• 0

CD verkoop voor artiest

Beste mensen,

 

Ik wil graag om advies vragen bij het volgende.

Ik ken een beginnend artiest die nog niet ingeschreven is bij de kvk, dus geen btwnummer (nog niet plichtig)

Nu wou ik voor hem via mijn webwinkel cd's gaan verkopen.

 

Maar hoe gaat dit administratief in zijn werk, hij kan me namelijk geen factuur verstrekken van de cd's en ik moet natuurlijk wel facturen verstrekken bij de verkoop. Het geld komt op mijn rekening en ik moet die dan overboeken naar de rekening van deze artiest. Het is me allemaal niet zo duidelijk.

 

Alvast bedankt voor de hulp

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Stefan,

 

Korte vraag, waar over bijna ieder woord wel iets gezegd kan worden.

 

Een beginnend artiest die een CD aan de man wil brengen. Hoe beginnend is een artiest die al een CD-productie op z'n naam heeft staan? Heeft-ie niet al opgetreden? Hoe deed-ie het toen met de belastingen? Speelde hij solo of niet?

 

Voordat ik antwoorden ga geven, zou ik je willen aanraden om eerst eens op www.belastingdienst.nl te gaan kijken en dan te zoeken op 'artiestenregeling'. Daarna heb je vast nog vragen, maar dan wat concreter.

 

Kijk ik dan verder, O.K.?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Dit zijn in feite de artiest zijn zaken.

Zover ik weet van zeggen is hij nog niet btw plichtig.

Ik zal het hem nog eens zeggen dat hij het nog eens na moet vragen.

 

Mij gaat het puur om mijn kant van de zaken.

Het betreft een single die via een webshop verkocht wordt.

 

Of is dit niet mogelijk wanneer de artiest niet btw plichtig is?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Stefan,

 

In het pre-internet tijdperk was dit eenvoudig, zo'n beginnend artiest kreeg dan een stukje toonbank om een stapeltje singletjes neer te leggen en als er een verkocht werd kreeg hij de opbrengst. "In consignatie" heette dat. Er was dan geen sprake van inkoop en in de meeste gevallen werd er door de winkelier ook niets ingehouden en ging dit volledig buiten de boeken om.

 

Wil jij iets overhouden aan de verkoop of is het alleen de bedoeling om die artiest te helpen? Heeft die artiest ook een website waarop hij zijn CD's verkoopt? Dan zou je vanuit je webwinkel door kunnen linken (mits je software dat aankan) naar zijn site en dus alleen reclame voor hem maken.

 

Wil je wel via je webwinkel verkopen en de artiest heeft geen BTW nummer (bijvoorbeeld een hobbyist die in eigen beheer 100 CD's heeft laten maken), dan is dat gewoon inkoop van een particulier (zonder BTW) en verkoop met BTW.

 

Ik zou nog wel even controleren of dit muziek is waar rechten op rusten en zo ja, of e.e.a. via de STEMRA correct is afgedragen (kopietje van STEMRA factuur van artiest opvragen).

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Ik hoef er niets aan over te houden.

Het is puur om hem te helpen.

Hij verkoopt geen cd's via de site, daarom wou ik dit voor hem doen.

 

Dus er is eigenlijk geen sprake van inkoop.

 

Maar het gaat erom hoe de betalingen geregeld worden.

Omdat ik ze verkoop en ik wel btw plichtig ben. enz.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.