• 0

Welke commissie achten jullie reeel ?

Hallo mede-ondernemers,

 

Sinds kort ben ik gestart met de verkoop van een nieuw duits product. Dit product is prachtig, maar dat doet er nu even niet toe.

 

Mijn contact via wie ik het 'mag' verkopen, die zijn niet de fabriek, maar een duitse firma welke claimt de internationale verdeelrechten voor de handel te hebben.

Ik ga het product enkel verkopen en krijg commissie. ik voer dus niks in en heb geen garantieverplichtingen e.d.

 

Tot op heden:

- Geen contracten gezien voor dit alleenrecht op keuze in buitenlandse handelpartners

- Andere Duitse firma's die ook dit product in DLD verkopen, die reageren happig wanneer ik hun benader om eventueel via hun te verkopen.

- er een commissie van 1% is. Dit terwijl de markt groot is (250 miljoen euro op jaarbasis) en het product hoog geprijsd (maar bedrijven zeer grote voordelen oplevert!).

 

1. Mijn vraag is met name wat jullie een reele comissie? van die 1% moet ik alleen al 4 miljoen omzet aandragen om bedrijfskosten (loon, auto, etc) te kunnen voorzien!

 

2. Zulke 'exclusieve' rechten om te mogen bepalen wie verkopende partijen in het buitenland zal zijn, bestaat dat? Is dat rechtsgeldig volgens de EU?

 

Feedback zou geweldig zijn!

 

Bvd,

 

Sytze

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

...

1. Mijn vraag is met name wat jullie een reele comissie? van die 1% moet ik alleen al 4 miljoen omzet aandragen om bedrijfskosten (loon, auto, etc) te kunnen voorzien!

...

 

 

Een reele commissie is wat voor jou reeel is. Klinkt flauw, weet ik. Maar je moet zelf inschatten hoeveel jij denkt te kunnen verkopen in hoeveel tijd, en of de beloning daarvoor in verhouding is. Als jij bijv 20% van de markt (50M) verkoopt per jaar in 6 maanden tijd, heb je een half miljoen en kun je 6 maanden niks doen ;).

 

Dus reken andersom. Bepaal hoeveel je wilt verdienen, hoeveel je daarvoor moet omzetten en hoeveel tijd je dit gaat kosten. Kan het uit? Doen. Kan het niet uit? Onderhandel een hoger percentage.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je antwoord.

 

Natuurlijk ben ik er op uit een hoger percentage te onderhandelen.

Wat ik een beetje hoop is dat er mensen zijn met vergelijkbare cases. Mij is het gewoon erg laag, 1% en dan 4 miljoen moeten omzetten om de zaak draaiende te houden, het klinkt uit balans?

Link naar reactie
  • 0

Als eerste zou ik even contact opnemen met de producent om te controleren of dit bedrijf inderdaad de enige rechten heeft op het zoeken van partners.

Zo nee is je onderhandelings positie ook gelijk vele malen sterker.

Verder is het inderdaad de vraag hoeveel en hoe makkelijk je producten kan verkopen.

 

Kan je makkelijk 10 miljoen aan omzet genereren is 1% misschien best leuk.

 

Kan je met veel moeite 1 miljoen omzet halen is het misschein weer niet interesant.

 

Wou in elkgeval dat mijn partners het voor 1% deden;-)

Link naar reactie
  • 0

Alles staat of valt met een commissie waar beide partijen tevreden mee zijn.

Degene voor wie je gaat verkopen wil geen financieel risico, anders had 'ie wel een vertegenwoordiger in dienst genomen.

Hij hoeft jou (de agent) pas te betalen zodra jij goed bezig bent. Daar moet dan echter wel tegenover staan dat je dan ook een interessant percentage krijgt waarmee jij veel geld kunt binnenhalen. De door jou genoemde 40k lijkt me vrij weinig.

Wij kunnen niet bepalen wat reëel is, alleen jij in combinatie met de duitse partij!

Jij weet wat je wilt verdienen, zij zouden moeten kunnen inschatten wat reële verwachtingen zijn.

 

Een samenwerkingsovereenkomst waarbij niet een soort van "familiegevoel" is, is kansloos en zou ik voorbij laten gaan. Als men in jou wil investeren is dat erg positief. Er zijn bijv. ook agentuurovereenkomsten waarbij de fabrikant de agent financieel ondersteunt met bijv. een marketingbudget. Bij andere fabrikanten vaak weer niet.

Ik zou het een heel duidelijk signaal vinden als je fabrikant bereid is om bijv. een advertentiecampagne op te zetten om jou daarmee te ondersteunen.

 

Ik heb zelf verschillende contracten met fabrikanten. Met de belangrijkste heb ik zelfs een betalingsregeling waarbij ik maandelijks een vast bedrag krijg en een kleiner gedeelte als provisie variabel betaald wordt.

Een andere fabrikant heeft een nieuw product......wij allebei kunnen niet inschatten in hoeverre dat product een succes gaat worden en welke tijd ik daar in zou moeten steken. Oplossing: de eerste 6 maanden factureer ik op basis van gewerkte dagdelen. Na die 6 maanden gaan we evalueren.

 

 

Overigens is het vrij gebruikelijk dat agenten een soort van rayonbescherming/exclusiviteit krijgen/verwerven.

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.