.

 

Jij factureert vanuit Nederland aan jouw Nederlandse klant en berekent daarbij gewoon BTW.

 

Jouw klant levert dan weer aan zijn (Franse) klant en aangezien dat een bedrijf is met een Frans TVA nummer verlegt jouw klant de BTW heffing daarbij naar zijn klant.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste Irena,

 

Als ik je verhaal goed lees, zie ik drie situaties. Als jij nou ff aangeeft over welke situatie de vraag gaat, zal ik een antwoord proberen te formuleren

 

Jij verkoopt glas aan een ander NL bedrijf die het doorverkoopt aan Frankrijk. Jij vervoert de boel direct naar Frankrijk.

Da's situatie 1.

 

Situatie 2 is dat er een leverancier (EU?) in beeld komt die het glas uit Israël laat komen en dit direct naar Frankrijk vervoert. Komt het dan eerst de EU in en waar? Of gaat het direct uit Israël naar Frankrijk? En komt A hier nog in voor?

 

Situatie 3: (quote) Volgens het boekje moet er Franse TVA betaald worden, omdat de goederen in Frankrijk blijven. Het glas komt toch uit Israël?

 

Leg daarbij ook even uit wie er factureert en aan wie.

 

groet,

 

(andere) John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste John en John! Ontzettend bedankt dat jullie gereageerd hebben. Ik zie zelf nu ook in dat ik idd een aantal punten moet ophelderen.

 

1. Leverancier is nu van buiten EU (Israël). Een grote Amerikaanse concern heeft verschillende fabrieken in diverse landen. Als de ene fabriek vol zit doet de andere het glas te produceren. In ons geval was productie overgegooid van Spanje naar Israël. Elke fabriek is zelfstandig. Het glas wordt nu aan ons verkocht door Israëlische fabriek.

 

2. Goederen komen in Marseille (FR) aan uit Israël (import van buiten EU). Worden doorgevoerd en verder afgeleverd in Frankrijk bij een Franse klant. Dit betekend dat er in Frankrijk TVA betaald moet worden (import van buiten EU). Toch?

 

3. Nu hebben wij met de leverancier afgesproken dat hun Franse loods de goederen in Frankrijk importeert en daarna aan ons (NL) verkoopt. Maar aflevering blijft in Frankrijk en dit betekent dat wij evengoed de Franse TVA moeten betalen alleen nu via de inkoopfactuur.

 

4. Goederenstroom: Franse poort - naar elders in Frankrijk. Factuurstroom: FR (leverancier, Franse loods) - Wij (NL) - Onze klant (NL) - Franse afnemer (FR). (Een tijdje geleden heeft een BTW-specialist me verteld dat de correcte manier is zowel ons als onze nl-se klant in Frankrijk te laten registreren, zodat wij onze klant met 19,6% TVA factureren).

 

Ik hoop dat de situatie nu duidelijker is. Omdat ik geen ervaring heb met het terugvragen/krijgen van Franse TVA (in België heeft ons soortgelijke situatie 5 jaar de tijd gekost en het geld is er nog steeds niet) vraag ik me af of jullie me misschien op de mogelijke fouten kunnen attenderen. Ik formuleer mijn vragen nog een keer:

 

1. Volgens de wet kunnen wij Franse TVA terug vragen. Dit is toch correct?

 

2. Moeten wij onze nl-se klant met 19,6% TVA belasten? Kan dit, gezien dat wij en zij geen TVA-nummer hebben?

 

3. Indien ik mijn klant met 19% nl-se BTW belast zal dit problemen opleveren bij Franse belastingdienst ivm het terugvragen van Franse TVA?

 

Ik hoop dat ik het niet te ingewikkeld het geformuleerd. Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie tijd en moeite.

 

MVG.,

Irena

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Irena,

 

De Franse loods van de Israelische producent van het Amerikaanse concern (heet dat nu globalisering?) stuurt jou een factuur. Dat is een factuur van een Frans bedrijf aan een Nederlands bedrijf, dus zonder TVA. Verder is het verhaal volgens mij hetzelfde als in mijn vorige bericht.

 

Ik hoor graag of de andere John het daarmee eens is.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

Hoi Irena,

 

Nog ff voor 't slapen gaan:

 

De hoofdregel bij dit soort zaken is dat je de goederen volgt en niet de facturen om te bepalen waar een levering plaatsvindt.

Die hoofdregel wordt soms verlaten om er een fictieve levering tussen te zetten (o.g.v. de Wet OB). Wat ik dacht na je eerste verhaal was dat er sprake was van een zgn. ABC-levering. Maar met al die extra partijen ligt het toch iets ingewikkelder, alhoewel John B.'s antwoord erg goed kan kloppen.

 

1 en 2 zijn correct. Import betekent in dit geval TVA betalen door diegene voor wie de goederen in eerste instantie bestemd zijn. De koper dus.

 

Maar bij 3 zeg je dan iets dat daar haaks op staat: nl. dat de loods de spullen importeert en daarna aan jullie verkoopt. De loods kan alleen aan jullie verkopen als hij eigenaar is van de spullen.

Als dat zo is, is de loods diegene voor wie de goederen in eerste instantie bestemd zijn. Dan betaalt die loods (=blijkbaar een zelfstandige ondernemer en geen expediteur?) de TVA bij invoer en trekt 'm vervolgens als voorbelasting weer af. Allemaal in FR, gaat buiten jou om.

