• 0

bv als vennoot in v.o.f. behouden?

Beste lezers,

 

Ik heb een aantal vragen waar ik mee worstel m.b.t. tot een v.o.f. waarin een dochtermaatschappij van mijn Holding een belang heeft van 50%.

 

De v.o.f. heeft extra liquiditeit nodig, echter hebben de 2 vennoten (waarvan 1 BV van mij) niet voldoende middelen om het liquiditeitstekort aan te zuiveren. De banken zijn ook niet zo happig.

Vanuit mijn holding heb ik wel de mogelijkheid om extra kapitaal in de v.o.f. te brengen, echter wil ik niet meer risico dragen dan de andere vennoot die geen kapitaal kan inbrengen. Een andere winstverdeling lost het risicoprobleem niet op.

 

vraag 1:

Is het mogelijk en zo ja wat zijn de consequenties om de activiteiten van de v.o.f. in te brengen in mijn dochtermaatschappij en de v.o.f. op te heffen? En kan de andere ex-vennoot dan een kleiner aandeel krijgen in mijn dochtermaatschappij?

 

vraag 2:

In de huidige constructie is de v.o.f. een huurverplichting aangegaan welke nog een aantal jaren loopt. Bij een eventueel faillissement van de v.o.f. komt de verhuurder niet verder dan de vennoten (2 BV's). Echter als de activiteiten voortgezet worden in mijn dochtermaatschappij en er een paar jaar later alsnog een faillissement zou volgen kan mijn verhuurder dan aanspraak maken op mijn Holding?

 

Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden, mocht er iemand zijn met een geheel andere oplossing dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen Seth.

 

Ik ben bang dat voor een volledig antwoord meer inzicht in de huidige situatie van de VOF balangrijk is.

(Mogelijkheid splitsing activiteiten ? Huidige positie ? Vooruitzichten ?)

 

Je vreest voor het voorbestaan maar bent thans nog wel genegen om geld te investeren.

 

De eenvoudigste oplossing lijkt mij nu dat jouw Holding het geld leent aan de VOF en een marktconforme rente vraagt waarin het (huur) risico van de VOF verwerkt is.

 

Wellicht dat met meer inzicht in de VOF andere opties in zicht komen.

Indien je dit niet aan dit forum kenbaar wilt maken kun je mij wellicht rechtstreeks benaderen ?

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Als je meer geld inbrengt, zul je ook altijd meer risico lopen. Je kunt het geld vanuit de holding aan de VOF lenen, dan ga je, als het fout gaat, in ieder geval nog voor de vennoten voor wat betreft die lening.

 

De activiteiten van de VOF onderbrengen in de dochtervennootschap komt feitelijk neer op het uitkopen van de ene vennoot door de andere vennoot. De VOF is immers transparant. Wat bedoel je met "kan de andere ex-vennoot dan een kleiner aandeel krijgen in mijn dochtermaatschappij?" Dat de medevennoot in ruil voor zijn belang in de VOF een belang in jouw werkmaatschappij krijgt? Dat kan, ja. Mogelijk zelfs fiscaal gefacilieerd, als jullie aan de voorwaarden voldoen. Maar wat wil je daarmee bereiken?

 

Vraag 2: net zoveel als nu. Immers, de werkmaatschappij is als medevennoot hoofdelijk aansprakelijk voor de huur. Dat kan doorwerken naar de holding als er sprake is van onbehoorlijk bestuur.

 

Belangrijkste vraag is eigenlijk wat jullie zelf voor ogen hebben. De juridische vormgeving kan daar op aangepast worden, rekening houden met de verschillende gevolgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.