 

De verkoop door die loods aan jullie is in principe een intrcommunautaire levering (ICL) aan jou, maar de spullen blijven in FR. Toch vindt hier dan een fictieve levering plaats waarbij de loods de heffing van BTW verlegt aan jou. Jij verricht een ICV (intrcommunautaire verwerving). Je geeft NL BTW op je aangifte aan bij verwervingen en trekt die meteen als voorbelasting weer af. Vervolgens lever je de spullen aan A, wat een gewone binnenlandse levering is.

 

A op zijn beurt verricht dan een fictieve ICL aan de Franse afnemer en verlegt de BTW naar hem (als hij tenminste over diens Franse BTW-identificatienummer beschikt) en die Fransoos verricht een ICV waarbij hij zowel FR TVA aangeeft, als aftrekt als voorbelasting.

 

LET OP: die Franse loods is je redding. Zou die er niet tussen zitten, dan krijg je de problemen die je verwachtte. Ik heb nog wel m'n twijfels, omdat 'loods' niet klinkt als een ondernemer, maar slechts als een depot. Maar nogmaals; als de loods aan jou levert, moet 't wel om een partij gaan die eigenaar kan worden van spullen.

 

Tot slot nog even wat losse opmerkingen:

quote: Als je met uiteindelijke afnemer de FR ondernemer bedoelt, dan heeft deze mits de spullen belast gebruikt worden aftrekrecht, dus heeft deze geen commercieel nadeel.

 

En dan je 4 slot-punten (maar die zijn in dit geval niet aan de orde)

1) Ja, volgens de wet kun je FR TVA terugvragen, bijv. als je kosten maakt in FR in het kader van je onderneming (bijv. benzinekosten). Daarvoor heb je geen registratie nodig bij de FR fiscus.

2) Nee dus en zonder registratie in FR al helemaal niet.

3) Nee, zie 1. Je kunt een binnenlandse levering doen en dus met de FR fiscus niets te maken hebben en toch TVA in FR terugvragen die je daar betaald hebt om de levering in NL mogelijk te maken. Je moet dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen en een drempel-bedrag overschrijden (trefwoorden: terugvragen buitenlandse BTW).

 

trustie en groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste John & John,

 

Hartelijk bedankt voor jullie antwoord. Vooral John Kode: op dat tijdstip!

 

Ik zal maandag zeker navragen of de Franse loods idd een eigenaar van goederen wordt. Bedankt voor deze tip!

 

Mag ik nog een vraag stellen?

 

Ik neem aan dat Franse loods idd een onderneming is. In dit geval verwacht ik dat op hun verkoopfactuur wij (Nederlandse onderneming) staan als nieuwe eigenaar met afleveradres een adres in Frankrijk. Moet ik dan Franse TVA op zo'n factuur verwachten of niet? Ik dacht van wel...

 

Nogmaals bijvoorbaat dank.

 

MVG.,

Irena.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik neem aan dat Franse loods idd een onderneming is. In dit geval verwacht ik dat op hun verkoopfactuur wij (Nederlandse onderneming) staan als nieuwe eigenaar met afleveradres een adres in Frankrijk. Moet ik dan Franse TVA op zo'n factuur verwachten of niet? Ik dacht van wel...

 

Hoi Irena,

 

Nee, omdat die loods/ondernemer een ICL pleegt, verlegt hij de heffing van de BTW aan jou. Jij geeft Nederlandse BTW aan op je Nederlandse BTW-aangifte en trekt hetzelfde bedrag bij de voorbelasting weer af.

Dat die spullen in Frankrijk blijven maakt niet uit. Hier is dus sprake van zo'n fictieve levering. Daarom is jouw levering aan A ook gewoon een Nederlandse levering, ondanks het feit dat er geen glas wordt vervoerd tussen jullie.

 

Duidelijk? Zo niet, dan lees ik 't wel.

 

groet,

 

John

 

P.S. Gaat die loods toch met TVA factureren, dan moet je 'm even verwijzen naar de Franse fiscus om de regels over leveringen tussen EU-landen te checken. Op de loodsfactuur moet TVA 0 % staan en/of TVA verlegd (maar dan in 't Frans).

 

Ga ajb niet de TVA toch betalen, want dan krijg je de ellende die je al eerder beschreef bij die Belgische kwestie.

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Bedankt voor jouw antwoord.

 

Maandag ga ik met de leverancier bellen en kijken wat ze gaan doen. In elk geval sta ik sterker in mijn schoenen gesteund door jouw info en als het idd zo kan zoals jij het opschrijft, dan zijn wij van alle ellende vanaf.

 

Ik laat het je nog zeker weten hoe het is afgelopen (hopelijk).

 

Gr.,

Irena.

 

 

Link naar reactie
  • 0

IK DENK DAT HET NIET NODIG ZAL ZIJN OM FRANSE BTW TERUG TE VRAGEN U KAN ONDERLING VERKOPEN ONDER T1 REGELING EN DAN MOETEN DE GOEDEREN INGEKLAARD WORDEN MET DE FAKTUUR AAN DE FRANSMAN ( DUS DE LAATSTE FAKTUUR ) BIJ DE INKLARING ZAL DAN OP HET DOUANE DOCUMENT DE FRANSE BTW NR VERMELD STAAN

 

DEZE LAATSTE KAN DAN NATUURLIJK DEZE IN ZIJN BOEKHOUDING VERWERKEN

HOPEND U HIERMEDE TE HELPEN

ALS ER NOG IETS IS LAAT MAAR WETEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.